OBS! Ansökningsperioden för denna annonsen har
passerat.
Arbetsbeskrivning
Vill du vara med och skapa de bästa förutsättningarna för en likvärdig utbildning? Vi på Specialpedagogiska skolmyndigheten, SPSM, arbetar för att alla barn, elever och vuxenstuderande med funktionsnedsättning ska nå målen för sin utbildning. Vi driver specialskolor. Vi erbjuder stöd till förskolor och skolor i hela landet som vill skapa lärmiljöer som är utvecklande och tillgängliga. Vi fördelar också statsbidrag och utvecklar läromedel.
Vi hoppas att du som söker, med din bakgrund och din kompetens, kan bidra till att öka vår mångfald
Vi arbetar engagerat för att allas lika värde ska bli verklighet. Tillsammans använder vi samarbete och kompetens för att lösa uppdrag. Just nu fokuserar vi på att utveckla ledarskapet och att öka mångfalden på myndigheten. Tillsammans bidrar vi till hållbarhet i samhället ekonomiskt, socialt och miljömässigt. Du kan läsa mer om vad vi erbjuder på vår webbplats https://www.spsm.se/jobb.
Alla elever har rätt till en skola som ger dem möjlighet att utvecklas utifrån egna förutsättningar. SPSM driver skolor på uppdrag av staten. Vi erbjuder eleverna en lärmiljö som ger dem möjlighet till delaktighet, lärande och utveckling. Vi erbjuder ett meningsfullt, stimulerande och viktigt pedagogiskt arbete på våra skolor.
verksamhetsområde specialskola arbetar för närvarande drygt 600 medarbetare. Verksamhetsområdet omfattar myndighetens samtliga regionala och nationella specialskolor, tio stycken från Umeå till Lund. Utöver skolorna innehåller verksamhetsområdet även en skolstödsenhet, en skolutvecklingsenhet och en hälso- och sjukvårdsenhet.
Skolstödsenheten omfattar för närvarande ca 65 medarbetare som ger verksamhetsområdet stöd i form av teckenspråkstolkning och hörselteknik, service i form av vaktmästeri, skolmåltider, lokalvård, lokaler samt skolnära administration.
Då myndigheten finns inom stora delar av landet använder vi digitala plattformar för arbete och möten på distans.
Manillaskolan är en tvåspråkig specialskola i en teckenspråkig miljö där teckenspråk är det gemensamma språket bland både elever och personal. Vårt uppdrag är att ge döva elever och elever med hörselnedsättning utbildning motsvarande den som ges i grundskolan/grundsärskolan, enligt specialskolans läroplan. Manillaskolan har ca 70 elever och är en mångkulturell skola med elever från fler olika länder och kulturer. Vi kommunicerar på svenskt teckenspråk samt talad och skriven svenska. Vi bedriver också teckenspråkskurser för hörande barn och ungdomar vars föräldrar är döva eller har en hörselnedsättning.
Eftersom vår Stockholmsstolk är tjänstledig har Du nu möjlighet att vikariera som tolk på en arbetsplats som erbjuder stabilitet och trygghet där du ingår i myndighetens arbetslag av tolkar som gemensamt bidrar till tolkverksamhetens utveckling.
ARBETSUPPGIFTER
Är Du teckenspråkstolk med hög kompetens? Är Du en praktiker med teoretisk förankring? Är du trygg i din yrkesroll? Då kanske Du tilltalas av och passar som tolk på Manillaskolan.
I arbetet som teckenspråkstolk för Manillaskolans verksamhet ingår tolkning till både elever och personal i olika situationer. För eleverna kan det vara lektioner, utvecklingssamtal, studiebesök och kulturella evenemang. Tolkning förekommer även på raster, i fritidshemsverksamheten, i elevrådsarbetet och vid gemensamma aktiviteter. För personal kan det gälla undervisning, möten, konferenser och fortbildning. Viss myndighetsövergripande tolkning finns också och denna sker ibland digitalt och ibland från kontoret i Solna. Det ingår även ett ansvar för samordning och beställning av externa tolkar när egen resurs inte räcker till. Tjänsten är på 100% men omfattningen kan anpassas efter egna önskemål.
Vi vill att du ska ha en bra balans mellan arbete och fritid. Därför har du möjlighet att arbeta en viss del av din arbetstid på distans, om verksamheten tillåter och i samråd med din chef.
KVALIFIKATIONER
Vi söker dig som:
Tolk- och översättarinstitutets föreskrivna tolkutbildning med godkänt resultat eller är auktoriserad av Kammarkollegiet.
Minst två års erfarenhet i närtid av arbete som teckenspråkstolk och dövblindtolk.
Erfarenhet av att tolka i skolrelaterade situationer och i situationer med barn och ungdomar
Erfarenhet av ett pedagogiskt språkbruk
Det är meriterande om du:
Erfarenhet av tolkning av formellt språk
Erfarenhet av samordning av tolkuppdrag
Erfarenhet av administrativa stödsystem och digitala verktyg
Erfarenhet av tolkning på distans via digitala plattformar som tex Zoom
Personliga egenskaper:
Vi önskar att du är trygg i din yrkesroll och vågar ta plats på ett respektfullt sätt. Vi lägger också stor vikt vid att du är serviceinriktad, lyhörd för verksamhetens behov, initiativrik och lösningsfokuserad samt har god förmåga att skapa goda samarbetsrelationer internt och externt. Du kan behålla ett lugnt förhållningssätt även i stressiga situationer samt tycker om att jobba både självständigt och i team.
ÖVRIGT
Utdrag från belastningsregistret ska visas upp inför anställning.
I händelse av samhällskris kan du komma att arbetsledas mellan myndighetens verksamhetsområden utifrån din placeringsort.
Inför rekryteringsarbetet har vi tagit ställning till rekryteringskanaler och marknadsföring. Vi undanber oss denna gång alla erbjudanden om annonserings- och rekryteringshjälp.