OBS! Ansökningsperioden för denna annonsen har
passerat.
Arbetsbeskrivning
Salem är den nära kommunen. Här är det nära till beslut och påverkan, nära till rekreation i naturreservat och lokal service. Stockholm når du på 30 minuter med bil eller tåg. Vi är en växande kommun som idag har 17 000 invånare och närmare 1000 anställda.
Vårt arbete genomsyras av värdeorden samarbete, tillgänglighet, engagemang och nytänkande och vi är stolta över att våra verksamheter ofta visar mycket goda resultat. Arbetsbeskrivning
I tjänsten som socialsekreterare på Vuxenenheten kommer du i första hand arbeta med försörjningsstöd. Du kommer både ta emot och utreda nya ärenden samt arbeta med långvariga ärenden. Du samverkar både internt och externt för att klienterna ska uppnå egen försörjning. Vi använder oss av instrument X som verktyg inom ekonomiskt bistånd. Dokumentation sker i verksamhetssystemet Treserva.
Du har ett tätt samarbete med enhetens övriga socialsekreterare och även regionens beroendemottagning som sitter i samma lokaler. I arbetet ingår att tydligt kunna informera kommuninvånarna om verksamheten och arbetet. Du kan även behöva stötta upp ärenden inom vuxenenhetens andra verksamhetsområden.
Du arbetar rättssäkert, processinriktat & strukturerat. Vi på Vuxenenheten arbetar för att vara tillgängliga för våra medborgare, därav är serviceskyldighet och klientperspektiv något vi ständigt strävar efter att utveckla. Därför förutsätter vi att du är kunnig, lyhörd, serviceinriktad och har erfarenhet av att arbeta efter lagar och rättspraxis. Du har ett gott bemötande och en helhetssyn på målgruppen som vi arbetar med.
Det är mycket meriterande att ha erfarenhet av myndighetsutövning inom Vuxenenhetens andra områden. Vi lägger stor vikt vid personlig lämplighet.
Som socialsekreterare på Vuxenenheten är du del av en spännande enhet där det finns stora utvecklingsmöjligheter. Vi erbjuder dig att komma till en trevlig enhet med kompetenta kollegor. Vi värnar om en god arbetsmiljö. Du bidrar med din kunskap, ditt engagemang och ditt intresse för förändringsarbete.
Kvalifikationer
Socionomexamen eller likvärdig utbildning.
Erfarenhet av ekonomiskt bistånd. Du ska ha kunskap inom relevant verksamhetsområde och kunskap om gällande lagstiftning, arbeta enligt gällande rättspraxis. Erfarenhet av arbete med Vuxenenhetens andra områden är meriterande.
God datorvana samt goda kunskaper i svenska språket både skriftligt och muntligt då det ställs krav på dokumentation och utredningssamtal. Övriga språkkunskaper är meriterande. Det är önskvärt med utbildning och/eller kunskap om samtalsteknik.
B-körkort är meriterande.
Tjänsten innebär möten med människor i svåra situationer och ställer krav på en trygg och stabil personlighet.
Anställningsvillkor
Vikariat till och med maj 2025 med möjlighet till eventuell förlängning.
Omfattning: Heltid
Antal: En tjänst
Tillträde: Enligt överenskommelse.
Sista ansökningsdatum: 2024-06-07.
Vi arbetar med löpande urval till intervjuer.
För att kvalitetssäkra rekryteringsprocessen i Salems kommun samt möjliggöra god kommunikation med våra sökande ber vi dig skicka in din ansökan digitalt och inte via e-post eller pappersformat. Det är dessutom viktigt att du fyller i din ansökan noggrant då dina meriter kommer att viktas mot andra sökande.
Varmt välkommen med din ansökan!
Inför rekryteringsarbetet har Salems kommun tagit ställning till rekryteringskanaler och marknadsföring. Vi undanbeder oss därför bestämt kontakt med mediesäljare, rekryteringssajter och liknande.
Kontaktpersoner på detta företaget
Ekonomichef Jan Lorichs
08-532 598 14
Ekonomiassistent Andrzej Kazmierczak
08-532 59 870
Ekonomiassistent Ria Alkhouri
08-532 59 815
Verksamhetschef Äldreomsorgen Nina Thiel
0706-232 994
HR-konsult Linda Gisselson
08-532 598 02
Ordf. Kommunal Camilo Henriques
08-532 598 00
Enhetschef Marie Tunander
08-532 59 475
Carina Strandberg, Verksamhetschef
Micael Pettersson, Rektor
070-623 29 87
Carina Evenholt, Lärarnas Riksförbund