OBS! Ansökningsperioden för denna annonsen har
passerat.
Arbetsbeskrivning
Lunds universitet grundades 1666 och rankas återkommande som ett av världens 100 främsta lärosäten. Här finns cirka 44 000 studenter och mer än 8 000 medarbetare i Lund, Helsingborg och Malmö. Vi förenas i vår strävan att förstå, förklara och förbättra vår värld och människors villkor.
Humanistiska och teologiska fakulteterna har åtta institutioner och bedriver en stor och varierad verksamhet inom forskning och utbildning som i vid mening syftar till att förstå människan som kulturell och samhällelig varelse. Vi har ca 700 anställda och ca 4 000 helårsstudenter.
Institutionen för kulturvetenskaper vid Lunds universitet är en ämnesmässigt mångfasetterad miljö för forskning och högre utbildning, med ett åttiotal anställda och ca 1500 studenter årligen. Vid Institutionen för kulturvetenskaper finns ett flertal forskningsområden och utbildningar på grund-, avancerad och forskarutbildnings nivå, fördelade på nio avdelningar och två centrumbildningar.
Vikarierande universitetslektor i förlags- och bokmarknad och digitala kulturer
Omfattning 50%
2022-05-01 – 2022-12-31
Arbetsuppgifter
Undervisning inom förlags- och bokmarknadskunskap på grund- och kandidatnivå, samt inom digitala kulturer på alla nivåer av kandidatprogrammet i digitala kulturer.
I vikariatet ingår undervisning och kursansvar för kurser med fokus på kulturteori och metod med relevans dels för förlags- och bokmarknad, dels för digitala kulturer, digitalisering, digital litteratur, medieteori, kvalificerad arbetspraktik, nutida digitala och intermediala perspektiv på förlags- och bokmarknadskunskap samt projektledning. Undervisningen ges i form av föreläsningar, seminarier, workshops och handledning på bland andra följande kurser: FBMK12 (vårtermin), FBMA04 (vår och höst), DIKA 31 (hösttermin) samt DIKA34. Undervisning kan även förekomma på andra avdelningar inom institutionen. I tjänsten ingår också ett delat kurskoordinatorskap.
Kvalifikationer
Avlagd doktorsexamen som behandlar för förlags- och bokmarknad samt digitala kulturer relevanta forskningsfrågor. Förmåga att från anställningen första dag kunna undervisa på svenska, alternativt danska eller norska, samt engelska är ett krav.
Särskilt meriterande:
- Erfarenhet av undervisning och forskning på universitetsnivå inom för ovan nämnda kurser relevanta ämnen, såsom kulturteori och metod, förlags- och bokmarknad, digitalisering, digitala perspektiv på litteraturvetenskap
- Erfarenhet av undervisning och handledning på utbildning i förlags- och bokmarknadskunskap
- Erfarenhet av undervisning och handledning på utbildning i digitala kulturer
- Erfarenhet av praktikkurser
- Genomförd högskolepedagogisk utbildning
- Erfarenhet av kursansvar och kursutveckling
- Erfarenhet av arbete i lärarlag
- Erfarenhet av digital undervisning och fjärrundervisning – synkron och asynkron.
Placering: Avdelningen för förlags och bokmarknad, Institutionen för kulturvetenskaper, Lunds universitet.
Instruktioner för ansökan
Ansökan ska innehålla:
Ett personligt brev (max 2 sidor) där du beskriver hur du uppfyller eftersökta kvalifikationer. CV - inklusive namn och kontaktinformation till två referenser Publikationer skickas först efter begäran.
Vid frågor om anställningen kontakta prefekt Thomas Kaiserfeld, thomas.kaiserfeld@kultur.lu.se.
Vid frågor om anställningens innehåll kontakta avdelningsansvarig Jessica Enevold, jessica.enevold@kultur.lu.se.
Villkor
Universitetet tillämpar individuell lönesättning. Ange gärna löneanspråk i din ansökan
Lunds universitet välkomnar sökande med olika bakgrund och erfarenheter. Vi ser jämställdhet och mångfald som en styrka och tillgång. Välkommen med din ansökan! Vi undanber oss alla kontakter från annonsförsäljare, rekryterings- och bemanningsföretag på grund av statliga upphandlingsregler.