OBS! Ansökningsperioden för denna annonsen har
passerat.
Arbetsbeskrivning
Verksamheten
Myndigheten för äldre är en av fyra enheter inom Myndigheten för äldre och personer med funktionsnedsättning. På enheten arbetar en resultatenhetschef som leder enheten, 3 gruppledare och 25,5 biståndshandläggare. Enheten är indelad i tre team, ett hemplaneringsteam och två mottagningsteam. Samtliga tre team har en gruppledare som är knuten till sig. Nu söker vi biståndshandläggare till mottagninsgsteamen. Som nyanställd hos myndigheten för äldre har du under första tiden stöd av en mentor.
Hemplaneringsteamet
Hemplaneringsteamet arbetar tätt med region Stockholm. Biståndshandläggarna är en viktig del i att handlägga, utreda och utforma uppdrag för personer som ska hem eller till annan vårdinrättning efter sjukhusvistelse. Arbetet i hemplaneringsteamet ställer krav på flexibilitet och effektivitet, där biståndshandläggarna tar ansvar både för sitt eget men även sina kollegors arbete.
Mottagningsteamen
I mottagningsteamen arbetar biståndshandläggarna med uppföljning av befintliga insatser, samt tar emot nyansökningar. Du blir även en viktig del i att ta emot ansökningar, anmälningar och besvara frågor både via telefon samt mejl från medborgare och utförare. Arbetet i mottagningsteam ställer krav på god förmåga att strukturera och planera arbetet.
En dag på jobbet
Att arbeta som biståndshandläggare inom äldreomsorg innefattar arbetsuppgifter så som handläggning, utredning och beslutsfattande enligt Socialtjänstlagen för personer över 65 år samt personer under 65 år som har demensdiagnos. Som biståndshandläggare hos oss fokuserar du på utredningsarbetet och mötet med individen – vilket kan ske både i hemmet och på sjukhus eller på ett besök hos oss. Du förväntas samarbeta och samverka med andra enheter inom kommunen samt med externa samarbetspartners, så t.ex. Regionen. Du förväntas även att tillsammans med kollegor och resultatenhetschef ta ansvar för att utveckla verksamheten. I arbetet kommer du dagligen möta människor med olika bakgrund och behov, och därför bör du vara trygg, empatisk, lyhörd och flexibel.
Vem är du?
Krav
- Socionom eller har annan universitets- eller högskoleutbildning som arbetsgivaren bedömer likvärdig
- B-körkort
- Behärskar svenska väl i tal och skrift och har en god dokumentationsförmåga
Meriterande
- Vi ser gärna att du har erfarenhet av arbete med myndighetsutövning och de aktuella lagstiftningarna
- Då Södertälje är finskt förvaltningsområde är det meriterande om du behärskar finska i tal och skrift.
Personliga egenskaper
- Du är trygg i dig själv, flexibel och ansvarsfull
- Du har lätt för att skapa kontakter, är noggrann och strukturerad
- Du gillar att arbeta i team men kan även arbeta självständigt
Vi lägger stor vikt vid dina personliga egenskaper.
Vi erbjuder dig
- Ett utvecklande och intressant uppdrag
- Ett nära ledarskap
- Goda möjligheter till kompetensutveckling
Varje dag går ca 6 000 personer till sitt jobb i Södertälje kommun. Vi har många olika roller hos oss och vill erbjuda dig ett meningsfullt jobb där du får möjlighet att bidra till samhället och samtidigt känna glädje. Som medarbetare hos oss får du möjlighet att utvecklas och sätta avtryck på riktigt.
Som anställd i Södertälje kommun erbjuds du bl.a. trygga anställningsvillkor och ett generöst friskvårdsbidrag. Inom vissa verksamheter finns även möjlighet till viss flexibilitet avseende arbetstid och arbetsformer. Vi har ett stort utbud av utbildningar och kompetenshöjande insatser för dig som medarbetare. För mer detaljerad information kring våra förmåner läs gärna mer på vår externa hemsida:
https://www.sodertalje.se/formaner
Vi har en hybridarbetsplats vilket innebär att du har möjlighet att arbeta på distans, detta gäller dock inte under introduktionstiden.
Myndigheten för äldre har sina lokaler centralt i Södertälje. Arbetet vi gör tillsammans har sin utgångspunkt i ett professionellt och respektfullt bemötande. Bilden av vår arbetsplats skapas i varje möte och som medarbetare hos oss är du vårt ansikte utåt.
Välkommen till oss!
Urval och intervjuer kan komma att ske löpande under ansökningstiden.
En anställning hos oss kan innebära placering i säkerhetsklass. En säkerhetsprövning med registerkontroll enligt Säkerhetsskyddslagen (2018:585) kan därför komma att genomföras före beslut om anställning. För en del av våra arbetsuppgifter i säkerhetsklass krävs svenskt medborgarskap.
Vi tar gärna emot samtal från dig som är intresserad av jobbet men vi tackar nej till dig som säljer annonser och rekryteringstjänster.