OBS! Ansökningsperioden för denna annonsen har
passerat.
Arbetsbeskrivning
Den 1 april 2016 bildades Västra Gästriklands samhällsbyggnadsnämnd med gemensam förvaltning för kommunerna Hofors, Ockelbo och Sandviken. Sandviken är värdkommun, det vill säga nämndens och förvaltningens säte. Förvaltningen har bland annat i uppdrag att hantera myndighetsfrågor inom plan-, bygg-, miljö- och hälsa samt trafik.
Som medarbetare i Västra Gästriklands samhällsbyggnadsförvaltning är du varje dag med och formar vår gemensamma framtid. I ditt arbete får du möjlighet att möta människor och uppleva glädjen i att göra skillnad. Västra Gästriklands samhällsbyggnadsförvaltning arbetar för en långsiktigt hållbar och god livsmiljö för invånarna i den tre kommunerna med sammanlagt 53 000 invånare. Vi fortsätter nu arbetet med att skapa vår nya förvaltning, och du har i detta arbete chans att få vara delaktig och bidra till utvecklingen av en attraktiv arbetsgivare för drygt 70 medarbetare.
Samhällsbyggnadsförvaltningen söker nu dig som i rollen som vikarierande förvaltningsekonom kan skapa förutsättningar för en positiv utveckling av verksamheten och som lockas av de möjligheter och utmaningar som uppdraget innebär.
Förvaltningen är indelad i fyra enheter vilka samarbetar med varandra för att på bästa sätt uppnå storkommunens fördelar med minskad sårbarhet, ökad flexibilitet, högre kvalitet, bättre effektivitet och rättssäkerhet.
ARBETSUPPGIFTER
Som förvaltningsekonom ingår du i samhällsbyggnadsförvaltningens ledningsgrupp och rapporterar direkt till förvaltningschefen. Tjänsten innebär ett nära samarbete med verksamhetens enhetschefer och det är därför viktigt att du har ett konsultativt förhållningssätt och god samarbetsförmåga, som gör det lätt att skapa goda relationer samt har en känsla för service och tillgänglighet.
Din roll är att ge stöd och bistå med ekonomisk kompetens till såväl nämnd som förvaltning. Huvudsakliga arbetsområden är att ansvara för förvaltningens budget, utfallsprognoser, delårsbokslut och årsredovisningar. Du utför även ekonomiska utredningar och analyser, informerar och utbildar i ekonomi, utvecklar ekonomistyrningen och ekonomiadministrativa rutiner samt ansvarar för arbetet med balanserad styrning på förvaltningen. Även andra administrativa arbetsuppgifter kan förekomma, och beroende av din erfarenhet och bakgrund kan även samordning av Sandvikens kommuns arbete med balanserad styrning ingå i tjänsten.
Eftersom förvaltningen är relativt nystartad ingår nära samarbete med samtliga tre samverkande kommuners ekonomiorganisationer. Många nya rutiner och arbetssätt måste processas och skapas under förvaltningens första år och det är därför viktigt att du är lättlärd och kreativ. För Sandvikens Kommun ingår du även i kommunövergripande arbetsgrupper.
KVALIFIKATIONER
Vi söker dig som har relevant universitets- eller högskoleutbildning. Du har erfarenhet av budget- och uppföljningsarbete inom kommunal verksamhet samt goda kunskaper i redovisningsregler.
Du har god IT-kompetens och särskilt inom Excel och PowerPoint. Erfarenhet av ekonomisystemet Raindance samt Budget och Prognos är meriterande.
Vi vill att du är analytisk, noggrann och strukturerad med en förmåga att se ekonomin i ett helhetsperspektiv. Eftersom du är förvaltningens enda ekonom är det viktigt att du är självgående och kan planera, organisera och prioritera ditt arbete på ett effektivt sätt. Du uttrycker dig väl i tal och skrift och har förmåga att upprätta och hålla tidsramar.
Stor vikt kommer att läggas vid personlig lämplighet.
Erfarenhet från arbete i en politiskt styrd organisation är meriterande.
B-körkort är ett krav.
ÖVRIGT
För att kvalitetssäkra rekryteringsprocessen och
möjliggöra god kommunikation med våra sökande, ber vi dig att
ansöka digitalt via extern webbplats hos www.offentligajobb.se.
Vi välkomnar alla sökande som bidrar till mångfald oberoende av ålder, kön, funktionshinder, social och kulturell tillhörighet, religionstillhörighet eller sexuell läggning.
Information till rekryteringskonsulter och annonssäljare:
Sandvikens kommun gör aktiva val när det gäller var vi vill exponera våra platsannonser och vilket stöd vi vill ha i rekryteringen. Vi kommer inte att köpa tjänster eller annonsplats för en pågående rekrytering och ber er därför att inte kontakta oss med sådana erbjudanden.
Kontaktpersoner på detta företaget
Enhetschef Anna Bredberg
026-24 17 71
Miljöinspektör Anna Östlund
026-24 17 38
Förvaltningschef Maria Wikström
026-24 03 77
Plan- och byggchef Anna Tengqvist
026-24 21 06
Byggnadsinspektör/TF Enhetschef Matti Lappi
026-24 13 78
Miljösamordnare Sandra Söderqvist
026-241448
Miljöinspektör Ylva Andersson
026-242485
Stadsingenjör Yvonne Mickels
026-24 11 53
Mätlagschef Roger Spring
026-24 01 79
Miljöinspektör Maria Eklöv
026-240496