OBS! Ansökningsperioden för denna annonsen har
passerat.
Arbetsbeskrivning
Välkommen till Flens kommun - Sörmlands hjärta!
Som medarbetare i Flens kommun är du vårt ansikte utåt till kommunens invånare. Vi vill att du ska ha en bra arbetsplats där du trivs och känner dig motiverad till att göra ett fantastiskt jobb. Omvärlden förändras och vår organisation behöver dig som vill bidra med engagemang och en härlig energi.
Det arbete vi gör tillsammans varje dag, dygnet runt, året runt har sin utgångspunkt i vår vision, vår värdegrund och våra mål. Vi tror att bilden av Sörmlands hjärta skapas i varje möte med invånare, företagare och besökare, genom professionellt och respektfullt bemötande.
Avdelningen Individ och familj och egen försörjning är en avdelning av tre inom Socialförvaltningen. Avdelningen ansvarar för Flens kommuns utrednings- och insatsarbete, egen försörjning samt vuxenutbildning. Utredningsenheten Barn unga och vuxna, förhandsbedömer, utreder och följer upp beviljade insatser enligt socialtjänstlagen, lagen om vård av unga samt lagen om vård av missbrukare. Vi utreder och handleder även familjehem och andra uppdragstagare.
En av våra familjehemssekreterare ska gå på föräldraledighet och vi söker därför en vikarie med start i juni 2021 tom mars 2022. Gruppen består utav tre heltidstjänster men en utökning är på gång till 3.5 tjänster.
Arbetsuppgifter
Du kommer att arbeta som som familjehemssekreterare vilket innebär att rekrytera, utreda, utbilda och handleda uppdragstagare - familjehem, kontaktfamiljer och kontaktpersoner med stöd av olika metoder som Brafam, Familjehemsvinjetter, Ett hem att växa i. Du arbetar med att ge stöd och handledning till uppdragstagare. Målet är att utgå från det tredelade föräldraskapet; socialtjänsten, familjehemmet och familjen. Nära samarbete med socialsekreteraren för barnet och andra samarbetspartners är en viktig del i arbetet för att bäst se till individens behov.
Vi arbetar enligt BBIC och använder oss av verksamhetssystemet Pulsen Combine.
Vem söker vi?
Vi söker dig som vill vara med och utveckla Flens socialtjänst och arbeta för att de individer som behöver vårt stöd får bästa möjliga mottagande och de insaster som behövs. Önskvärt är att du är utbildad socionom eller det som arbetsgivaren bedömer likvärdigt. Vi ser gärna att du har kunskaper vad gäller barns utveckling och gärna erfarenhet av arbete med barn och familjer. Vidare ser vi det som meriterande om du har tidigare erfarenheter av arbete med familjehemsvård och uppföljningar av insatser.
Du är trygg i dig själv och har god förmåga till att arbeta både självständigt och tillsammans med andra parter. Du behöver vara flexibel men också ha struktur och förstå vikten av ett gott samarbete med alla aktörer som finns runt barn och familj. Arbetet som familjehemssekreterare kräver god förmåga i att skapa relationer, kommunicera och kunna hantera svåra situationer. God dokumentationsvana behövs.
För tjänsten behöver du ha B-körkort.
Vad erbjuder vi?
Vi erbjuder ett spännande, meningsfullt och varierande arbete i en liten kommun med korta beslutsvägar. Hos oss får du ett nära chefsstöd, extern handledning och möjligheter till kompetensutveckling. Vi vill att du ska trivas, må bra och utvecklas med oss i Flens kommun. Därför erbjuder vi dig friskvårdsbidrag. Självklart omfattas din anställning av kollektivavtal, försäkringar, tjänstepension samt företagshälsovård.
Välkommen in med din ansökan
Antal tjänster: 1 tjänst
Tjänstgöringsgrad: 100%
Tillsättning: Enligt överenskommelse.
Läs gärna mer om kommunens arbete på www.flen.se och följ oss på instagram, där heter vi tillsammansarviflen.
Kontaktperson
Elleonor Kjellström Enhetschef utredningsenheten
Tel 0157-430449, elleonor.kjellström@flen.se