OBS! Ansökningsperioden för denna annonsen har
passerat.
Arbetsbeskrivning
Stockholm utvecklas och förändras för framtiden. Våra ambitioner är höga. Nu söker vi dig som vill vara med och forma morgondagens Stockholm.
Arbetsplatsbeskrivning
Gröndalsskolan är F-5 skola som läsår 2021-2022 inrymmer ca 370 elever fördelat på fyra arbetslag.
Vi har en stor varierad skolgård och också nära till skog och mark. I Gröndalsskolan är samarbetet väl utvecklat från förskoleklass till årskurs fem.
För att ge barnen helhetsperspektiv på sitt lärande är vårt arbetssätt undersökande och tematiskt. Under det tematiska arbetet samverkar hela arbetslaget, vi kan på detta sätt arbeta i mindre grupper vilket möjliggör ett praktiskt och upplevelsebaserat arbetssätt. Grunden till vårt värdegrundsarbete är den lösningsinriktade pedagogiken.
Arbetsbeskrivning
Vi söker nu en vikarie för en av våra lärare till avdelning Diamanten, som omfattar vår grundsärskola F-5 med tillhörande fritidshemsverksamhet. Vi tar emot elever med olika funktionsnedsättningar och vi har en heldagsomsorg, vilket innebär att skola och fritidsverksamhet finns i samma lokaler och att samma personal arbetar med eleverna genom dagen. Som lärare är du i barngrupp 8.15-14.30, dock ej under PREST-ämnen.
Eleverna följer grundsärskolans läroplan. Vi strävar efter en ömsesidig inkludering där alla Gröndalsskolans elever kan hitta naturliga kontakter under skoldagen. Hela skolmiljön ska vara tillgänglig och öppen för alla.
Du är förtrogen med grundsärskolans styrdokument och har kunskap och erfarenhet av arbete i grundsärskola. Du kommer att ansvara för att planera och genomföra undervisningen i klassen, tillsammans med elevassistenter i gruppen, under hela dagen. Du har ett kreativt och flexibelt arbetssätt som främjar elevers lärande. Du är tydlig i din kommunikation och kan uttrycka dig väl i tal och skrift. Arbetet kräver även att du leder och fördelar elevassistenternas arbete.
Kvalifikationer
Vi söker dig som är legitimerad lärare och är förtrogen med grundsärskolans styrdokument och har kunskap och erfarenhet av arbete i grundsärskola.
Du har erfarenhet av elever med IF/ NPF- diagnoser och vill arbeta i grundsärskolan.
Vi söker dig som har lätt för att samarbeta och sprider entusiasm och lust att lära. Du är förtrogen med skolans styrdokument, lagar och förordningar och van att arbeta med barn i behov av stöd.
Du arbetar strukturerat med tydliggörande pedagogik där din undervisning utgår från varje elevs förutsättningar och behov. Du skapar en lärmiljö där eleverna känner sig trygga och känner delaktighet.
Det är meriterande om du har för vana att arbeta med bildstöd samt utbildning i TAKK.
Du har förmåga att utforma undervisningen i överensstämmelse med läroplaner, ämnesplaner och rådande kunskapskrav. Du tar ansvar för och har insikt om elevernas resultat och behov samt strukturerar och anpassar din undervisning så att en trygg och adekvat lärandemiljö skapas.
Du är trygg, stabil, har självinsikt och är en tydlig ledare i klassrummet. Du värdesätter och skapar goda förutsättningar för samarbete samt skapar goda relationer med elever, föräldrar och kollegor. Du planerar, organiserar, prioriterar och analyserar din lektionsstruktur såväl som övriga uppdrag som ingår i din roll på ett effektivt sätt.
Vi lägger stor vikt vid personlig lämplighet.
Övrigt
I Stockholms stad finns drygt 140 grundskolor och 30 gymnasieskolor med olika inriktningar.
Du som är nyexaminerad lärare har rätt till en mentor under ditt första år. Som lärare i Stockholms stadsskolor har du möjlighet att fortsätta din professionella utveckling och göra karriär. Du kan bland annat bli handledare, utvecklingslärare, förstelärare, lektor och forskare.
Läs mer på http://www.pedagogstockholm.se
Stockholms stad arbetar med kompetensbaserad rekrytering som syftar till att se till varje persons kompetens och därmed motverka diskriminering.