OBS! Ansökningsperioden för denna annonsen har
passerat.
Arbetsbeskrivning
LULEÅ + VÄRLDENS FRAMTID + MIDNATTSLJUS + SKÄRGÅRD + NÄRHET + KARRIÄR + UNIVERSITETSSTAD + VÄRLDSARV + DRÖMARBETE + TRYGGHET + GRÖN INDUSTRI + LIVSPUSSEL + NATUR + KULTUR + NÖJESLIV + SPÄNNANDE JOBB + SPELA ROLL + DU
Luleå kommun är en av Norrbottens största arbetsgivare med ungefär 7 000 medarbetare. Alla våra 300 yrken har något gemensamt; vi har stor betydelse, vi gör skillnad och vi skapar värde och livskvalitet för kommunens 78 500 invånare. Med andra ord så spelar vi en viktig roll. Varje dag, året om, för Luleå. Vill du också spela roll?Socialförvaltningen har medborgarnas behov i centrum och utgår ifrån socialnämndens vision "Meningsfullt liv i Luleå". Med kvalitet, engagemang, omsorg och förståelse ska vi, inom ramen för vårt uppdrag och gällande lagstiftning, tillgodose behov som uppfyller våra medborgares önskemål.
Socialförvaltningen är indelad i verksamhetsområdena Folkhälsa och hälso- och sjukvård, Stöd och service, Socialpsykiatri och öppenvård, Myndighetsutövning socialtjänst samt Vård och omsorg.
ARBETSUPPGIFTER
Brinner du lika mycket som oss för att sprida arbetsglädje och göra skillnad för människor i deras vardag? Då vill vi spela roll tillsammans med dig!
Inom vår verksamhet sker ett omfattande utvecklingsarbete med barn och unga i fokus. Vi utvecklar en dynamisk organisation som innehåller service och insatser för barn/unga och deras föräldrar. Målet är att utveckla en modern socialtjänst där vi satsar stort på att alla barn och unga i Luleå ska få likvärdiga möjligheter till goda levnadsvillkor.
Som familjehemssekreterare rekryterar och utreder du familjehem och kontaktfamiljer samt utbildar och handleder familjehemmen i deras uppdrag. Placering och uppföljning av barnen sker i samarbete med socialsekreterare och i enlighet med BBIC. Samverkan både internt och externt är en viktig del i uppdraget. Du samverkar exempelvis med andra myndigheter, organisationer, barn och ungdomssektionen, familjerätten och öppenvården.
Enheten består idag av sju socialsekreterare, sex familjehemssekreterare och två familjehemskonsulenter. Vi är engagerade, kunniga, har ett gott samarbete och ett positivt arbetsklimat. Det pågår ett kontinuerligt arbete med att utveckla verksamheten.
KVALIFIKATIONER
Vem är du?
Vi söker dig som:
• Har socionomexamen
• Har erfarenhet av socialtjänstens verksamhetsområde barn och unga samt erfarenhet av utredningsarbete
• Har B-körkort
Som person är du bra på att strukturera, planera och prioritera ditt arbete. Du har en god pedagogisk förmåga och förståelse för människors olika förutsättningar att ta till sig kunskap. Du ser möjligheter i förändringar, är flexibel och en god analytiker som är bra på att se sammanhang och lösa komplexa frågor och problem. Du har god samarbetsförmåga och relaterar till andra på ett lyhört och smidigt sätt. Du har god kommunikationsförmåga i såväl tal som skrift. Meriterande är relevanta utbildningar inom familjehemsvård samt yrkeserfarenhet inom området.
Stor vikt läggs vid dina personliga egenskaper och att du är rätt person för detta uppdrag.
ÖVRIGT
För dig vill vi skapa de bästa förutsättningarna för ett hållbart arbetsliv. Hos oss är det viktigt att du utvecklas, trivs, mår bra och känner arbetsglädje. Vi har många förmåner som bland annat friskvårdsbidrag och möjlighet att hyra boende i Riksgränsen och Stockholm.
Vi strävar efter en jämn könsfördelning och ser mångfald som en styrka, vi välkomnar medarbetare med olika bakgrund och arbetar för att våra arbetsplatser ska vara tillgängliga för alla. Luleå kommun ser heltid som en rättighet och deltid som en möjlighet. Det är meriterande om du har kunskaper i finska, samiska och/eller meänkieli eftersom dessa nationella minoritetsspråk är vanligt i våra verksamheter.
Tips!
Nyfiken på Luleå? www.flyttatilllulea.se
Nyfiken på jobb? www.jobbailuleakommun.se
Följ oss på Luleå kommuns LinkedIn