OBS! Ansökningsperioden för denna annonsen har
passerat.
Arbetsbeskrivning
Det är något speciellt med Avesta!
Här finns inte bara dalahästar och brusande forsar. Här finns också vilja och mod, handlingskraft och framtidstro. Vi vill växa och utvecklas för att få ett ännu kraftfullare näringsliv som grund för en ännu bättre välfärd. Vi tror att det är möjligt för att vi vågar tänka nytt och annorlunda. Tillsammans bygger vi Avestas framtid vill du vara med?
Omsorgsförvaltningen arbetar efter värdegrunden att alla människor vi möter har samma värde och är unika. Inom förvaltningen finns IFO, LSS-verksamhet, socialpsykiatri, hälso- och sjukvård, hemtjänst och särskilda boenden. Här arbetar ca 800 medarbetare som dygnet runt finns till för våra målgrupper.
Tjänsten är placerad inom enheten för myndighetsutövning och administration inom omsorgsförvaltningen. Teamet består idag av sex biståndshandläggare SoL, två administrativa handläggare, två controllers och en enhetschef. En stabil personalgrupp med mycket skratt och vi månar om varandra.
En av våra kollegor kommer gå på föräldraledighet och därför söker vi nu en vikarierande biståndshandläggare. En perfekt tjänst för dig som läser på socionomprogrammet och vill arbeta samtidigt.
ARBETSUPPGIFTER
Som biståndshandläggare har du en viktig roll inom vård och omsorg, där grunden för alla insatser läggs. Arbetet innebär att ha hand om myndighetsutövning i enlighet med fastslagna delegationer och riktlinjer inom området. Du kommer att göra utredningar med bedömningar och uppföljningar avseende till exempel dagverksamhet, hemtjänst, korttidsvistelse och särskilt boende. En stor del av ditt arbete innebär att planera för individer som har behov av hjälp samt bedöma behov efter sjukhusvistelse.
Arbetet innebär ibland resor för planering samt egna hembesök inom de olika ärendena. Ingen dag är den andra lik och skrivbordstid varvas med att vara ute på planerade besök men också akuta besök vid behov.
Omprövningar och uppföljningar av redan fattade beslut är också en del av ditt arbete. Du får ta ansvar för bedömning, dokumentation och beslut utifrån det socialrättsliga området. En stor del av det dagliga arbetet består av dokumentation.
Du har ansvar för ett visst geografiskt område i kommunen men har bra stöd och råd som finns nära till hand av både chef och kollegor. Arbetet innebär samarbete både inom gruppen och med andra yrkesroller och samverkanspartners både externt och internt. Vi arbetar efter ett behovsinriktat arbetssätt IBIC (Individens Behov I Centrum) vilket nu även implementeras ute i verksamheterna.
KVALIFIKATIONER
Du har en högskoleutbildning inom sociala omsorgsprogrammet eller socionomprogrammet eller annan utbildning arbetsgivaren finner likvärdig, eller så har du en pågående utbildning inom området. Har du kunskap inom socialrätt är detta meriterande. Det är också meriterande om du kan eller har erfarenhet av handläggningsprocessen SOL.
Arbetet kräver att du är strukturerad i ditt arbetssätt och kan organisera och prioritera ditt arbete effektivt. Som person är du självgående och du driver dina processer vidare. Du har god samarbetsförmåga och kan relatera till andra människor på ett lyhört och smidigt sätt samt kan anpassa sättet du förmedlar ditt budskap till andra. Vi lägger stor vikt vid att du kan samverka med olika aktörer och att du har ett naturligt sätt att skapa relationer. Stor del av arbetet innebär dokumentation och du bör därför vara bra på att kommunicera i både tal och skrift på svenska.
Tillsammans med övriga medarbetare och chef har vi ständigt krav på att handläggningen ska gå skyndsamt men även att det ska bli rätt beslut, det är därför viktigt att kunna hålla tidsramar och samtidigt vara noggrann. Erfarenheter från området är meriterande. Då arbetet innebär resor med kommunens bilar är körkort ett krav.
ÖVRIGT
Du som har en pågående utbildning anställs på ett studentavtal. Mer om vad det innebär kan du läsa på SKR:s hemsida: www.skr.se/skr/arbetsgivarekollektivavtal/personalochkompetensforsorjning/studentmedarbetare/fragorochsvaromstudentmedarbetare
Intervjuer sker löpande så vänta inte med att skicka in din ansökan.
Förmåner
Vi månar om våra anställda. Du har därför fri tillgång till personalgym och upp till 12 fria bad i kommunens badhus.
För att kvalitetssäkra rekryteringsprocessen i Avesta kommun samt möjliggöra god kommunikation med våra sökande ber vi dig skicka in din ansökan digitalt och inte via e-post eller pappersformat.
Varmt välkommen med din ansökan!
Inför rekryteringsarbetet har Avesta kommun tagit ställning till rekryteringskanaler och marknadsföring. Vi undanber oss därför bestämt kontakt med mediesäljare, rekryteringssajter och liknande.
Kontaktpersoner på detta företaget
Enhetschef biståndshandläggare Birgitta Pettersson
0226-64 54 30