OBS! Ansökningsperioden för denna annonsen har
passerat.
Arbetsbeskrivning
Botkyrka kommun är den femte största kommunen i Stockholms län och består av kommundelarna Alby, Fittja, Hallunda-Norsborg, Tullinge, Tumba och Vårsta-Grödinge. Botkyrka kommun har cirka 93 000 invånare och cirka 6 000 medarbetare.
Socialförvaltningen ger stöd till Botkyrkaborna och ansvarar för myndighetsutövning, i första hand enligt socialtjänstlagen. Stödet är både för individ och närstående. Socialförvaltningen har ett särskilt ansvar för barn, unga och svaga grupper i samhället. Vi är ungefär 500 medarbetare som stöttar Botkyrkaborna att ta eget ansvar på ett jämlikt, rättvist och tryggt sätt.
Beskrivning
Vill du vara med och stötta enskilda individer till ett självständigt liv? Just nu söker vi en vikarie för att stötta det befintliga teamet! Många medborgare söker sig till oss för att få stöd med sin ekonomiska situation och där finns vi för att hjälpa dem.
Vi ser ett ökat behov en längre tid framåt och söker dig som vill jobba som budget och skuldrådgivare under 2022.
En medarbetare berättar: ”Det är det bästa sociala arbetet jag haft! Man kan förändra vissa individers situation efter bara ett besök. Att få träffa oss är något positivt och personer som möter oss är glada över att få stöd”.
Som budget-och skuldrådgivare ingår du i en trevlig och engagerad arbetsgrupp om 6 kollegor och rapporterar till enhetschef. Hos oss får du ett stort kollegialt stöd där vi delar med oss av kunskaper och erfarenheter under veckovisa möten.
Arbetet sker huvudsakligen på plats i på vårt kontor som ligger på Hans Stahles väg 5 i Tumba. Just nu arbetar vi alla på distans men 1 dag i veckan är du på kontoret. Det kommer att vara möjligt även fortsättningsvis att utföra en del av arbetstiden på distans när arbetsuppgifterna så tillåter.
Arbetsuppgifter
Din uppgift som budget- och skuldrådgivare är att tillsammans med klienten strukturera upp hens ekonomiska situation och göra en planering som leder till ett skuldfritt liv. Målsättningen kan vara att få ordning på vardagsekonomin eller få hjälp med skuldsituationen.
Arbetsuppgifter kan exempelvis innebära förhandlingar med fordringsägare om avbetalningsplaner, ge stöd i att upprätta en avbetalningsplan för skulder, hjälpa till vid ansökningar om skuldsanering hos kronofogden och göra en hushållsbudget. Många gånger rör det sig om ett långsiktigt arbete där du behöver ha ett coachande förhållningssätt och arbeta individuellt med varje person. Arbetet är mycket självständigt där du planerar och tar eget ansvar för dina ärenden.
Kvalifikationer
Vi söker dig som:
• Är utexaminerad socionom eller annan eftergymnasial utbildning med erfarenhet från liknande yrke.
Vi ser det som meriterande om du har:
• Arbetslivserfarenhet från arbete med människor i utsatta situationer och då gärna från ekonomiskt bistånd/försörjningsstöd och/eller inom socialtjänsten.
• Arbetslivserfarenhet av att arbeta som budget-och skuldrådgivare.
• Kunskap kring motiverande samtal.
• Genomfört Konsumentverkets kurs i budget- och skuldrådgivning.
Som person samarbetar du bra med andra och du har olika kontaktytor så som interna funktioner inom förvaltningen och myndigheter externt. Du har lätt för att sätta dig in i klientens situation där du lyssnar och på ett empatiskt och tydligt sätt förmedlar vad en skuld-och budgetrådgivare har för roll och vem vi finns till för. För rollen krävs det att du är strukturerad och självgående kan arbeta och planera ditt arbete. Du känner dig trygg med att göra prioriteringar och tar ansvar för att dina arbetsuppgifter blir utförda med hög kvalité på utsatt tid. Vidare är du analytisk lagd och har lätt att fatta beslut genom att ta fram relevant information.
Vad erbjuder vi? En utvecklande och samhällsviktig roll! Hos oss startar din anställning genom att du får en introduktion enligt planering. Du får möjlighet till egen fortbildning och utveckling genom spännande utbildningar, exempelvis via konsumentverket.
Stor vikt kommer att läggas på personliglämplighet.
Det finns goda möjligheter till förlängning.
Om oss
Botkyrka är en kommun full av kontraster där storstadens förortsmiljö möter landsbygdens skogar, ängar, sjöar och havskust. I vår kommun talas ungefär 100 olika språk och här lever människor med bakgrund från världens alla hörn.
Vi strävar efter att Botkyrkaborna ska vara delaktiga i kommunens utveckling och det är deras behov, rättigheter och förutsättningar som leder oss i arbetet. Vi har medborgarens fokus i allt vi gör.
Vi är öppna, ansvarstagande, modiga och energiska och letar alltid efter nya kollegor som vill vara med och skapa framtidens Botkyrka. Vi erbjuder en inspirerande arbetsplats full av möjligheter där vi tillsammans skapar de bästa förutsättningarna för en hållbar framtid.
Är du vår nästa kollega? Välkommen till kommunen som är långt ifrån lagom!
Förmåner
Du som medarbetare är det viktigaste vi har för att vi ska kunna utföra vårt uppdrag. Vi erbjuder därför en rad förmåner utöver den individuella lönen - för ett hållbart arbetsliv. Läs mer här: https://www.botkyrka.se/jobb-och-vuxenutbildning/att-arbeta-pa-botkyrka-kommun/jobba-tillsammans-med-oss/villkor-och-formaner
Botkyrka kommun arbetar med kompetensbaserad rekrytering för att kvalitetssäkra rekryteringsprocessen och därmed motverka diskriminering. Inför rekryteringsarbetet har vi tagit ställning till rekryteringskanaler och marknadsföring och undanber oss kontakt med mediesäljare, rekryteringssajter och liknande.
Kontaktpersoner på detta företaget
Sektionschef Anneth Löfgren
0853061916
SSR Kicki Nikoloulia
08-53062197
chef, Stöd- och Utvecklingseneheten Sara Hellblom Gustafsson
08-530 623 20
Chef Stöd- och utvecklingsenheten Sara Hellblom Gustafsson
070-886 13 33
HR-koordinator Jenny Bruhn
070-183 64 97
Enhetschef Katarina Lindström
0701826137