OBS! Ansökningsperioden för denna annonsen har
passerat.
Arbetsbeskrivning
Helsingborgshem är ett modernt bostadsföretag med 12 000 hyreslägenheter i över 30 bostadsområden. Vi ägs av Helsingborgs Stad och var femte Helsingborgare har sitt hem hos oss. Vår verksamhet är viktig för att staden ska växa och vara attraktiv för en mångfald av människor. Därför strävar vi efter att utveckla boenden, stadsdelar och service som matchar olika livsstilar och behov. Vi vill att våra kunder ska känna sig stolta. Stolta över sin bostad, sitt område och sin stadsdel - och över Helsingborg. Vi är 230 medarbetare som genom ett öppet och aktivt förhållningssätt vill möta våra kunders drömmar om livet hemma. Både idag och imorgon. Läs gärna mer om oss på www.helsingborgshem.se.
Som Bosocial samordnare på Helsingborgshem är ditt huvuduppdrag att arbeta med och förebygga störningsärenden hos våra hyresgäster. Ditt arbete är en viktig del i att skapa tryggare och mer attraktiva stadsdelar. Du möter våra kunder som av olika anledningar behöver stöd för att skapa en hållbar boendesituation. Vi arbetar aktivt tillsammans med andra aktörer i kommunen för att skapa bra och fungerande bostadslösningar. Genom detta arbete bidrar vi bland annat till att förebygga hemlöshet och utanförskap.
Arbetsuppgifter
I arbetet ingår att bygga upp och bibehålla den operativa kontakten med flera av kommunens förvaltningar, polis, psykiatrin, anhöriga, Överförmyndarnämnden, Kvinnojouren och andra aktörer. Du involveras även i det bostadssociala programmet och Bostad Först.
Du arbetar främst på uppdrag av våra områdesutvecklare, projektsamordnare samt kundreskontra och är ansvarig för fortsatt process av störningsärenden. Du kommer att ha god överblick över störningsärenden i hela företaget och det är du som tillsammans med den andra bosociala samordnaren tar över och hjälper teamen med mer komplexa störningsärenden. Du bistår Kronofogdemyndigheten vid avhysningar och i förekommande fall kan du behöva hjälpa jurist med vittnesmål i Hyresnämnden. I detta arbete har du interna specialistkompetenser, såsom jurist och säkerhetschef till stöd.
Kvalifikationer (rubrik)
Du har högskoleutbildning med inriktning socionom eller polis eller motsvarande social högskoleutbildning. Erfarenhetsmässigt ser vi gärna att du har arbetat i flera år i en liknande roll, och är trygg i förekommande arbetsmetoder och vilka kontaktinstanser som kan krävas.
Har du arbetslivserfarenhet inom socialtjänsten och/eller juridik är det meriterande. Kunskap om bostadsmarknadens förutsättningar och villkor är även viktigt att ha.
Goda administrativa kunskaper och kunskap inom Microsoft Office samt förståelse för ekonomiska sammanhang. För tjänsten krävs körkort. Goda kunskaper i svenska och engelska språket, både tal och skrift. Ett tredje språk är meriterande. Arbete på kväll och helg förekommer vid behov.
Den person vi söker är empatisk, lugn och trygg i sitt arbetssätt. Du kan hantera svåra situationer samtidigt som du är lösningsfokuserad. Du har passion för människor och ser möjligheter istället för problem.
Som person är du utåtriktad och kommunikativ, med en positiv och lyhörd inställning. Vidare har du god samarbetsförmåga, är ansvarstagande, idérik och har mycket stort tålamod och gott omdöme. I ditt arbete är du organiserad, strukturerad och planerar ditt arbete med omsorg.
Kontaktinformation
Jessica Eke Klinteman, HR-generalist
Arbetsplats
Drottninggatan 136 B
25433 Helsingborg