OBS! Ansökningsperioden för denna annonsen har
passerat.
Arbetsbeskrivning
Biståndsverksamheten är en arbetsplats med cirka 40 medarbetare. Detta härliga gäng består av olika yrkesroller; biståndshandläggare, bostadsanpassningshandläggare och administrativa handläggare.
Vi vann omsorgsnämndens arbetsglädjepris 2018 och är en verksamhet där medarbetare och chefer både på enhetsnivå likväl som på verksamhetsnivå är samspelta och brinner för sina uppdrag. Kort och gott så är vi ett engagerat gäng i alla led som tillsammans driver verksamheten framåt med medarbetardriven chefsstödd utveckling (MCU), målmedvetenhet, arbetsglädje och lite humor.
Verksamhetens värdegrundsarbete är ständigt aktivt och i verksamheten finns det flera värdegrundsambassadörer men också friskvårdsinspiratörer.
Det är viktigt att Borlänge kommuns värdegrund lockar även dig, den lyder:
- Jag finns här för Borlängebon
- Jag gillar utmaningar
- Jag möter varje människa med öppenhet
ARBETSUPPGIFTER
Verksamheten ansvarar för myndighetsutövning/biståndshandläggning för Borlängebor med olika former av funktionsnedsättning. Verksamheten är lagstyrd och vi arbetar främst utifrån socialtjänstlagen (SoL) och lagen om stöd och service till vissa funktionshindrade (LSS). Kärnan i verksamheten är att utreda enskilda Borlängebors behov av och rätt till stöd och hjälp från kommunen. Mål inom verksamheten är en skyndsam, kvalitets- och rättssäker handläggning för Borlängeborna. Verksamheten har implementerat arbetsmetoden IBIC (Individens behov i centrum), vilket förespråkas av socialstyrelsen. Metoden stödjer och säkerställer att Borlängebon ges rätt stöd. Verksamheten är indelad i olika team utifrån målgrupp: äldre, personer som omfattas av LSS, personer med psykisk ohälsa och funktionshinderomsorg. Dokumentation sker i verksamhetssystemet Viva men implementering av ett nytt verksamhetssystem pågår.
Som 1:e biståndshandläggare/metodstöd har du en viktig roll som drivande i verksamhetens och sektorns utvecklings- och förändringsarbete. Du kommer att ha en samordnande funktion för enhetens biståndshandläggare med fokus på kvalitetssäkring, kvalitetsutveckling och implementering av nytt verksamhetssystem i verksamheten och i sektorn. Du ska följa rättsutvecklingen, bidra i arbetet med riktlinjer och rutiner samt se till att adekvat kunskap finns tillgänglig i arbetsgruppen. Tillsammans med enhetschef samt kommunjurist ska du kunna förbereda och företräda nämnden i domstolsförhandlingar. Du kommer att ansvara för att stötta, handleda och coacha biståndshandläggare i enskilda ärenden och i gemensamma ärendedragningar/teammöten. Du kommer att ha en viktig konsulterande roll internt och externt i frågor som rör biståndshandläggning. Din tjänst kommer att vara uppdelad mellan rollen som 1:e biståndshandläggare och rollen som metodstöd med ca 50% vardera av arbetstiden.
Tillsammans med metodstöd från andra verksamheter i sociala sektorn kommer du att ha en drivande roll och vara en viktig del av utvecklingen och implementeringen av det nya verksamhetssystemet i verksamheten och i sektorn. Du kommer ha ett tätt och nära samarbete främst med biståndshandläggare, enhetschefer men också till viss del med verksamhetschef. Du kommer att vara direkt underställd verksamhetschef och ingå i verksamhetens ledningsteam.
KVALIFIKATIONER
Vi söker dig som är utbildad socionom alternativt har tidigare likvärdiga utbildningar tex, sociala omsorgsprogrammet eller socialarbetarprogrammet. Annan utbildning kan värderas som likvärdig om övriga kvalifikationer och erfarenheter som tjänsten kräver, gör att arbetsgivaren sammantaget bedömer det som lämpligt. Du har mycket goda kunskaper om biståndshandläggning/myndighetsutövning och dess lagstiftning enligt SOL, LSS och FL, OSL liksom goda kunskaper i IBIC (Individens behov i centrum). Du har tidigare arbetat som biståndshandläggare och erfarenhet av att aktivt arbeta med utvecklingsfrågor utifrån ett processorienterat arbetssätt och systemsyn liksom vana att hålla i och leda samtal enskilt och i grupp.
Du har god datavana med kunskaper i programmen Excell, Word, Powerpoint, VIVA liksom förmåga att läsa, förstå, upprätta och analysera statistik. Det är meriterande om du har erfarenhet av arbete med kvalitetsledningssystem. Du har mycket goda kunskaper skriftligt och muntligt i det svenska språket och det är meriterande om du även har bra kunskaper i finska.
Gällande dina personliga egenskaper så söker vi dig som är duktig på att analysera och du som på ett öppet och respektfullt sätt bemöter andra. Du är modig och har förmåga att samarbete både internt och externt. Vidare är det viktigt att du ser möjligheter och att du är duktig på att hitta lösningar på uppkomna problem. Avslutningsvis söker vi dig som har förmåga att prioritera och strukturera dina arbetsuppgifter för att skapa effektivitet.
ÖVRIGT
För att kvalitetssäkra rekryteringsprocessen i Borlänge kommun samt möjliggöra god kommunikation med våra sökande ber vi dig skicka in din ansökan via länken digitalt och inte på annat sätt.
Välkommen med din ansökan!
ANNONSSÄLJARE OCH KANDIDATFÖRMEDLINGSFÖRETAG UNDANBEDES VÄNLIGT OCH BESTÄMT!
Om du har frågor om registreringen av din ansökan, kontakta Vismas telefonsupport på tel 0771-693 693.
Kontaktpersoner på detta företaget
Paulina Karlsen, verksamhetschef
0243-740 36, 070-667 4036
Vision, Malin Hed
0243-740 37
Ledarna, Eva Jonsson
0243-746 67
SSR, Annika Lindgren
Bodil Linder, HR-konsult
0243-665 72
Frågor om ansökan: Minna Bergman
0243-748 66
Paulina Karlsen, verksamhetschef
0243-740 36
Veronika Eliasson, Enhetschef
0243-736 68
Veronica Eliasson, enhetschef
0243-736 68
Enhetschef Karin Eriksson
0243-736 68