OBS! Ansökningsperioden för denna annonsen har
passerat.
Arbetsbeskrivning
Då en av våra medarbetare ska vara föräldraledig söker vi en boendehandledare till Amigo, som ligger centralt beläget i Bjurholm med närhet till skog och natur. Boendet har tolv platser för pojkar i åldrarna 16-17 år och där arbetar sju boendehandledare tillsammans med en boendechef.
Boendehandledarnas huvudsakliga uppdrag är att stötta ungdomarna i deras nya tillvaro och verka för att de ges goda förutsättningar att integreras i samhället. Boendehandledare fungerar som kontaktperson för någon eller några av ungdomarna, där det är viktigt att etablera en förtroendefull relation så att den unge kan känna stöd och tillit. Boendehandledaren ska även bevaka att den unges behov av stöd och hjälp tillgodoses, som exempelvis sjukvård och fritidssysselsättning. Boendehandledarna hjälper även ungdomarna med läxor, stöttning i vardagen samt bidrar till en aktiv och meningsfull fritid.
I arbetsuppgifterna ingår journalföring samt kontakt med myndigheter och andra huvudmän, i första hand socialsekreterare, gode män och skolan. Därutöver ingår att sköta praktiska sysslor i boendet såsom matlagning, städning, tvätt och administrativa sysslor.
Vi ser gärna att du har social-, pedagogisk- eller fritidsledarutbildning på högskolenivå. Annan lämplig utbildning är KY-utbildning. Tidigare erfarenhet av arbete med målgruppen är meriterande, liksom erfarenhet av arbete på institution. Vi ser gärna att du har erfarenhet av arbete med ungdomar inom social eller pedagogisk verksamhet, alternativt erfarenhet som ledare för barn och ungdomar inom någon fritidsaktivitet.
Vi söker dig som kan vara en bra förebild för ungdomar på väg mot ett självständigt liv och lägger stor vikt vid personlig lämplighet. Arbetet ställer stora krav på personlig mognad. Det är viktigt att du är trygg och stabil i dig själv och har förmågan att se, förstå och handla. Du ska vara självgående, ha ett flexibelt arbetssätt samt intresse av att arbeta med människor. Du tycker om att arbeta i team samtidigt som du kan ta eget ansvar. Dina kunskaper i svenska ska vara goda, både i tal och skrift, ytterligare språkkunskaper är meriterande.
Vid anställning på HVB-hem krävs godkänt utdrag från Polisens belastnings- och misstankeregister. Det tar cirka två veckor att få utdraget så vi rekommenderar dig att beställa i god tid. Blankett hvb-hem 442.7 för begäran om utdrag finns på polisens hemsida och utdraget ska medtas till eventuell intervju i ett oöppnat kuvert.
Vikariat tom 2016-08-31
Tillträde enligt överenskommelse.
Schemalagd arbetstid med dag-, kvälls-, helg-, natt- och jourtjänstgöring.
Körkort är ett krav.
Intervjuer kommer att ske löpande under ansökningstiden.
Kontaktpersoner på detta företaget
löneadministratör Carina Wennman
0932-140 11
Löneadministratör Susanne Brändström
0932-140 10
Förskolechef/rektor Therese Björklund
0932-140 45
Facklig företrädare Maria Lundström
070-3633593
Enhetschef Elena Jakobsson
0932-141 37
Fackligt ombud Hans-Roland Lövling
0932-140 89
Rektor Gunilla Falk
0932-140 47
Facklig representant Åsa Dahlberg
070-3318221
Husmor Sara Karlsson
0932-140 54
Facklig företrädare Margreth Jakobsson
070-5946515