OBS! Ansökningsperioden för denna annonsen har
passerat.
Arbetsbeskrivning
Havs- och vattenmyndigheten (HaV) arbetar på regeringens uppdrag. Med utgångspunkt i ekosystemens och människans behov arbetar vi kunskapsbaserat och koordinerat för att uppnå en hållbar förvaltning av våra vattenresurser, både i hav och sötvatten och inom fisket. Vi är cirka 400 engagerade medarbetare och konsulter som tillsammans skapar en dynamisk arbetsplats med goda möjligheter att hela tiden lära nytt.
Avdelningen för administration ger stöd och service till myndigheten med syfte att säkerställa en effektiv ledning, god intern styrning och kontroll, gemensamma arbetsformer och kvalitetssäkring av myndighetens verksamhet. Avdelningen består av enheterna för ekonomi, juridik samt arkiv och service.
Juridiska enhetens uppdrag innefattar bland annat myndighetens föreskriftsarbete, upphandlingsverksamhet, rättsliga påföljder vid överträdelser av fiskerilagstiftningen. Vidare hanterar juristerna åtalsanmälningar, arbetsordning, frågor om GDPR, offentlighet- och sekretess samt miljörättsliga frågor och fiskerättsliga frågor och förvaltningsrättsliga frågor.
Beskrivning
På juridiska enheten arbetar för närvarande ca 18 jurister.
De arbetar dels med inriktning mot miljörätt, dels mot fiskerilagstiftning samt med upphandlingar. De arbetar även med myndighetsövergripande frågor, så som förvaltningsrätt, offentlighet och sekretess. Enheten ansvarar för myndighetens föreskriftsprocess, överträdelsehantering och upphandlingsprocess. Därutöver arbetar juristerna med kvalitetssäkring när det gäller övriga juridiska frågor på myndigheten.
Som offentlig upphandlare arbetar du med uppdrag att hantera samtliga av myndighetens upphandlingsärenden såsom direktupphandlingar, avrop från statliga ramavtal, annonserade upphandlingar och upprättande av egna ramavtal. Upphandlingsfunktionen bistår även med att utforma avtal och överenskommelser med andra myndigheter och organisationer. Du kommer i din roll att bistå hela myndigheten och kommer att arbeta i nära samarbete med enhetens upphandlingsjurister.
Arbetsuppgifter
Tillsammans med dina kollegor på juridiska enheten utgör du som offentlig upphandlare stöd till myndighetens enheter och medarbetare i upphandlingsfrågor.
Du upprättar och förvaltar avtal samt ansvarar för utformningen av förfrågningsunderlag. Vidare samordnar du myndighetens avtal i avtalsdatabasen och annonserar i myndighetens annonseringsverktyg. Likaså utvärderar du myndighetens upphandlingar och utvecklar upphandlingsverksamheten i enlighet med ny lagstiftning.
Du bevakar domar inom upphandling och bereder yttranden vid överprövningar.
I övrigt ingår att du hanterar
- direktupphandlingar,
- avrop från statliga ramavtal,
- annonserade upphandlingar,
- upprättande av egna ramavtal,
- upphandlingar över och under tröskelvärdena
- avtalsrätt och frågor om avtal
- övriga vanligt förekommande frågor på myndigheten relaterade till offentlig upphandling
Kvalifikationer
Du som söker denna tjänst ska ha examen från högskoleutbildning eller yrkeshögskola inom offentlig upphandling.
Det är meriterande om du har arbetslivserfarenhet av offentlig upphandling . Det är också meriterande om du har erfarenhet av IT-upphandlingar och hantering av frågor rörande dataskydd och molntjänster inom ramen för upphandlingen. Det är även till din fördel om du har erfarenhet av att arbeta i ett elektroniskt upphandlingssystem.
Som person är du trygg och stabil och har självinsikt. Du visar på gott omdöme och integritet samt har mod att handla efter egen övertygelse. I rollen som offentlig upphandlare samarbetar du nära dina juristkollegor och många andra kompetenser. Du behöver vara en lagspelare med mycket god samarbetsförmåga och du behöver kommunicera tydligt och pedagogiskt. Frågeställningarna varierar vilket ställer krav på flexibilitet och förmåga att snabbt kunna identifiera problemen. För att lyckas i rollen krävs att du är strukturerad och har en problemlösande analysförmåga.
Villkor
Anställningen är placerad i Göteborg. Anställningen är en visstidsanställning, ett vikariat fram till den 31 augusti 2023. Tillträde snarast möjligt efter överenskommelse.
Anställningen är placerad i Göteborg. Utgångspunkten är att arbetet normalt sett utförs i myndighetens lokaler, dock får medarbetare efter överenskommelse med avdelningschef arbeta högst två dagar av en heltidstjänst alternativt arbetstid motsvarande två dagar per vecka på distans. Vid särskilda skäl, till exempel att medarbetaren bor på annan ort, kan det vara aktuellt med en överenskommelse om regelbundet distansarbete för fler dagar i veckan.
Övrig information
Havs- och vattenmyndigheten sitter i moderna lokaler i Gullbergsvass, 10-15 minuters gångväg från Göteborgs central. Vi erbjuder en attraktiv arbetsplats som utmärks av strävan att vara fri från diskriminering. Vi tror att mångfald bidrar till att utveckla vår verksamhet.
Tänk på att de handlingar som du skickar in genom din ansökan blir en allmän handling hos HaV. Detta betyder att allt material i ansökan, inklusive bilagor, kan behöva lämnas ut till den som begär det om uppgifterna inte omfattas av sekretess enligt offentlighets- och sekretesslagen. Tänk på din integritet och undvik att lämna information som innehåller känsliga personuppgifter, till exempel uppgifter om din eller närståendes hälsa, politiska åsikter eller religiös övertygelse. Vi använder rekryteringstester och/eller arbetsprov i många av våra rekryteringar som en del i urvalsprocessen. För god kvalitet i Havs-och vattenmyndighetens rekryteringsprocess ber vi dig skicka in din ansökan digitalt och inte via e-post eller i pappersformat.
Varmt välkommen med din ansökan!
Vi har valt rekryteringskanaler för den här anställningen och vill inte bli kontaktade av rekryteringsföretag.