Vikariat Seniorhandläggare Barn- och familjeenheten

Arbetsbeskrivning

Är du medvetet kompetent?
Då kan du vara den seniorhandläggare som vi söker!
Du kanske arbetar som barnutredare idag, har jobbat flera år inom myndighet och känner dig redo för en ny utmaning! Du har kvar din nyfikenhet och ditt engagemang inför de människor du möter och kan förmedla en positiv känsla för jobbet. Är du dessutom bra på att planera och organisera ditt arbete och kan stötta andra i detta är du välkommen att söka dig till oss!

Vi rekryterar nu en seniorhandläggare till Barn- och familjeenheten i Lerum under nuvarande seniorhandläggares föräldraledighet. Hos oss arbetar vi med mottag, utredning och uppföljning av ärenden för barn och ungdomar 0-20 år. Vi har två enhetschefer, fyra 1:e socialsekreterare samt en verksamhetsutvecklare.
Som seniorhandläggare blir du en del av en arbetsgrupp där gemenskap, samverkan och rättssäkerhet står i fokus. Vi strävar efter en arbetsplats där det finns tydliga mål, gemensamma värderingar och fokus på kärnuppdraget. Hos oss kan man göra skillnad för barn som riskerar att fara illa, men din primära arbetsuppgift blir att göra skillnad för socialsekreterarna.


ARBETSUPPGIFTER
I rollen som seniorhandläggare ska du ge aktivt stöd till socialsekreterare i handläggningsprocessen utöver det stöd 1:e socialsekreterare ger. Arbetet kan exempelvis innebära att du är medhandläggare i ärenden och finns med som bollplank, inför och efter möten eller besök. Du ska arbeta tillsammans med 1:e socialsekreterare för att utveckla och stärka kvalitén i både handläggning och dokumentation. Du kommer att bistå arbetsledning med implementering av arbetssätt och metoder och även bidra till att skapa rutiner.

KVALIFIKATIONER
Du är socionom och har flera års vana av myndighetsutövning på barn och unga, och att utreda enligt BBIC. Du är väl insatt i vad uppdraget som socialsekreterare för barn och unga innebär. Du uttrycker dig väl i svenska i både tal och skrift och har god kännedom om hur rådande lagstiftning ska tillämpas. Meriterande för tjänsten är att ha gått Socialstyrelsens utbildning till utbildare för BBIC, att ha utbildning i MI, MPV och Signs of Safety, samt erfarenhet av verksamhetssystemet Treserva. Meriterande är också om du har erfarenhet av att utbilda eller coacha i olika sammanhang. Vi söker dig som kan bidra till en jämställd service och bemötande samt bidra till att skapa en inkluderande miljö på arbetsplatsen.

Personliga egenskaper väger tungt för denna tjänst. Som person tänker vi oss att du är glad och har en positiv energi som smittar av sig. Du är prestigelös och flexibel och du trivs med att vägleda kollegor i en miljö där det stundtals kan vara ett högt tempo. Du tar egna initiativ och är kreativ i att tänka vilket stöd du kan ge till socialsekreterarna på enheten. Du har självklart barnperspektivet i fokus och är lojal mot verksamhetens mål. Du är noggrann och har förmågan att i krissituationer agera lugnt och metodiskt. Du är empatisk och vet vad ett gott bemötande innebär, både i möten med familjer och gentemot kollegor.
Körkort är ett krav.
Tillträde enligt överenskommelse.


ÖVRIGT
Kommunens vision lyfter fram ledorden hållbarhet, kreativitet och inflytande vilket genomsyrar vårt arbete. Vi är cirka 3 000 medarbetare som tillsammans jobbar för att erbjuda god service och skapa välfärd för kommunens cirka 42 000 invånare.

Vi tror att våra olikheter berikar och utvecklar individen, verksamheten och samhället positivt. Som arbetsgivare arbetar Lerums kommun aktivt för jämställdhet och mångfald och mot all form av diskriminering och kränkande särbehandling.

Vi vill främja en god arbetsmiljö där det går att kombinera arbete, föräldraskap och fritid. Vi erbjuder förmåner så som friskvård och personalvårdprogram.

Som anställd i Lerums kommun kan det förekomma krav på att använda personligt Bank-ID i tjänsten för legitimering i t.ex. systeminloggning eller annan verifiering.

För att kvalitetssäkra rekryteringsprocessen ber vi dig skicka in din ansökan via den här länken, och inte via e-post eller pappersformat.
Varmt välkommen med din ansökan!

Inför den här rekryteringen har vi redan tagit ställning till de rekryteringskanaler vi önskar använda. Vi undanber oss vänligen men bestämt att bli kontaktade för ytterligare erbjudanden om kompetensförmedling, annonserings- och rekryteringshjälp.

Kontaktpersoner på detta företaget

Enhetschef Birgitta Lindewall
0302-521419
Socionom Mariana Idoffsson
0302-52 15 89
Metodhandledare Ann-Charlotte Lindblom
0302-52 14 41

Sammanfattning

Besöksadress

Brobacken 1 Lerum
None

Postadress

Box 225
Lerum, 44380

Liknande jobb


Jourhems- och placeringshandläggare till Hägersten-Älvsjö Sdf

Jourhems- och placeringshandläggare till Hägersten-Älvsjö Sdf

28 november 2024

28 november 2024

Socialsekreterare till Myndighet SoL (Vikariat)

Socialsekreterare till Myndighet SoL (Vikariat)

28 november 2024

28 november 2024