Vikariat - Överförmyndarhandläggare, inriktning granskning

Vikariat - Överförmyndarhandläggare, inriktning granskning

Arbetsbeskrivning

Välkommen till Flens kommun - Sörmlands hjärta! Som medarbetare i Flens kommun är du vårt ansikte utåt till kommunens invånare. Vi vill att du ska ha en bra arbetsplats där du trivs och känner dig motiverad till att göra ett fantastiskt jobb. Omvärlden förändras och vår organisation behöver dig som vill bidra med engagemang och en härlig energi. Det arbete vi gör tillsammans varje dag, dygnet runt, året runt har sin utgångspunkt i vår vision, vår värdegrund och våra mål. Vi tror att bilden av Sörmlands hjärta skapas i varje möte med invånare, företagare och besökare, genom professionellt och respektfullt bemötande.

 

Överförmyndarnämnden för Flen, Gnesta och Vingåkers kommuner är en kommunal myndighet som har till uppgift att utöva tillsyn över förmyndare, förvaltare och gode män i de samverkande kommunerna. Tillsynen ska verka för att den om har ställföreträdare i form av god man, förvaltare eller förmyndare inte drabbas av rättsförluster.

 

En av våra kollegor ska vara föräldraledig och vi söker därför dig som, tillsammans med oss övriga på överförmyndarkontoret, vill erbjuda en rättssäker, tydlig och effektiv tillsynsmyndighet.

 

Arbetsuppgifter:

I rollen som överförmyndarhandläggare med inriktning granskning kommer du att granska ställföreträdares (gode män, förvaltare och förmyndares) redovisningshandlingar i syfte att tillse att huvudmän (de som har en god man eller förvaltare) och underåriga inte lider ekonomisk eller rättslig skada och att ställföreträdaren agerar i enlighet med föräldrabalkens bestämmelser. 

 

Även annan typ av handläggning och beslutsfattande kan förekomma inom tjänsten. Arbetet innebär många kontakter med andra myndigheter som Försäkringskassan, banker, sociala myndigheter, vården, Kronofogdemyndigheten, Skatteverket m.fl. Allt arbete sker efter rutiner i samarbete med övriga handläggare på överförmyndarkontoret.  

 

Om din nya arbetsplats:

Tjänsten är placerad på överförmyndarkontoret i Flen som organisatoriskt tillhör kommunledningsförvaltningen. Som anställd på överförmyndarkontoret arbetar du nära dina kollegor. Du blir en del av en liten arbetsgrupp som präglas av ansvarstagande, samarbete, flexibilitet och högt ställda krav på rättssäkerhet. I överförmyndarverksamheten får varje medarbetare en unik och viktig roll där möjligheten till personlig och yrkesmässig utveckling är stor. Vi är måna om att ha en överförmyndarverksamhet av god kvalitet och vi är stolta över vår verksamhet och arbetet vi utför. 

 

Kvalifikationer:

Vi söker dig som har:


• En för rollen relevant högskoleutbildning; gärna med inriktning ekonomi, redovisning, juridik och/eller erfarenhet som vi bedömer likvärdig.
• God förmåga att uttrycka dig på svenska såväl muntligt som skriftligt.

 

Det är dessutom meriterande om du har:


• Erfarenhet av ärendehandläggning inom offentlig förvaltning, gärna inom föräldrabalken.
• Erfarenhet av överförmyndarfrågor, redovisning, myndighetsutövning eller familjerätt.

 

Personliga egenskaper:

Som person är du noggrann, ansvarstagande, självgående och kan prioritera arbetet på ett effektivt sätt även vid tillfällen med högre arbetsbelastning. Du har en god analytisk förmåga och intresse och fallenhet för siffor/redovisning. Att du har god samarbetsförmåga och att du kan hantera kontakter med olika människor i varierande sammanhang, på ett respektfullt sätt, är viktigt. Om du gillar att vara en del av en verksamhet med fokus på utveckling och rättsäkerhet kommer du att passa hos oss.

 

Anställningsvillkor

Omfattning/varaktighet:

Vikariat, heltid. Tillträde 1 februari eller enligt överenskommelse. Varaktighet till och med 31 augusti 2022.

 

Lön:

Fast månadslön. Flens kommun tillämpar individuell lönesättning

 

Övrigt:

Flens kommun erbjuder en attraktiv arbetsplats som utmärks av strävan att vara fri från diskriminering och ge lika möjligheter för alla. Flens kommun har subventionerad friskvård, möjlighet till fler semesterdagar genom semesterväxling och är en rökfri arbetsplats. Se även vår hemsida www.flen.se för övrig information.


Sista ansökningsdag 26 december 2021.


Vi undanber oss alla samtal från rekryteringsföretag och annonsförsäljare.

 

Kontaktperson

Jenny Dunberg

Enhetschef

0157-43 00 71

jenny.dunberg@flen.se

 

Fackliga företrädare

Nås via kommunens växel

0157-43 00 00

Sammanfattning

  • Arbetsplats: Flens Kommun
  • 1 plats
  • 6 månader eller längre
  • Heltid
  • Fast månads- vecko- eller timlön
  • Publicerat: 6 december 2021
  • Ansök senast: 26 december 2021

Liknande jobb


Inspektörer med ekonombakgrund

Inspektörer med ekonombakgrund

20 december 2024

20 december 2024

Internutredare

Internutredare

20 december 2024

Utredare

Utredare

19 december 2024