OBS! Ansökningsperioden för denna annonsen har
passerat.
Arbetsbeskrivning
Havs- och vattenmyndigheten (HaV) arbetar på regeringens uppdrag. Med utgångspunkt i ekosystemens och människans behov arbetar vi kunskapsbaserat och koordinerat för att uppnå en hållbar förvaltning av våra vattenresurser, både i hav och sötvatten och inom fisket. Vi är cirka 400 engagerade medarbetare och konsulter som tillsammans skapar en dynamisk arbetsplats med goda möjligheter att hela tiden lära nytt.
Avdelningen för administration ger stöd och service till myndigheten med syfte att säkerställa en effektiv ledning, god intern styrning och kontroll, gemensamma arbetsformer och kvalitetssäkring av myndighetens verksamhet. Avdelningen består av enheterna för ekonomi, juridik samt arkiv och service.
Beskrivning
På juridiska enheten arbetar för närvarande 18 jurister.
De arbetar dels med inriktning mot miljörätt, dels mot fiskerilagstiftning samt med upphandlingar. De arbetar även med myndighetsövergripande frågor, så som förvaltningsrätt, offentlighet och sekretess. Enheten ansvarar för myndighetens föreskriftsprocess, överträdelsehantering och upphandlingsprocess. Därutöver arbetar juristerna med kvalitetssäkring när det gäller övriga juridiska frågor på myndigheten.
Som upphandlingsjurist arbetar du med uppdrag att hantera samtliga av myndighetens upphandlingsärenden såsom direktupphandlingar, avrop från statliga ramavtal, annonserade upphandlingar och upprättande av egna ramavtal. Upphandlingsfunktionen bistår även med att ta utforma avtal och överenskommelser med andra myndigheter och organisationer.
Du är med och driver utvecklingen av enhetens och myndighetens arbetssätt och metoder. Du företräder myndigheten i juridiska nätverk som finns inom myndighetens ansvarsområden. Du håller utbildningar inom dina ansvarsområden. I övrigt arbetar du med de på myndigheten förekommande arbetsuppgifterna som verksjuristerna arbetar med.
Arbetsuppgifter
Tillsammans med dina kollegor på juridiska enheten utgör du som upphandlingsjurist stöd till myndighetens enheter och medarbetare i upphandlingsfrågor.
Du upprättar och förvaltar avtal samt ansvarar för utformningen av förfrågningsunderlag. Vidare samordnar du myndighetens avtal i avtalsdatabasen och annonserar i myndighetens annonseringsverktyg. Likaså utvärderar du myndighetens upphandlingar och utvecklar upphandlingsverksamheten i enlighet med ny lagstiftning.
Du bevakar domar inom upphandling, bereder yttranden vid överprövningar och utbildar myndighetens övriga enheter om rutiner och policys samt i lagen om offentlig upphandling.
I övrigt ingår att du hanterar
- upphandlingar över tröskelvärden
- avtalsrätt och frågor om avtal
- stöd vid upprättande av överenskommelser med andra myndigheter
- stöd vid upprättande av bidragsbeslut
- rutiner och policys, allmänna villkor för avtal och överenskommelser samt mallar för upphandlingsarbetet.
Kvalifikationer
Du som söker denna tjänst ska ha examen från högskoleutbildning inom juridik/juristexamen och mycket goda allmänjuridiska kunskaper, gärna med bred och/eller djup yrkeserfarenhet inom offentlig upphandling. Vi kräver minst tre års erfarenhet av juridiskt arbete inom offentlig förvaltning.
Det är meriterande om du har utbildning i offentlig upphandling och är diplomerad eller certifierad inom upphandling. Det är också meriterande om du har erfarenhet av IT-upphandlingar och hantering av frågor rörande dataskydd och molntjänster inom ramen för upphandlingen. Det är även till din fördel om du har erfarenhet av att arbeta i ett elektroniskt upphandlingssystem.
Som person är du trygg och stabil och har självinsikt. Du visar på gott omdöme och integritet samt har mod att handla efter egen övertygelse. I rollen som verksjurist samarbetar du nära dina juristkollegor och många andra kompetenser. Du behöver vara en lagspelare med mycket god samarbetsförmåga och du behöver kommunicera tydligt och pedagogiskt. Frågeställningarna kan vara både komplexa och tidskänsliga vilket ställer krav på flexibilitet och förmåga att snabbt kunna identifiera de juridiska problemen. För att lyckas i rollen krävs att du är strukturerad och har en problemlösande analysförmåga.
Villkor
Anställningen är placerad i Göteborg. Anställningen är en visstidsanställning, ett vikariat fram till den 31 augusti 2023. Tillträde snarast möjligt efter överenskommelse.
Anställningen är placerad i Göteborg. Utgångspunkten är att arbetet normalt sett utförs i myndighetens lokaler, dock får medarbetare efter överenskommelse med avdelningschef arbeta högst två dagar av en heltidstjänst alternativt arbetstid motsvarande två dagar per vecka på distans. Vid särskilda skäl, till exempel att medarbetaren bor på annan ort, kan det vara aktuellt med en överenskommelse om regelbundet distansarbete för fler dagar i veckan.
Övrig information
Havs- och vattenmyndigheten sitter i moderna lokaler i Gullbergsvass, 10-15 minuters gångväg från Göteborgs central. Vi erbjuder en attraktiv arbetsplats som utmärks av strävan att vara fri från diskriminering. Vi tror att mångfald bidrar till att utveckla vår verksamhet.
Tänk på att de handlingar som du skickar in genom din ansökan blir en allmän handling hos HaV. Detta betyder att allt material i ansökan, inklusive bilagor, kan behöva lämnas ut till den som begär det om uppgifterna inte omfattas av sekretess enligt offentlighets- och sekretesslagen. Tänk på din integritet och undvik att lämna information som innehåller känsliga personuppgifter, till exempel uppgifter om din eller närståendes hälsa, politiska åsikter eller religiös övertygelse. Vi använder rekryteringstester och/eller arbetsprov i många av våra rekryteringar som en del i urvalsprocessen. För god kvalitet i Havs-och vattenmyndighetens rekryteringsprocess ber vi dig skicka in din ansökan digitalt och inte via e-post eller i pappersformat.
Varmt välkommen med din ansökan!
Vi har valt rekryteringskanaler för den här anställningen och vill inte bli kontaktade av rekryteringsföretag.