Vik. bygglovshandläggare

Vik. bygglovshandläggare

Arbetsbeskrivning

Om arbetsplatsen
Tjänsten som vikarierande bygglovshandläggare finns inom den relativt nystartade samhällsbyggnadsförvaltningen, där bygg- och miljöavdelningen är en av fem avdelningar.

De övriga verksamhetsområdena utgörs av näringsliv, planering, projekt, mark och offentlig miljö samt avfall och VA.

På bygg- och miljöavdelningen finns det 26 anställda, delaktiga i verksamheten inom de idag tre enheterna, bygglov-, miljö- och geodataenheten. Verksamheten kännetecknas av myndighetsutövning där bygg- och miljönämnden är ytterst ansvarig.

Bygglovenheten består av fyra bygglovshandläggare (en är nu tjänstledig), tre byggnadsinspektörer, en administratör/verksamhetsutvecklare samt en bygglovskoordinator. Enheten har även en handläggare för bostadsanpassning.

Bygglovenheten är en enhet som ligger i framkant och har arbetat upp en mycket god struktur de senaste åren. Enheten ligger även långt fram vad gäller digitaliseringen och utveckling. 

Dina arbetsuppgifter
Som bygglovshandläggare är din huvudsakliga uppgift att granska lovansökningar, anmälningsärenden samt förhandsbesked. I granskningen ska du säkerställa att ärendet uppfyller de lagkrav som ställs för en god och hållbar byggnation.
Arbetet innebär också dialog och samarbete med andra kommunala förvaltningar för att tillsammans skapa bra och tydliga förutsättningar för sökandens behov i samband med byggnationen.
Bygglovsbesluten fattas i stor omfattning i delegation, men du kan också få formulera tjänsteskrivelser till bygg-och miljönämnden, eventuellt även vara föredragande i dessa ärenden.

Att hantera tillsynsärenden kan förekomma.

Kvalifikationer
Vi söker dig med högskoleutbildning inom samhällsbyggande och/eller bygglovshandläggning eller annan utbildning som arbetsgivaren bedömer vara likvärdig.
Då flödet av ärenden in till oss är hög, krävs det att du trivs med att få saker att hända och har en god förmåga att strukturera ditt arbete. Kontakten med fastighetsägare och övriga intressenter är en central del av arbetet och det är därför viktigt att du är lyhörd, serviceinriktad och lösningsorienterad och har förmågan att kombinera service- och myndighetsrollen i dina kundkontakter. 

Det är ett krav att du är väl bekant med plan- och bygglagen.

Då handläggningen sker digitalt krävs en förståelse och ett intresse för att utnyttja de digitala systemen fullt ut. Körkort B är ett krav.

Vi söker dig som
Vi söker dig som kan arbeta självständigt, samtidigt som du tycker om och har lätt för att samarbeta med andra. Du har en stark integritet och visar gott omdöme vid uttalanden och beslut. Vi ser gärna att du som söker har en god problemlösningsförmåga samt är välorganiserad och strukturerad i ditt arbetssätt. 

Du ska vara bra på att formulera dig i tal och skrift och du måste behärska det svenska språket mycket väl.



Vi lägger stor vikt vid personlig lämplighet och ett gott bemötande.

Tjänsten är ett vikariat till och med 1 mars 2023 med möjlighet till förlängning.





Om Håbo kommun


Allt fler upptäcker Håbo kommun, en ung och spännande tillväxtkommun med Bålsta som centralort. Vi är 22 000 invånare och fortsätter att växa. Vårt centrala läge i en växande region ger oss närhet och bra kommunikationer till de större städerna. Från både Stockholm och Västerås tar du dig hit på 30 minuter. I Håbo kommun har vi även en intern närhet som ger medarbetare stor möjlighet till inflytande och utveckling. Här har du möjlighet att vara delaktig i förändrings- och utvecklingsarbetet.

Vi är ca 1 600 medarbetare som driver kommunen framåt inom våra olika verksamheter. För oss är det en självklarhet att ständigt arbeta för att vara en attraktiv arbetsgivare. Hållbar miljö, hälsa och välbefinnande samt teknisk utveckling är några viktiga ingredienser i det arbetet.

Kontaktpersoner på detta företaget

Trafikplanerare Helena Hartzell
08-5782 92 55
miljö- och trafikchef Göran Norlin
08-5782 97 80
Trafikingenjör Leif Svärdsén
08-5782 9229
Vision Gabriella Engström
08-5782 96 15
Miljöchef Mikael Boman
0157-430262
Vision Carina Ericsson
0157-430261
Miljöinspektör Chatarina Holmström
0157-430266
Rekryteringskonsult Sara Rydberg-Nilsson
070-554 61 87
SACO Sophia Norrman Winter
08-5782 92 02
SKTF Börje Buss
08-5782 94 69

Sammanfattning

  • Arbetsplats: Samhällsbyggnadsförvaltningen
  • 1 plats
  • 6 månader eller längre
  • Heltid
  • Fast månads- vecko- eller timlön
  • Publicerat: 6 april 2022
  • Ansök senast: 6 maj 2022

Besöksadress

Marknadsgränd 2
None

Postadress

Tyresö kommun
Tyresö, 13581

Liknande jobb


Uppdragsledande Byggkonstruktör

Uppdragsledande Byggkonstruktör

14 november 2024

Bygglovshandläggare till Marks kommun, vikariat

12 november 2024

Tillsynshandläggare

Tillsynshandläggare

28 oktober 2024

Bygglovsarkitekt/bygglovshandläggare

Bygglovsarkitekt/bygglovshandläggare

22 oktober 2024