OBS! Ansökningsperioden för denna annonsen har
passerat.
Arbetsbeskrivning
Vill du vara med och skapa framtidens Karlstad? Hos oss i koncernen Karlstads kommun kan du göra skillnad på riktigt.
Här är varje medarbetare en viktig del i helheten och tillsammans hjälps vi åt att förverkliga vår vision om hållbar tillväxt och god livskvalitet. Kom och väx med oss!
Arbetsmarknads- och socialförvaltningen ger stöd till utsatta barn, familjer och personer med psykisk funktionsnedsättning. Våra cirka 700 medarbetare arbetar med missbruksvård, ekonomiskt bistånd, budget- och skuldrådgivning och familjerättsliga frågor. Vår uppgift är även att motverka arbetslöshet samt sköta tillstånd och tillsyn för alkohol och tobak.
ARBETSUPPGIFTER
Familjeavdelningen utvecklar barnavården i Karlstad. Vi arbetar med familjer med barn och unga (0-18 år).
Vi söker därför en socialsekreterare till familjeavdelningens Nätverksenhet.
På Familjeavdelningen arbetar vi enligt metoden Signs of Safety och enheten arbetar med säkerhetsplanering samt med nätverksarbete.
Arbetet innebär ett nära samarbete i teamet. Ni arbetar vanligen två och två, varav en är socialsekreterare och en är familjebehandlare. Enheten består av lika delar familjebehandlare och socialsekreterare.
Arbetet på nätverksenheten innebär att leda möten, både för andra och i sina egna ärenden. Dessa möten kan vara planerade eller som en del i ett omedelbart skydd. Som socialsekreterare på enheten är du den som ansvarar för den myndighetsutövning och de utredningar som görs i nära samverkan med en familjebehandlare. Vi möter familjer med olika problematik. En stor del i vårt arbete innebär att involvera familjens naturliga nätverk samt att förstärka det professionella stödet. Detta innebär samverkan med andra. Vår viktigaste uppgift är att med hjälp av nätverket försöka hitta säkerhet för barnen i familjer där hög oro föreligger. Andra delar av vårt arbete innebär att leda andra nätverksmöten i process eller som en del i en annan insats. Vi arbetar också mycket med barnsamtal. I tjänsten ingår beredskapstjänstgöring vid behov. Vi värdesätter därför erfarenhet av nätverksarbete, flexibilitet, samarbetsförmåga, vana av att arbeta i hemmiljö, erfarenhet av signs of safety, BBIC samt kunskap om lagstiftning avseende SoL samt LVU.
Arbetet på nätverksenheten är utmanande och lärorikt och du kommer ha ett nära stöd av en ärendehandledare samt av enhetschef.
KVALIFIKATIONER
För att kunna söka tjänsten ska du ha en socionomexamen. Erfarenhet av myndighetsutövning, gärna av barnavård. Mer omfattande grundutbildning i nätverksarbete samt av signs of safety är meriterande. Du som söker ska vara öppen för att arbeta i en tillvaro där man hela tiden kan behöva omprioritera arbetet utifrån växlande förutsättningar. Arbetet ställer höga krav på förmåga till samarbete. Förutom kompetens och erfarenhet kommer särskilt beaktande göras för att komplettera gruppen utifrån personliga egenskaper. B-körkort, manuell växellåda är ett krav.
ÖVRIGT
För att kvalitetssäkra rekryteringsprocessen och förenkla kommunikationen med våra sökande ber vi dig skicka in din ansökan digitalt och inte via e-post eller pappersformat.
Vi undanber oss alla erbjudanden om annonserings- och rekryteringshjälp i samband med denna annons.