Vikarierande Biståndshandläggare

Vikarierande Biståndshandläggare

Arbetsbeskrivning

Vill du ha en givande tjänst med fokus på rättssäker handläggning och professionellt bemötande?

Individ- och familjeomsorgen i Kumla består av fyra enheter; vuxenenheten, familjeenheten, biståndsenheten och kvalitets- och utvecklingsenheten. Tjänsten som biståndshandläggare ingår i biståndsenheten som består av 12 medarbetare som handlägger ärenden gällande LSS, hemtjänst, vård- och omsorgsboende samt boendestöd. I enheten ingår också boendestödjarna som utför insatsen boendestöd. Enheten leds av enhetschef och gruppledare som båda har mångårig erfarenhet av handläggning inom enhetens område.

Just nu står Biståndsenheten tillsammans med utförandet inom vård- och omsorg inför en spännande utvecklingsresa mot ett mer rehabiliterande förhållningssätt. Detta innebär att vi ser det som viktigt att bibehålla varje enskild persons funktioner och ge stöttning i de delar där förmågan brister. Detta gör vi i ett nära samarbete med utförandet.

ARBETSUPPGIFTER
Din uppgift blir att utreda, bedöma och fatta beslut om insatser enligt socialtjänstlagen samt följa upp och ompröva beviljade beslut. Du kommer att ha nära samarbete och kontakter med de övriga biståndshandläggarna i enheten, med utförare, anhöriga, sjukvården samt övriga aktörer.
Du ska självständigt bedriva omvärldsbevakning för ditt yrkesområde och vid behov medverka i förvaltningens utvecklingsarbete.

IFO har ett tydligt fokus att arbeta för att ge kommuninvånare bästa möjliga stöd på hemmaplan, vår uppfattning är att detta bäst sker genom samverkan mellan våra enheter och andra aktörer runt individen. Att vara flexibel i att hitta de bästa lösningarna för de individer och familjer du arbetar med i samverkan med andra, kommer därför att vara en viktig del i ditt arbete. På IFO genomsyras allt arbete, oavsett vad du arbetar med, av barnperspektivet så även detta kommer vara en viktig del i ditt arbete.

Vi vill att du ska trivas, utvecklas och lyckas med ditt uppdrag. Vi satsar därför på ett nära stöd från kollegor, gruppledare och chefer. Vi satsar också på kompetensutveckling för att skapa förutsättningar för dig och dina kollegor att lyckas i arbetet att uppnå våra mål. Vi erbjuder även goda möjligheter till friskvård i syfte att få hälsosamma arbetsplatser.

Jag som blir din närmaste chef heter Eleonore Kanervisto. Jag har sedan 2010 arbetat med både myndighetsutövning och utförande av hjälp och stödinsatser till äldre och personer med olika typer av funktionsvariation. Att arbeta för en rättssäker myndighetsutövning med ett gott bemötande till våra medborgare driver mig i mitt arbete. Jag önskar skapa ett öppet och tolerant arbetsklimat där man hjälper och stötta varandra i att utveckla och förbättra vår verksamhet både i det stora och i det lilla. Kumla kommun är en kommun med framåtanda och visioner vilket gör att det blir både roligt och utvecklande att arbeta här.

KVALIFIKATIONER
Vi söker dig som är socionom och har erfarenhet av handläggning inom SoL. Meriterande är utbildning och erfarenhet inom IBIC, verksamhetssystemet Life Care och MI.

Vi förväntar oss att du är en ansvarstagande medarbetare som kan vara flexibel och hitta lösningar med individen i centrum. Vi ser att du behöver vara orädd och ha en god förmåga att hantera olika situationer och att möta människor i olika lägen i livet. Du behöver också ha en god förmåga att prioritera. Vi förväntar oss också att du arbetar självständigt, lösningsfokuserat och du är trygg i att fatta beslut.

Vi ser fram emot din ansökan!

ÖVRIGT
Du söker tjänsten via Offentliga jobbs elektroniska ansökningsblankett. Tillsättningen av tjänsten kommer grunda sig på de uppgifter du lämnar och därför är det av största vikt att du är noggrann när du fyller i din ansökan.

Vi undanber oss kontakt med annonsörer och bemannings- och rekryteringsföretag.

Kumla kommun är en tillväxtkommun som ligger centralt i Örebro län och har snart 22 000 invånare. I kommunen finns framgångsrika företag, ett rikt kultur- och fritidsutbud, god kommunal service samt utmärkta kommunikationer. Kumlas Vision 2025 innebär att vi alltid strävar efter att vara lite bättre. Genom att växa smart, satsa på barn och unga, ta hand om våra invånare och att ta tillvara på den närhet som finns blir vi lite bättre.

Vi känner oss stolta över vårat Kumla! För att se lite av det som hände under 2019 klicka här:
https://youtu.be/Ni1A9wtfnq0

Kontaktpersoner på detta företaget

Anita Blomqvist
019-58 86 50 (direkt), 019-58 83 42 (reception)
Lena Bergh
019-58 86 27
Fackliga företrädare
019-58 80 00
Betrice Fagerdal
019-588663
Margaretha Eriksson
019-588621
Marie Wik
019-588598
Gabriella Mueller Prabin
019-58 85 71
Malin Pöhner
019-588192
Camilla Stefansson
019-588345
Magdalena Karlsson
019-588367

Sammanfattning

  • Arbetsplats: Socialförvaltningen, Kumla kommun
  • 2 platser
  • 3 - 6 månader
  • Heltid
  • Fast månads- vecko- eller timlön
  • Publicerat: 8 februari 2021
  • Ansök senast: 22 februari 2021

Besöksadress

Stadshuset, Torget 69280 Kumla
None

Postadress

Stadshuset
Kumla, 69280

Liknande jobb


15 november 2024

12 november 2024

Biståndshandläggare team SOL

Biståndshandläggare team SOL

11 november 2024

Biståndshandläggare till äldreomsorgen på Kungsholmen

Biståndshandläggare till äldreomsorgen på Kungsholmen

11 november 2024