OBS! Ansökningsperioden för denna annonsen har
passerat.
Arbetsbeskrivning
Stockholm växer som aldrig förr. Våra ambitioner är höga. Nu söker vi dig som vill vara med och forma morgondagens Stockholm.
Arbetsplatsbeskrivning
Kvarnbackaskolan är en kommunal skola som ligger i norra Stockholm, nära Kista centrum och Järvafältet med alla möjligheter till bl.
Arbetsplatsbeskrivning
Kvarnbackaskolan är en kommunal skola som ligger i norra Stockholm, nära Kista centrum och Järvafältet med alla möjligheter till bl.a. ett aktivt friluftsliv. Vi har goda resultat med välfungerande rutiner och strukturer. I skolan går det ca 325 elever, var och en med sin erfarenheter, förkunskaper och förutsättningar. Vi har elever från förskoleklass till årskurs 6, samt grundsärskola åk F-6. Skolan har fritidsverksamhet för elever i de yngre åldrarna samt öppen fritidsverksamhet för de äldre eleverna. Elevunderlaget består av elever från närområdet i Kista och Husby. Vi arbetar språkutvecklande i hela skolan utifrån ett genrepedagogiskt förhållningssätt som genomsyrar all undervisning. Vi värderar trygghet, trivsel och lärande högt på skolan och att alla ska kunna känna sig sedda och inkluderade. Vi utgår ifrån ett salutogent förhållningssätt och utgår ifrån att eleverna gör rätt om de förstår och har fått förutsättningar för det. Vi arbetar också inkluderande med våra elever och flera av grundsärskolans elever är inkluderade i grundskolans klasser. Det är god stämning bland personalen och attityden präglas av ett stort kollegialt engagemang. Svensk skola har ett kompensatoriskt uppdrag och staden har ett fördelningssystem vilket innebär att vår skola har mer resurser än skolor i ex innerstaden. Dessa resurser använder vi bl.a. till att ha hög specialpedagogisk kompetens, god personaltäthet och ett väl bemannat elevhälsoteam.
Arbetsbeskrivning
Skolkuratorn bidrar med psykosocial och social kompetens inom elevhälsans arbete på olika nivåer. Handledning och konsultation inom det psykosociala området innebär ett indirekt stöd i verksamheten både till enskilda och till grupper. Stort fokus i arbetet är det främjande och förebyggande arbetet. Arbetet på en övergripanden nivå omfattar ett strukturellt arbete i syfte att stärka skolan som miljö för lärande, hälsa och utveckling. - Socialt utrednings/kartläggnings- och behandlingsarbete. - Samtal med elever enskilt och i grupp, klassarbete. - Dokumentation av arbetet med enskilda elever. - Föräldrasamtal och nätverksmöten, samt bidra till att utveckla skolans samverkan med föräldrar såväl generellt som i samband med incidenter - Handledning och konsultation av skolpersonal. - Leda arbetet med upprättande och implementering av handlingplaner i vårt värdegrundsarbete och mot mobbning och andra kränkande handlingar utifrån vårt överripande värdegrundsarbete - Arbeta med krishantering och konfliktlösning. - I skolans elevhälsoteam (skolpsykolog, skolsköterska, speciallärare/-pedagoger och skolledning) samt övrig personal på skolan med att utveckla skolans arbetsmiljö för eleverna. - Samverka med socialtjänst, barn- och ungdomspsykiatri, habilitering, fritid och polis. - Samverkan med skolkuratorer inom utbildningsförvaltningen i nätverk
Kvalifikationer
Socionomutbildning 140 p
Skolkuratorsarbetet kräver en förmåga att hantera flera perspektiv i både det direkta elevarbetet och det indirekta förebyggande arbetet. Detta förutsätter ett brett register av arbetsmetoder och djupa kunskaper om barn och ungdomar och deras utveckling och deras situation i samhället. Det betyder djupa kunskaper i beteende- och samhällsvetenskap, sociallagstiftning och socialt behandlingsarbete. Kunskap inom den lagstiftning som styr skolverksamhet och sekretesslag är också viktigt. Vidare förutsätts en bred och fortlöpande uppdaterad omvärldskunskap.
Skolkuratorn måste självständigt ta ansvar för det egna professionella arbetet. På skolan finns ingen arbetsledning inom yrkesområdet. Det innebär att kurator, på bas av en dialog med rektor - och övriga deltagare i skolans elevhälsoteam - där arbetsområden prioriteras, själv leder och organiserar sitt arbete. Det ger stor handlingsfrihet men ställer också krav på gott omdöme. Det ställer också krav på att skolkurator tar ansvar för att bibehålla och fördjupa sin yrkeskompetens och sitt omvärldskunnande.
Övrigt
Stockholms stad arbetar med kompetensbaserad rekrytering som syftar till att se till varje persons kompetens och därmed motverka diskriminering.
Inför rekryteringsarbetet har vi tagit ställning till rekryteringskanaler och marknadsföring. Vi undanber oss därför kontakt med mediesäljare, rekryteringssajter och liknande.
Artiklar i detta ämnet
- Verbal aggression
Kontaktpersoner på detta företaget
Rektor Lennart Kågestam
HR-konsult Eva Åsander
08-508 11 519
Enhetschef, Ekonomienheten Gunilla Axenbo
HR-konsult Eliana Hjelm
08-508 117 23
HR-konsult Gunilla Dahl
08-508 117 38
Tf enhetschef Oskar Sevefjord
Per Hedlund-Andersson
0850844733
Per Hansson
076-120 37 02
Maja Velasco
076-120 37 03
Jessica Forsberg
0761224310