Vikariat: Förhandlare för våra viktiga mindre leverantörer

Vikariat: Förhandlare för våra viktiga mindre leverantörer

Arbetsbeskrivning

Ahlsell är den ledande nordiska distributören av installationsprodukter, verktyg och förnödenheter till installatörer, entreprenörer, fastighetsförvaltare, industrier, energibolag och den offentliga sektorn. Med 5800 skickliga anställda, över 230 butiker och tre centrallager är vi väldigt engagerade i vårt kundlöfte: Ahlsell gör det enklare att vara proffs! 

För att säkerställa en framgångsrik och långsiktigt hållbar organisation lägger vi stort fokus på att våra medarbetare ska utvecklas, känna stolthet och engagemang samt att Ahlsell ska attrahera nya kompetenta medarbetare. Ahlsellandan bygger på vårt starka affärsmannaskap och kan beskrivas med värdeorden; ansvar, öppenhet och enkelhet. Värdeorden har vi med oss i alla delar av vår verksamhet när vi strävar efter att ligga i framkant inom frågor som rör hållbarhet, miljö, lönsamhetsutveckling, inkludering, mångfald och öppenhet för nytänkande – både privat och på jobbet. 

Vi söker en vikarie till en föräldraledig kollega under perioden maj 2022-feb 2023 inom den centrala inköpsorganisationen på vårt helt nybyggda huvudkontor i Liljeholmen, Stockholm.

Som förhandlare ansvarar du för att teckna avtal, säkerställa konkurrenskraftiga inköpsvillkor och minimera riskerna i relationen till våra mindre och mellanstora leverantörer för alla nationella bolag inom Ahlsellkoncernen. Du jobbar med stöd av vår nya leverantörsportal och spelar en viktig roll för att nå våra strategiska mål att;


• Göra det enklare för leverantörerna att göra affärer med Ahlsell
• Förbättra den interna effektiviteten
• Förbättra hanteringen av mindre leverantörer

Vilka utmaningar erbjuder vi?

Du samarbetar med nationella produktchefer i alla våra geografiska områden, med fokus på våra tre huvudmarknader Sverige, Norge och Finland, för att öka antalet leverantörer med giltiga avtal och konkurrensmässiga villkor. Fokus ligger på leverantörer med lägre inköpsvärden, som vi idag inte har kapacitet att samarbeta med på det sätt som vi önskar.

Tillsammans med produktcheferna väljer du ut leverantörer med affärsmässig potential, sätter en förhandlingsstrategi och ansvarar sedan för förhandlings- och avtalsprocessen. Du kommer att jobba i Ahlsells nya digitala supplier management system, vår leverantörsportal, för att hantera leverantörer, få stöd med analys, urval av leverantörer och de faktiska förhandlingarna. Även om du har digitalt stöd för att genomföra och överblicka förhandlingarna blir det mycket leverantörskontakt via mejl, telefon och fysiska möten när så krävs.

Du ansvarar för allmänna och kommersiella villkor för de utvalda leverantörerna och spelar en viktig roll för att förbättra lönsamheten för sortimentet. Du sätter upp årliga mål och planer för att löpande stärka Ahlsells inköpsvillkor och konkurrenskraft och följer upprelevanta KPI: er för att förstå resultatet av Ditt arbete.

Tillsammans med systemägaren och chefen för leverantörsportalen driver du utvecklingen av inköpsprocessen arbetsflöden och mallar, och agerar support och ambassadör för interna och externa användare av portalen.

Vem är du?

Vi söker dig som har erfarenhet av inköp, att skriva avtal, hantera leverantörer och älskar att förhandla. Du är affärsdriven och tycker om att jobba i storbolagsmiljö med många kontakter både internt och externt. Talar du dessutom finska är det ett extra plus.

Erfarenheter


• Universitetsutbildning inom inköp, logistik, ekonomi eller motsvarande
• Stor förståelse för inköp, leverantörshantering, förhandlingar och avtalshantering och minst 2-5 års erfarenhet av att arbeta med detta i ett stort företag
• Dokumenterat god förhandlingsförmåga
• Utmärkta kommersiella färdigheter
• Goda kunskaper i Microsoft Office
• Mycket goda kunskaper i svenska och engelska, både i tal och skrift. Kunskap i finska är meriterande
• Projektledningsfärdigheter
• Erfarenhet av att arbeta med systemstöd i inköps-, förhandlings- och avtalsprocessen.

Personliga egenskaper


• Positiv, självmotiverad och resultatinriktad
• God kommunikationsförmåga i tal och skrift
• Driven
• Utpräglad lagspelare
• Välorganiserad och analytisk
• Förmåga att utveckla och upprätthålla relationer med såväl interna som externa intressenter

Vill du veta mer om tjänsten är du välkommen att kontakta ansvarig chef Martin Sjöberg, via e-post martin.sjoberg@ahlsell.se eller telefon 08-685 70 00.

Sista ansökningsdag är den 20 maj. Vi arbetar med löpande urval så vänta inte med att skicka in din ansökan om rollen känns rätt för dig! För att säkerställa att dina uppgifter hanteras i enlighet med GDPR tar vi endast emot ansökningar via länken https://jobb.ahlsell.se/.

Kontaktpersoner på detta företaget

Douglas Hagberg, Försäljningschef VVS/Fastighet
026159031
Annelie Suneson, Butikschef

Mikael Lindgren, Säljledare Butik Syd
08-682 62 02

Sammanfattning

  • Arbetsplats: Ahlsell Sverige AB
  • 1 plats
  • 6 månader eller längre
  • Heltid
  • Fast månads- vecko- eller timlön
  • Publicerat: 20 april 2022
  • Ansök senast: 20 maj 2022

Besöksadress

Jönköping
None

Postadress

Liljeholmsvägen 30
Stockholm, 11798

Liknande jobb


Strategisk Inköpare

Strategisk Inköpare

25 november 2024

25 november 2024

24 november 2024

Inköps och e-handelsexpert

Inköps och e-handelsexpert

22 november 2024