OBS! Ansökningsperioden för denna annonsen har
passerat.
Arbetsbeskrivning
Stockholm utvecklas och förändras för framtiden. Våra ambitioner är höga. Nu söker vi dig som vill vara med och forma morgondagens Stockholm.
Vilka är vi?
Beställarenheten för stöd och service till personer med funktionsnedsättning och socialpsykiatri består av 41 medarbetare och vi är organiserade i tre olika specialiserade grupper, socialpsykiatri, funktionsnedsättning barn och unga och funktionsnedsättning vuxen.
Enheten är bemannad med en enhetschef, tre biträdande enhetschefer, 30 biståndshandläggare, 2 administrativa biståndshandläggare, 4 administrativa assistenter och en uppsökare.
Varför ska du söka jobb hos oss?
Hos oss får du härliga kollegor som har roligt på jobbet. Vi kännetecknas av struktur, god trivsel och intresse för utvecklingsarbete. Vi arbetar t.ex. med MI, bemötande och övrig regelbunden metodutveckling på enheten. Som ny medarbetare får du en mentor. Vi har ett väl utvecklat arbetssätt för att handlägga insatsen personlig assistans. I vår grupp har vi höga ambitioner, vi vill hela tiden utvecklas och bli ännu bättre på det vi gör. Det nära ledarskapet präglas av prestigelöshet och hög tillit till medarbetarna med hög delaktighet och möjlighet till inflytande.
Arbetsbeskrivning
Som socionom har du möjligheten att arbeta med individen i centrum. Ditt arbete som biståndshandläggare inom beställarenheten funktionsnedsättning och socialpsykiatrin är betydelsefullt och mångfacetterat.
Du kommer att arbeta som biståndshandläggare med ett uppsökande uppdrag, det innebär att du kommer ta emot de orosanmälningar som inkommer till enheten och försöka nå dessa vuxna som kan vara i behov av stödinsatser i sin vardag. Du arbetar gentemot hela enheten, även om du tillhör specialiseringen socialpsykiatrin. Utöver orosanmälningar ska du även arbeta vräkningsförebyggande, det innebär att du stöttar biståndshandläggarna på enheten i särskilt svåra ärenden som hotas av vräkning. Du kommer även handlägga vissa komplexa ärenden och följa med biståndshandläggarna på möten. Med den enskildes behov i centrum utreder handläggaren behov av insatser enligt SoL samt följer upp beslutade insatser. I arbetet ingår att möta den sökande och dennes anhöriga samt att samverka med andra aktörer. Utredningsarbetet utförs med stöd av utrednings- och uppföljningssystemet DUR.
Kvalifikationer
För denna tjänst krävs att du har:
- Socionomexamen eller annan utbildning som bedöms som likvärdig.
- Erfarenhet av biståndsbedömning/socialt arbete
- Mycket god datavana
- Mycket goda kunskaper i svenska både skriftligt och muntligt.
Meriterande:
- Erfarenhet av Stockholms Stad - Paraplyet och DUR
- Kunskaper i MI
Som person är du trygg, flexibel, strukturerad, tydlig och har lätt för att samarbeta. Du har ett respektfullt bemötande mot såväl kollegor, brukare, anhöriga och samarbetspartners. Du bidrar aktivt till en god arbetsmiljö på enheten.
Stockholms stad arbetar med kompetensbaserad rekrytering som syftar till att se till varje persons kompetens och därmed motverka diskriminering.
Enskede Årsta Vantör är en av 11 stadsdelsförvaltningar i Stockholms stad. Som en del av Stockholms stad erbjuder förvaltningen förskola och fritid, omsorg om äldre och funktionsnedsatta, socialtjänst, förebyggande och trygghetsskapande arbete, stadsutveckling och parkskötsel till våra 105 000 stockholmare som bor i stadsdelsområdet. Vi står inför spännande utmaningar när Enskede Årsta Vantörs stadsdelsområde växer och helt nya stadsdelar byggs. Cirka 18 000 nya lägenheter planeras till år 2030.