Vikarierande Bitr. enhetschef till Högdalens vård och omsorgsboende

Vikarierande Bitr. enhetschef till Högdalens vård och omsorgsboende

Arbetsbeskrivning

Stockholm utvecklas och förändras för framtiden. Våra ambitioner är höga. Nu söker vi dig som vill vara med och forma morgondagens Stockholm.

Enskede - Årsta - Vantörs stadsdelsförvaltning erbjuder dig möjlighet att arbeta i en visionsstyrd och utvecklingsinriktad verksamhet. Här kommer du att kunna bidra till samhällsnyttan i en växande stadsdel där vi ser olikheter och mångfald som en resurs.



Arbetsplatsbeskrivning
Högdalens vård och omsorgsboende är ett äldreboende med 114 lägenheter för personer med demenssjukdom, somatiska sjukdomar.

En korttidsavdelning med 16 platser.
Vi arbetar personcentrerat och jobbar aktivt för att utveckla vårt teamarbete tillsammans med de boende.

Arbetsbeskrivning
Som biträdande enhetschef på Högdalens vård- och omsorgsboende har du delegerat verksamhets- personal och budgetansvar för ditt kostnadsställe. Du leder flera arbetsgrupper som består av legitimerad personal och omvårdnadspersonal.
Du kommer att leda och driva utvecklings- och kvalitetsarbete, projekt, samverka inom ditt verksamhetsområde och i din roll möjlighet att påverka framtidens äldreomsorg. För att lyckas i uppdraget som biträdande enhetschef är du en person med kunskap, engagemang samt flera års arbetslivserfarenhet kring äldreomsorgsfrågor, och den typ av frågor som vi arbetar med inom verksamhetsområdet.
Du har lång erfarenhet av att arbeta som chef, och i rollen som ledare känner du dig trygg och säker. Du är inlyssnande, coachande och har en förmåga att förstå behov hos andra. Du har ett synsätt som innebär att du föredrar att leda andra till lösningar, snarare än att själv leverera svaren. Ledarskap handlar om mod, att hålla i och hålla ut, och vi vill att du är en person som besitter just detta, samt har förmåga att fatta de beslut som ligger i rollens ansvar och befogenheter.
För att nå goda resultat i rollen som biträdande enhetschef behöver du ha en förmåga att lyfta blicken och ha ett helhetsperspektiv snarare än att fokusera på detaljer. Uppdraget kräver tidigare erfarenhet av att leda förändringsarbete och projekt i olika former.
Du har lätt för att skapa lämplig arbetsmetodik och kan leda, sätta ramar för en process som du sedan driver, följer upp och slutför på ett sätt som är tydligt för organisationen.
Du har en professionell approach i din kommunikation och skapar goda förutsättningar att styra och leda andra mot uppsatta mål. För att trivas i rollen behöver du vara bekväm med att tala inför grupper, medarbetare, samt interna och externa samverkanspartners.
Du är också medveten om vikten av god samverkan och fokuserar på att hitta gemensamma nämnare i dina samverkansrelationer. Vi tillämpar samverkansavtal mellan arbetsgivare och fackliga organisationer. Vi ser att du har goda arbetsrättsliga kunskaper samt har erfarenhet av samverkan med fackliga organisationer. Då uppdraget innefattar budgetarbete är det nödvändigt att du har en förståelse och kunskap kring de ekonomiska aspekterna av arbetet. Det är meriterande om du har erfarenhet av arbete i en politiskt styrd organisation



Kvalifikationer
Som kunskapsgrund har du en akademisk examen där vi ser att det är fördelaktigt med inriktning äldreomsorg, men du kan även ha akademisk utbildning med annan inriktning som vi bedömer relevant för uppdraget.

Du ska ha minst 2 års erfarenhet som chef.

Vi söker dig som är flexibel, har förmågan och modet att vara en trygg operativ ledare och arbetsgivarrepresentant. Du har vitsordad ledarerfarenhet. Du har stor erfarenhet av arbete inom äldreomsorgen och välutvecklad analytisk förmåga och vana att arbeta utifrån ett helhetsperspektiv. Du tar initiativ till utveckling, är strukturerad och arbetar mot mål och fokuserar på resultat. Du ska vara trygg och bekväm med att göra omprioriteringar och snabbt kunna växla både tempo och riktning.

Det ställs höga krav på att du kan arbeta självständigt och i grupp, strukturerat och systematiskt för att säkerställa kvalitén i omvårdnaden, samt inom hälso- och sjukvårdsfrågor.

Du kan förmedla information på ett tydligt sätt i både tal och skrift. Goda kunskaper att hantera digitala verktyg är ett krav, du ska ha lätt för att hantera de system som används inom verksamhetsområdet.

 

Övrigt
Vi lägger stor vikt på flerårig erfarenhet av ledarskap samt erfarenhet av att leda större grupper och vi ser positivt på om du som sökande är legitimerad i din grundprofession.

Inför rekryteringsarbetet har vi tagit ställning till rekryteringskanaler och marknadsföring. Vi undanber oss därför kontakt med mediesäljare, rekryteringssajter och liknande.

Stockholms stad arbetar med kompetensbaserad rekrytering som syftar till att se till varje persons kompetens och därmed motverka diskriminering.



Enskede Årsta Vantör är en av 13 stadsdelsförvaltningar i Stockholms stad. Som en del av Stockholms stad erbjuder förvaltningen förskola och fritid, omsorg om äldre och funktionsnedsatta, socialtjänst, förebyggande och trygghetsskapande arbete, stadsutveckling och parkskötsel till våra 105 000 stockholmare som bor i stadsdelsområdet.



Vi står inför spännande utmaningar när Enskede Årsta Vantörs stadsdelsområde växer och helt nya stadsdelar byggs. Cirka 18 000 nya lägenheter planeras här till år 2030.

Sammanfattning

Liknande jobb


Enhetschef till Gryta demenscentrum

Enhetschef till Gryta demenscentrum

4 november 2024

Avdelningschef för äldreomsorg till Bromma stadsdelsförvaltning

Avdelningschef för äldreomsorg till Bromma stadsdelsförvaltning

25 oktober 2024

Enhetschef hemtjänst

Enhetschef hemtjänst

23 oktober 2024