OBS! Ansökningsperioden för denna annonsen har
passerat.
Arbetsbeskrivning
Arbete och Försörjning är ett område med 7 st enheter som framförallt arbetar med frågor som rör ekonomiskt bistånd och arbetsmarknad. Vi har även kommunens sociala boendefrågor och Budget och Skuldrådgivning som ligger under Sociala Boendeenheten. På enheten är vi idag 18 st som arbetar; 3 budget- och skuldrådgivare, 11 socialsekreterare, 1 boendesamordnare samt ledning. Vi har många olika uppdrag och riktningar och det har gjort att vi lär mycket av varandra och fyller på vår kompetens inom en mängd olika områden.
Sociala Boendeenheten har ett delat ansvar över de kvotflyktingar som anvisas till Södertälje kommun via Migrationsverket. De människor vi arbetar med har gått igenom olika utmaningar och det gör att vi behöver arbeta mycket med deras mående. Vi ska också introducera de för uppbyggnaden av det svenska samhället, exempelvis den myndighetskultur vi har här och vart man vänder sig för att få rätt hjälp. Du ska i din roll vara en stöttepelare för den nyanlände och stärka upp personen så att denne uppnår självständighet i vardagen efter avslutad etableringsperiod.
En dag på jobbet
När en anvisning ifrån Migrationsverket kommer till kommunen behöver du som samordnare styra upp arbetet med att bereda boende för den flyktingen, säkerställa att alla nödvändigheter är inhandlade, se till att personen hämtas på Arlanda m.m. Till din hjälp kommer du att ha kollegor som stöttar dig men du kommer att bära det övergripande ansvaret över att se till att arbetet blir fullgjort och klart inför mottagandet.
Uppdraget går också ut på att arbeta med integrationsfrågor på individnivå, du ska utifrån den enskildes behov lägga upp en planering för hur arbetet ska gå till. Det kan exempelvis handla om att förklara vad en bostadskö är, visa och lära personen hur man söker arbete, stötta i ansökan om ekonomiskt bistånd, vara behjälplig i vårdkontakter och säkerställande av att man som flykting får den vård man behöver. Som samordnare för integration och utveckling är du alltså en central roll i flyktingarnas nya liv här i Sverige och din insats är avgörande för att personen ska utvecklas och att Södertälje kommuns integrationsarbete blir så framgångsrikt som möjligt.
Vem är du?
Som person är du väldigt ödmjuk för uppdraget. Du har förståelse för vad personerna har gått igenom tidigare och är van vid att hantera och möta människor i kris. Du är tydlig i ditt sätt att uttala dig samt är lugn och pedagogisk. I rollen kommer du att behöva samverka med olika aktörer såsom socialsekreterare på Arbete och Försörjning, Arbetsförmedlingen, Migrationsverket och andra delar av socialtjänsten. Det är därför av vikt att du är en person som har lätt för att samarbeta med andra och är också en bidragande faktor till att nya samverkansformer upprättas. Du bör också ha en bred kunskap om hur arbetet på framförallt lokala och nationella myndigheter går till. Personlig lämplighet är viktigt för oss och vi kommer att lägga stor vikt vid det vid tillsättning av tjänst.
Krav:
- De krav vi ställer är att du har en relevant examen på minst kandidatnivå ifrån högskola eller universitet, företrädesvis socionom.
- Saknar du utbildning behöver du ha annan arbetserfarenhet arbetsgivaren bedömer som relevant och likvärdig.
- Du behöver också inneha ett B-körkort.
Meriterande:
- Meriterande för oss är om du har tidigare arbetserfarenhet av arbete med flyktingmottagande eller integrationsfrågor på individnivå.
- Vi ser gärna att du har kunskaper av ekonomiskt bistånd och ifrån andra myndigheter såsom Arbetsförmedlingen eller Migrationsverket.
- Annat arbete inom någon del av socialtjänsten är, även det, meriterande.
Personliga egenskaper:
- Vi vill att du har ett gott bemötande och brinner för att stärka personer som genomgått flera kriser och som nu behöver starta om på ny kula i ett främmande land.
- Du är social, glad, positiv och kompetent.
- Du kommer överens med kollegor och bidrar till ett gott arbetsklimat.
- Ditt driv ska vara det sociala arbetet och hur vi tillsammans kan utveckla det tillsammans.
- Du vill tillsammans med kollegor och ledning utveckla verksamheten inom alla olika arbetsområden som finns på enheten och du är även driven i de frågorna och tar ett stort ansvar. Som samordnare ställs det också höga krav på att du är flexibel i det dagliga arbetet.
- Du har lätt för att ställa om snabbt när arbetet så kräver.
- Du fungerar bra i stressiga situationer och du är van vid att ha många bollar i luften.
Vi erbjuder dig
Några av våra förmåner är friskvårdsbidrag, semesterväxling (fler lediga dagar istället för semesterersättning) och årsarbetstid som ger dig viss möjlighet att styra över din arbetstid.
Välkommen till oss!
På Sociala Boendeenheten är vi 18 idag som arbetar och vi ansvarar över kommunens sociala kontrakt, Budget- och Skuldrådgivning, dödsboutredning, vräkningsförebyggande arbete, kommunala hyresgaranti samt flyktingmottagande. Vi är centralt belägna med närhet till pendeltågsstationen Södertälje centrum och vi sitter i ljusa moderna lokaler där vi delar hus med våra kollegor på Försörjningsstöd och Arbetsmarknad.
Vi tar gärna emot samtal från dig som är intresserad av jobbet men vi tackar nej till dig som säljer annonser och rekryteringstjänster.