OBS! Ansökningsperioden för denna annonsen har
passerat.
Arbetsbeskrivning
I Ludvika är barn och ungdomar viktiga! Det visar vi genom att göra barnen och ungdomarna till navet i den kommunala organisationen. De flesta resurser riktade till barn- och ungdomar har samlats under en och samma nämnd. Där finns förskola, grundskola, särskola och även Individ-och familjeomsorgen. Gemensamt för samtliga verksamheter är ett medvetet kvalitetsarbete för att ständigt utveckla och förbättra arbetet med barn och ungdomar.
Arbetsuppgifter
Nu har du chansen att bli en av våra nya medarbetare på Utredningsenheten IFO Ludvika eftersom en av våra kollegor skall vara föräldraledig. På Utredningsenheten arbetar socialsekreterare med mottagning, utredning och insatser gällande barn/ungdomar/familjer samt vuxna med beroende/missbruk. På enheten arbetar även administrativa handläggare, två 1:e socialsekreterare och en enhetschef. Sammanlagt jobbar ca 25 personer på enheten.
Den aktuella tjänsten avser placering i utredningsgruppen, där arbetar socialsekreterarna med utredningar gällande barn, ungdomar och deras familjer som blivit aktuella efter egen ansökan eller efter att anmälan om oro inkommit till socialtjänsten.
Som socialsekreterare i utredningsgruppen blir du en av 7 socialsekreterare som arbetar med att utreda om den unge får sina behov tillgodosedda på ett tillfredsställande sätt. Vi jobbar med stöd av socialtjänstlagen (SOL) eller lagen om vård av unga (LVU). Socialsekretarna arbetar nästan uteslutande två och två, arbetsgruppen är även uppdelad i två team - allt för att få till en smidig planering. Arbetsgruppen har nära till arbetsledning och konkret stöd. Hela enheten präglas av en god samverkan mellan kollegor, arbetsledare och chef. Vi dokumenterar i procapita/lifecare och utreder med stöd av BBIC. På vår enhet lägger vi stort fokus på tydlighet, struktur och gott bemötande. Möten med barn och ungdomar prioriteras och värdesätts. Vi är en stor enhet där styrkan ligger i att socialsekreterarna själva tar ett stort ansvar för sin tjänst men där det också är naturligt och självklart att be en kollega om hjälp, den interna samverkan på enheten fungerar på ett fantastiskt sätt.
Kvalifikationer
Vi söker dig som har ett intresse av människor, både stora och små och som gillar utmaningar, samverkan och socialt arbete. Du är smidig, nyfiken och ansvarstagande. Arbetet innebär givetvis många möten med människor men även en hel del skrivarbete så du bör också ha ett intresse av att dokumentera.
Krav: Socionomexamen, kunskap om aktuell lagstiftning. God förmåga att uttrycka dig i tal och skrift, bra samarbets- och initiativförmåga.
Meriterande: Meriterande är erfarenhet från myndighetsutövning inom IFO, kunskap och erfarenhet av BBIC, systemiskt förhållningssätt, MI, Signs of safty och våld i nära relationer.
Vi erbjuder extern handledning och friskvård.
Anställningen
Anställningsform: Vikariat på 1½ år
Omfattning: Heltid
Arbetstid: 40 tim
Tillträde: 1 april 2021
Antal platser: 1
Körkort: B
Upplysningar
Lena Petrisi enhetschef, lena.petrisi@ludvika.se, tel 0240-864 67
1:e Carola Sundström , carola.sundstrom@ludvika.se, tel 0240-86820
Arbetstagarorganisation: SSR och Vision nås via växeln 0240-860 00
Ansökan
Sista ansökningsdatum är den 15 mars. Intervjuer kommer att ske löpande.
Vi tar endast emot ansökningar via vårt rekryteringssystem. Vi undanber oss all erbjudanden om kandidatförmedling samt annonsering och rekryteringshjälp i samband med denna annons