Vikariat som biståndshandläggare

Arbetsbeskrivning

Unga, expansiva Lekeberg är en kommun med framtidspotential som präglas av en helhetssyn, hållbar utveckling och tillväxt. Vi tar tillvara på tillväxten genom ständig utveckling och förnyelse inom alla områden. Mångfald, integration och jämställdhet är något som vi strävar emot i alla beslut.
Lekebergs kommun vill vara en attraktiv arbetsgivare där medarbetarskap och ledarskap präglas av delaktighet och påverkansmöjligheter.

Vår vision är trygghet och nytänkande, naturligt nära.

Lekebergs kommun består bl.a. av centralorten Fjugesta och tätorterna Mullhyttan och Hidinge/Lanna. Med korta avstånd, goda kommunikationer och kommunens strategiska placering är det enkelt att ta del av både landsbygd och stad. Här finns attraktivt boende, ett rikt kultur- och fritidsliv och ett bra företagsklimat.

Positiv utveckling och framtidssatsningar kännetecknar Lekeberg och vi styr mot nya och spännande utmaningar. Vill du vara med på resan?

Läs mera om vår kommun på www.lekeberg.se


Socialförvaltningen bedriver en bred verksamhet inom äldreomsorg, funktionshinderområdet, hälso- och sjukvård samt individ- och familjeomsorg. Vi har för närvarande ca 250 medarbetare.
Vill du arbeta inom vår förvaltning så är du i en organisation där vi sätter människors behov av stöd i centrum. Ett bra bemötande och ett professionellt förhållningssätt till våra brukare är ett ledord för kvalitet inom vårt arbete. Vi arbetar utifrån ett synsätt där vi i alla led fokuserar på att de resurser och förmågor som finns hos varje människa ska tillvaratas. Vi uppmuntrar till delaktighet och eftersträvar alltid ett gott bemötande med respekt för den personliga integriteten.


ARBETSUPPGIFTER
Som biståndshandläggare arbetar du utifrån ett rehabiliterande synsätt. Du har en helhetssyn och bemöter individen med utgångspunkt att stärka den egna förmågan. Biståndshandläggarna arbetar nära kommunens sjuksköterskor, arbetsterapeuter och utförare. Arbetet innebär också en nära dialog med de personer som söker insatser samt deras anhöriga.

Ditt huvudsakliga uppdrag som handläggare är att:

• informera, utreda, besluta och följa upp insatser enligt SoL och LSS
• hantera överklagningsprocesser och ha myndighetskontakter
• ge råd och stöd till de individer som söker insatser.




KVALIFIKATIONER
Vi söker nu en handläggare som har kunskap om handläggning av biståndsärenden utifrån Socialtjänstlagen och Lagen om stöd och service till vissa funktionshindrade.
Du behöver även ha:

• socionomexamen, eller annan akademisk utbildning som arbetsgivaren finner relevant
• körkort med behörighet B samt körvana
• en god förmåga att uttrycka dig och kommunicera i tal och skrift.

Vi ser helst att du har god kunskap om lagstiftningen inom området. Det är meriterande om du har vana vid att arbeta i organisationsspecifika datasystem samt erfarenhet från myndighetsutövning inom socialtjänsten.

I din roll krävs att du har en god samarbetsförmåga likväl som du förmår att arbeta självständigt och strukturerat. Arbetet kräver också en flexibilitet och en förmåga att hantera oförutsedda situationer.
Som person är du lugn, stabil och förtroendeingivande med en förmåga att skapa och behålla goda relationer.

Stor vikt kommer att läggas vid personlig lämplighet.

ÖVRIGT
Du gör din ansökan via vårt elektroniska rekryteringsverktyg. Det är därför viktigt att du fyller i alla steg noggrant för att vi ska kunna göra en riktig bedömning av din ansökan.

Tjänsten kommer att tillsättas om erforderliga beslut fattas.

Vi har aktivt valt våra rekryteringskanaler och undanber oss därför direktkontakt med rekryterings-och bemanningsföretag samt annonsförsäljare i samband med denna rekrytering.

Sammanfattning

Liknande jobb


Handläggare till Myndighetsfunktionen för Äldre

Handläggare till Myndighetsfunktionen för Äldre

21 november 2024

Biståndshandläggare SoL

Biståndshandläggare SoL

21 november 2024

15 november 2024