Vikarierande administrativ handläggare till ekonomiskt bistånd

Vikarierande administrativ handläggare till ekonomiskt bistånd

Arbetsbeskrivning

Du har öga för detaljer. Och kan se helheten. Precis som vi.

Här på enheten för ekonomiskt bistånd arbetar vi med brukarens behov i fokus. Vi arbetar för ökad brukarmedverkan, och parallellt också med nya metoder och nya arbetssätt för att förbättra människors väg till självständighet och egenförsörjning. Inom enheten sätter vi stort värde på att skickliggöra varandra genom att använda oss av varandras kompetens och synliggöra det vi är bra på. 

Vi är måna om att hjälpas åt för att nå målen inom verksamheten. Vi erbjuder dig en positiv arbetsmiljö som bygger på ett gott socialt stöd mellan enhetschef, gruppledare och medarbetare.

Totalt arbetar elva socialsekreterare, en senior socialsekreterare, fem administrativa handläggare inom enheten. Inom enheten finns också två gruppledare som erbjuder en nära och coachande arbetsledning och en enhetschef som har ansvar för verksamhet, personal och budget. Vi har löpande socionomstuderande hos oss för sin verksamhetsförlagda utbildning och traineeprogram. Totalt är vi 20 anställda.

Alla medarbetare ses som nyckelpersoner för att driva verksamheten framåt. Arbetet inom enheten ska präglas av rättssäkerhet, professionalitet och ett etiskt förhållningssätt, där brukarens delaktighet är avgörande. Rätt insats, till rätt person, i rätt tid, av rätt aktör och till rätt kostnad är vår strävan.

Vi har ett nära samarbete med övriga enheter inom Social- och arbetsmarknadsförvaltningen i Sundbyberg. Tillsammans med övriga förvaltningen sitter vi i Sundbybergs stadshus som är beläget i moderna lokaler i Hallonbergen.

Som administrativ handläggare kommer du administrera utbetalning av försörjningsstöd och annat ekonomiskt bistånd på uppdrag från socialsekreterare.

Från och med januari 2020 kommer medborgarna få möjlighet att ansöka om ekonomiskt bistånd via vår nya e-tjänst. Du kommer också delta i det utvecklingsarbete som pågår och som syftar till att förenkla rutinerna för att korta handläggningstiderna och förbättra dialogen med brukaren.

Dina arbetsuppgifter är bland annat att göra beräkningar och verkställa beslut om försörjningsstöd, göra nödvändiga kontroller samt dokumentera i verksamhetssystemet. Bistå socialsekreterare med att genomföra kontroller i InfoTorg. Det finns även andra administrativa uppgifter på enheten bland annat insortering och kopiering av handlingar. Du samarbetar med enhetens socialsekreterare, andra myndigheter och samverkanspartners. Du kan även komma arbeta med egna medel, vilket innebär klientkontakt och motiverande samtal.

Vi vill att du har avslutat gymnasieutbildning, gärna inom ekonomi och/eller administration. Vi ser gärna att du har yrkesutbildning, vidareutbildning på högskolenivå i offentlig handläggning och myndighetsutövning. Du har goda kunskaper i socialförsäkringssystemen och socialtjänstlagen. Erfarenhet av arbete med försörjningsstöd är ett krav. Tidigare erfarenhet av administrativt arbete från liknande arbetsuppgifter eller med handläggning inom andra myndigheter är meriterande.

Vi söker dig som är ansvarstagande och flexibel. Du har en god samarbetsförmåga och är relationsskapande men har även förmågan att arbeta självständigt. Du behöver du vara handlingskraftig och trivas med att arbeta i högt tempo och ha en förmåga att planera, organisera och prioritera arbetet på ett effektivt sätt, även i stressiga arbetssituationer. Du är strukturerad, lojal och har en helhetssyn. Du har god dokumentationsvana och en mycket god förmåga att uttrycka dig i svenska språket i tal och skrift. 

Viktigt för tjänsten är även att du har att stort samhällsintresse och drivs av att ge god service. Datavana är nödvändigt och erfarenhet av olika verksamhetssystem som t.ex. Treserva är önskvärt.

Vi erbjuder dig en kreativ och proaktiv förvaltning med möjlighet till professionell utveckling och utbildningar. Sundbybergs stad erbjuder förmåner som t.ex. friskvårdssubvention, personalstöd och möjlighet att omvandla semesterlönetillägg mot extra lediga dagar.

Befattningen är en tidsbegränsad anställning på heltid under ett år. Tillträde enligt överenskommelse. Ansök senast den 15 augusti. Vi tar inte emot ansökningar via e-post eller brev. Rekryteringsprocessen fortgår löpande och intervjuer kan komma ske under ansökningstiden.

Välkommen med din ansökan!

 

Vi tackar nej till dig som säljer annonser och rekryteringstjänster.

Sammanfattning

  • Arbetsplats: Sundbybergs stad
  • 1 plats
  • 6 månader eller längre
  • Heltid
  • Fast månads- vecko- eller timlön
  • Publicerat: 22 juli 2020
  • Ansök senast: 15 augusti 2020

Liknande jobb


23 december 2024

Business Support

Business Support

20 december 2024

23 december 2024