Vikariat som personalsamordnare och personlig assistentrum fr.o.m sep 2023

Vikariat som personalsamordnare och personlig assistentrum fr.o.m sep 2023

Arbetsbeskrivning

Det här är en annons för en vikarietjänst som personalsamordnare p.g.a. planerad föräldraledighet på minst 6 månader, med start sep 2023. Vid sidan av uppdraget som personalsamordnare arbetar du också som personlig assistent ca. 75%. Förhoppningsvis hittar vi dig som vill påbörja anställning tidigare för att gå bredvid nuvarande personalsamordnare. Detta för att hinna sätta dig in  i arbetet och lära känna arbetsgruppen. Tack vare det upplägget behöver du inte i förväg ha högre utbildning eller erfarenheten som tjänsten kräver.  

Du behöver dock vara engagerad, proffesionell och redo att förvalta den kompetens vi erbjuder.
Du behöver empati, men också kunna vara tuff emellanåt och rak i din kommunikation.
Förutom kompetens och erfarenheten som personalsamordnare får du också utbildning som ger dövblindkompetens (t.ex.teckenspråk/tecken som stöd, socialhaptiska signaler, syntolkning, ledsagningvia handrörelser, taktil kommunikation,första hjälpen...)

Jag arbetsleder alltså själv mina personliga assistenter. Jag gör det  med hjälp av en Ekonomisamordnare och en personalsamordnare. Vi tre arbetar tätt ihop och får allt att rulla på som det ska. Mina samordnare arbetar också 75% (eller mer) som personliga assistenter hos mig så att de är insatta i min vardag. Då kan dessutom samordnarna utföra mycket av sin löpande administration under arbetstiden som personlig assistent om de inte aktivt behövs för annat. 

Du hittar en mer utförlig presentation av jobbet som personlig assistent hos mig här ---> https://www.dropbox.com/s/7sn6ysmhsfdfqpy/Presentation%20av%20tj%C3%A4nst.pdf?dl=0

 Personlig assistans är ett yrke som ser väldigt olika ut beroende på vilken arbetsplats du kommer till. Jag behöver assistenter som oavsett tidigare erfarenhet är lyhörda för mitt självbestämmande. 

Vi har ett rullande tvåveckorsschema. Timlönen som assistent sätts utifrån fasta kriterier och den kompetens jag behöver: 138-160 kr/h+ ob och sem. ers. Utöver timlön utgår ett arvode om 3000kr för samordnaruppdraget. Framför allt påverkar din dövblindkompetens lönen. Den kan du läsa in medan du arbetar här. Om du hittar en annan utbildning som kan gynna din arbetsroll kan du även få den bekostad. Att du hanterar administration påverkar också lönen positivt.  Jag är mån om dina fackliga rättigheter och din arbetsmiljö, eftersom de är avgörande för att du ska kunna göra ett bra jobb. Några exempel på arbetsuppgifter som personalsamordnare:


• Underhålla bemanning, schema och tidsrapport. 
• Hantera ledighetsansökningar och frånvaro
• Administrera inkommande mail och lägga tolkbeställningar
• Planera personalmöten och utbildning.
• Stötta och assistera mig i mina myndighetskontakter
• Sköta rekrytering och anställningsavtal. 

Jag arbetsleder själv min personal utifrån Independent living.  Personalmöten och fortutbildning var fjärde vecka. STIL har arbetsgivaransvaret. De ska leda och stötta dig som samordnare och anställd.

Vem är jag?
Jag är 39-årig kvinna med ett utforskande och öppensinnat socialt liv, med kreativa intressen som shibari, beteendevetenskap, film och trädgård. Jag är journalist, konstnär och människorättsaktivist.  Jag är vänstersympatisör. Det behöver du förstås inte vara, så länge du har en schysst människosyn. Mer om mig kan du hitta på ettgottliv.com

Vad förväntas av dig som anställd? 
Att arbeta som assistent hos mig innebär att vi kommer arbeta väldigt nära varandra. Då är tydlighet och tålamod väldigt viktigt. Du kliver rakt in i ett space där få i vanliga fall släpper in ens personer de känt i hela sina liv. Det är mycket viktigt att du har förståelse för min utsatthet, men också att du är trygg med att jag är van vid att bemöta nya assistenter.  Att jag vet vilka redskap jag kan ge er för att växa in i rollen. Varje ny person är för mig en investering. Oavsett om du stannaren kort tid, eller i många år uppskattar jag om du är  uppriktig med din avsikt så vi vet var vi har varandra. Du kan också känna trygghet i att jag stöttar fackligt arbete, aktivt arbetar för assistenters löner och rättigheter. Er trygghet i jobbet är ju även min trygghet och frihet.

Att assistera och ledsaga, utan att styra en annan individ, är en kompetens som byggs upp över tid men ger också rätt till en hög lön när du uppnått rätt kompetens. Att arbeta med mig innebär att du får kvalificerande utbildning och fortbildning och intyg på alla kurser du genomgår. 

 Krav för denna tjänst:-
- Empati
 - Samarbetar bra med andra och tar eget ansvar.
- Körkort (ej enbart automat)
- Tålamod och intresse för administration, bemötande, ledarskap och byråkrati
-  goda kunskaper i svenska och tillräckligt god hörsel för att ta emot muntliga arbetsinstruktioner även om jag emellanåt talar otydligt p.g.a. Spasmer.
- Grundläggande datakunskaper och positiv inställning till teknik  I ditt arbete kommer du behöva arbeta i officepaketet, facebook, dropbox, zoom, ReachMe, Aiai.
- Du har ett öppet sinne och är positiv till att acceptera andra kulturer och levnadssätt.
- Du behöver kunna vara omkring hundar eftersom jag är dagmatte åt hund 2-3 dagar i veckan. 

 Andra uppskattade meriter som inte är krav:
- förkunskaper i teckenspråk, TSS eller/och dövblindkompetens
- Kunskap och intresse för foto, kultur eller konst.
- Vana att hantera Zoom och adobe.

Rekrytering sker fortlöpande, så avvakta inte med att skicka din ansökan om du kan göra det idag.

Andra saker du kan göra redan nu för att förbättra din möjligheter få tjänsten och komma igång snabbare:
-Beställ ett utdrag från belastningsregistret: https://polisen.se/tjanster-tillstand/belastningsregistret/barn-annan-verksamhet/
-Förbered referenser och se till att de går att få tag på.
- Om du har barn, husdjur eller andra åtaganden som påverkar när du kan arbeta ordna upp så de har trygg plats medan du arbetar. 

 

 

 


https://polisen.se/Service/Blanketter/Blanketter-belastningsregistret/blankett-4429-LSS-belastningsregistret/

Artiklar i detta ämnet

  1. Sjukfrånvaror hos invandrade kvinnor

Kontaktpersoner på detta företaget

Hanna Ekström, Arbetsledare

Sammanfattning

  • Arbetsplats: STIL
  • 1 plats
  • Tills vidare
  • Heltid
  • Fast månads- vecko- eller timlön
  • Publicerat: 2 juni 2023
  • Ansök senast: 16 juni 2023

Besöksadress

Uppsala
None

Postadress

Storforsplan 36
Farsta, 12347

Liknande jobb


20 december 2024

20 december 2024