OBS! Ansökningsperioden för denna annonsen har
passerat.
Arbetsbeskrivning
Laxå kommun är en trevlig liten kommun belägen i södra Örebro län. Hos oss arbetar 450 personer fördelade på våra fyra nämnder - kommunstyrelsen, social- och omsorgsnämnden, barn- och utbildningsnämnden samt kultur- och fritidsnämnden. Vi arbetar efter vår värdegrund där ledorden är respektfullhet, lyhördhet, framåtanda och positivitet. Är det något du kan skriva under på? I så fall - fortsätt läsa!
Beskrivning
Individ- och familjeomsorgen (IFO) i Laxå består av fem enheter med sammanlagt 11 handläggare; ekonomi- och vuxengruppen, barn- och familjegruppen, bistånd- och LSS-gruppen, budget & skuldrådgivare och familjecentralen.
Förste socialsekreterare leder och fördelar arbetet i de olika grupperna.
Vi erbjuder dig att bli del i ett litet och välfungerande team, med medarbetare som trivs med varandra och arbetet. Hos oss finns ett gott kollegialt stöd och tillgång till nära arbetsledning. Den lilla organisationen skapar naturlig variation i arbetet och som medarbetare i vårt team har du goda möjligheter att utvecklas och prova på nya arbetsuppgifter utifrån dina intresseområden. I Laxå finns närhet till kollegor, chefer och beslutsfattare, vilket gör det lätt att hitta god samverkan både internt och externt.
För Laxå kommun är det viktigt att erbjuda en arbetsmiljö där medarbetare trivs, har en rimlig arbetsbelastning och stimuleras. Som medarbetare på IFO får du en kompetensutvecklingsplan där du ges möjlighet till individuell kompetensutveckling utifrån dina behov. Samtliga handläggare deltar i gemensam extern handledning. Vi erbjuder introduktion, friskvårdsbidrag, möjlighet att delvis arbeta hemifrån och förmånlig miljöbilsleasing.
Arbetsuppgifter
Som biståndshandläggare är dina arbetsuppgifter att utreda ansökningar om stöd till personer med funktionsnedsättning, och fatta beslut enligt lagen om stöd och service till vissa funktionshindrade (LSS) och socialtjänstlagen (SoL). Du kommer utreda behov inom områdena äldreomsorgen, LSS och Socialpsykiatrin. Du kommer även vara spindeln i nätet gällande hemtagning från sjukhuset. Att följa upp beviljade insatser är också en viktig del av ditt arbete. Vårt uppdrag är att tillgodose behovet av insatser till våra brukare för att bidra till ett självständigt liv utifrån individens förutsättningar. Vi använder oss av verksamhetssystemen Treserva och Lifecare. Ditt arbete innebär många kontakter med olika samverkanspartners både internt och externt. Ett gott bemötande gentemot våra brukare och samarbetspartners är en självklarhet för oss.
Kvalifikationer
Du ska ha en högskoleutbildning från socionomprogrammet/sociala omsorgslinjen eller en annan utbildning vi finner likvärdig. Du ska även ha körkort och en god förmåga att uttrycka dig i tal och skrift. Vi förutsätter att du är utåtriktad, initiativrik, ansvarsfull och flexibel med en god förmåga att samarbeta och skapa bärande relationer. Tidigare erfarenhet av liknande arbetsuppgifter, kunskap om handläggning och dokumentation, samt erfarenhet av att arbeta i dataprogrammen Treserva och Lifecare är meriterande. Stor vikt kommer läggas vid personlig lämplighet.
Villkor
Körkort klass B
Övrigt
Intervjuer kommer att ske löpande
Goda möjligheter finns för förlängning av tjänsten eller tillsvidaretjänst.
I den här rekryteringen har vi redan gjort våra val av annonskanaler och samarbetspartners. Vi undanber oss vänligt men bestämt all form av hjälp med rekryteringen från utomstående aktörer.