OBS! Ansökningsperioden för denna annonsen har
passerat.
Arbetsbeskrivning
Vår vision - ett mänskligare samhälle
Linköpings Stadsmission är en ideell förening som arbetar med socialt arbete för människor i utsatta livssituationer. Vi är ca 200 anställda inom två verksamhetsområden: Sociala företag samt Stöd och behandling. Inom sociala företag finns ett antal enheter fördelade som Butik och Service resp. Café och Restaurang med varsin enhetschef. För sociala företag som helhet finns en områdeschef.
Vi söker nu en vikarierande enhetschef för sociala företags Butik och Service med ett hjärta som klappar för utsatta människor i vårt samhälle.
Sociala företag har som mål att integrera människor i samhälle och arbetsliv via en dubbel affärsidé, att utveckla människan samtidigt som vi producerar och säljer varor och tjänster. Vi värnar om människa och miljö och strävar efter en ekologisk, krav- och rättvisemärkt profil. För att stärka den enskilda individens förmåga, erfarenhet och kunskap erbjuder vi individanpassade arbetsträningsplatser. Vi vänder oss till människor som länge stått utanför arbetsmarknaden. Ev överskott återinvesteras i verksamheten och ger fler möjlighet att ta sig från utanförskap och maktlöshet till delaktighet och egenmakt.
Din uppgift är att planera och operativt leda de delar inom sociala företag som rör butik och service på ett lönsamt och effektivt sätt där kvalitets- och utvecklingsarbete står i fokus. Vi driver flera Second Handbutiker med bakomliggande serviceavdelning som består av sortering och transport. Vår transportavdelning hämtar skänkta gåvor som kläder, prylar, möbler etc. Detta sorteras och prismärks i sorteringen och levereras till butikerna. Som enhetschef är du ansvarig för hela processen, personalens arbetsmiljö samt att budget uppnås. Till hjälp har du experter i form av verksamhetsledare, handledare och yrkescoacher i resp verksamhet.
Sociala företag har genomgått en större omorganisation vilket innebär att du har en viktig roll i att fortsätta förankra ett påbörjat arbete där fokus ligger på att implementera den nya organisationen. Det är viktigt att du har ett tydligt, lugnt och tryggt ledarskap och tar position även i svåra frågor.
Du behöver ha god erfarenhet av försäljning, ekonomi och affärstänk. Vi ser gärna att du har erfarenhet av att leda en organisation genom förändring och via ditt ledarskap kan skapa teamkänsla.
Erfarenhet av offentlig upphandling och avtalsstyrda verksamheter är meriterande. För att lyckas i rollen behöver du ha mycket god samarbetsförmåga och hög integritet men också förmågan att kombinera detta med förståelse för affärsutveckling och ekonomisk hållbarhet då du har budget, resultat och utvecklingsansvar.
Vi söker dig som har erfarenhet av ledarskap och personalansvar. Du har en akademisk examen som beteendevetare, PA, socionom el motsv. Du har god kunskap i HR-frågor, ekonomi, affärsutveckling och stort intresse av sociala frågor. Som enhetschef ingår du i en grupp av enhetschefer som träffas regelbundet för gemensam strategisk planering. Du är en engagerad och tydlig ledare som skapar förtroende, trygghet och goda relationer samt har analytisk förmåga. Stor vikt läggs vid personliga egenskaper. Erfarenhet av entreprenörskap är meriterande.
Vi ser också att du som person är noggrann, metodisk och strukturerad i ditt sätt att arbeta. Du uttrycker dig väl i tal och skrift. Du är solidarisk med Stadsmissionens värdegrund - se hemsidan under Om oss.
Kontaktpersoner på detta företaget
direktor Lars Linebäck
0730-33 05 75
arbetsledare, Stadsmissionens café Anna Gransö
013-263898
Vision Carolien Beun
013-263888
Vision Annelie Johansson
013-263894
enhetschef Janina Gröndal
0730-451880
tf enhetschef Caroline Karlsson
0705-26 32 26
Sanna Detlefsen
Vision Carolien Beun
områdeschef för stöd och behandling Sanna Detlefsen
enhetschef restauranger och service Janina Gröndal
0730-45 18 80