Vikariat som personalhandläggare

Vikariat som personalhandläggare

Arbetsbeskrivning

Göteborgs universitet möter samhällets utmaningar med mångsidig kunskap. 49 000 studenter och 6 400 medarbetare gör universitetet till en stor och inspirerande arbetsplats. Stark forskning och attraktiva utbildningar lockar forskare och studenter från hela världen. Med ny kunskap och nya perspektiv bidrar Göteborgs universitet till en bättre framtid.

Företagsekonomiska institutionen är den största institutionen vid Handelshögskolan och bedriver omfattande forskning och utbildning på grund- och avancerad nivå, och forskarutbildning inom ämnena företagsekonomi och ekonomisk geografi. Institutionen har 150 anställda varav 24 anställda doktorander. Institutionen är indelad i fyra sektioner: Industriell och finansiell ekonomi & Logistik, Management & Organisation inklusive ekonomisk geografi, Marknadsföring, Redovisning och institutionen har även flera forskningscentrum kopplade till sig.

 

Institutionen söker en vikarie för personalhandläggaren som kommer att vara tjänstledig under ett år.

 

Arbetsuppgifter

En viktig del av arbetet som personalhandläggare är att kontinuerligt ge konsultativt och serviceinriktat stöd till både institutionsledning och anställda i frågor som rör hela HR-området. Du har en drivande roll för utveckling, implementering, kvalitetssäkring och uppföljning av institutionens samtliga HR-processer.

 

Du handlägger, utreder och driver ärenden inom HR-området samt utvecklar nya rutiner efter behov. Arbetet innebär vidare att följa upp anställningar, bevaka att arbetsrättsliga lagar och avtal följs etc.

 

Du håller dig uppdaterad om lagar, regler, förordningar och kollektivavtal inom HR-området. Även tillämpning av regelverket som rör anställningsvillkor inom det statliga området ingår i arbetsuppgifterna.

 

Personalhandläggaren är institutionens ledningsstöd i HR-processer såsom arbetsmiljö, rekrytering och kompetensförsörjning. Det ingår också att vara stöd i lönebildning/lönesättning, samt vid förhandling (MBL) och tillämpning av arbetsrätten.

 

Personalhandläggarrollen på institution är bred och innebär därför både strategiska men framförallt operativa uppgifter så som handläggning av anställningar, informera anställda om lagar och regler kring ledigheter, ansökan om arbets- och uppehållstillstånd m.m. Arbetsuppgifterna kan komma att variera i omfattning och innehåll.

 

En viktig del av arbetsuppgifterna är att delta i universitetets utbildningar och nätverk för personalhandläggare för att hålla sig uppdaterad inom sitt område.

 

Kvalifikationer

Universitets- eller högskoleexamen inom personalområdet, eller motsvarande kompetens som arbetsgivaren bedömer likvärdig.

Erfarenhet av självständigt arbete inom HR-områdets olika arbetsuppgifter är ett krav. Har du dessutom erfarenhet från högskolesektorn eller annan del av offentlig förvaltning är det en stor fördel. Detta underlättar arbetet med tolkning och tillämpning av regelverk, och då särskilt kring anställningsfrågor i vår verksamhet.

Ett annat krav är att du behärskar ditt ämnesområde bekvämt i tal och skrift såväl på engelska som på svenska då vi arbetar i en internationell miljö.

Vidare krävs kunskaper i arbetsrätt samt goda datorkunskaper i MS Office och att du tidigare har arbetat i de olika löne- och personaladministrativa system som används vid Göteborgs universitet.

 

Tidigare erfarenhet av arbete med MBL, omställningsarbete, förändringsarbete och kompetensförsörjning värderas högt.

 

Vi vill att du som person har hög servicekänsla, är trygg i dig själv och har lätt för att samarbeta. Du är ansvarstagande, lojal, pedagogisk och tålmodig och en person som stimuleras av utveckling och förbättringar som ger mervärde i verksamheten. Du är drivande och strukturerad med förmåga att se till helheten. Det är viktigt att du har förmåga att skapa goda kontakter och bygga långsiktiga relationer och att du samtidigt har personlig integritet.

 

Stor vikt kommer att läggas vid personlig lämplighet.

 

Anställningen

Anställningen är ett vikariat på 30-50 procent fram till och med 10 augusti 2021 med placering vid företagsekonomiska institutionen.

 

Tillträde sker snarast möjligt enligt överenskommelse.

 

Vi kan erbjuda varierande och stimulerande arbetsuppgifter med goda möjligheter till egen utveckling. Göteborgs universitet ger sina anställda förmånliga arbetsvillkor och arbetar aktivt för en trivsam arbetsmiljö. Vid institutionen tillämpas flexibel arbetstid för administrativ personal. Om du har frågor kring tjänsten kontakta administrativ chef Christina Hallberg 031-786 1408 eller e-post: christina.hallberg@handels.gu.se

 


Överklagande:

Om du vill överklaga ett beslut till Överklagandenämnden för högskolan ska du göra det skriftligt. I skrivelsen ska du ange vilket beslut som överklagas och den ändring i beslutet som du begär. Det är också viktigt att du motiverar varför denna ändring bör göras. I skrivelsen ska också anges det diarienummer som finns på beslutet. Du ska också skriva under överklagandet och ange din adress (gärna även telefonnummer och e-postadress). Ett beslut får endast överklagas av den som beslutet angår.

Skrivelsen ställs till Överklagandenämnden för högskolan och skickas till:

Göteborgs universitet
Registraturet
Box 100
405 30 Göteborg

Skrivelsen ska vara inkommen inom tre (3) veckor från den dag beslutet anslogs på Göteborgs universitets anslagstavla. Om skrivelsen kommer in för sent kommer den att avvisas.

Sammanfattning

  • Arbetsplats: Göteborgs universitet
  • 1 plats
  • 6 månader eller längre
  • Deltid
  • Fast månads- vecko- eller timlön
  • Publicerat: 26 juni 2020
  • Ansök senast: 26 juli 2020

Postadress

Universitetsplatsen 1
Göteborg, 40530

Liknande jobb


28 november 2024

HR-strateg, kompetensförsörjning

HR-strateg, kompetensförsörjning

28 november 2024

HR Business Partner Hitachi Energy

HR Business Partner Hitachi Energy

28 november 2024

HR-Strateg

27 november 2024