OBS! Ansökningsperioden för denna annonsen har
passerat.
Arbetsbeskrivning
Du vill ge människor en bra vardag. Och ett rikare liv. Precis som vi.
Här på enheten för Ekonomiskt bistånd arbetar vi med brukarens behov i fokus. Vi arbetar för ökad brukarmedverkan, parallellt med nya metoder och nya arbetssätt för att förbättra människors väg till självständighet och egenförsörjning. Inom enheten sätter vi stort värde på att skickliggöra varandra genom att använda oss av varandras kompetens och synliggöra det vi är bra på.
Arbetet inom enheten ska präglas av rättssäkerhet, professionalitet och ett etiskt förhållningssätt, där brukarens delaktighet är avgörande. Rätt insats, till rätt person, i rätt tid, av rätt aktör och till rätt kostnad är vår strävan.
Vi är måna om att hjälpas åt för att nå målen inom verksamheten. Vi erbjuder dig en positiv arbetsmiljö som bygger på ett gott socialt stöd mellan enhetschef, gruppledare och medarbetare.
Vi har ett nära samarbete med övriga enheter inom Social- och arbetsmarknadsförvaltningen i Sundbyberg.
På enheten arbetar 12 socialsekreterare (varav en senior socialsekreterare), 4 administrativa handläggare och en dödsbo- och förmedlingsmedelshandläggare. Inom enheten finns också två gruppledare som erbjuder en nära och coachande arbetsledning och en enhetschef som har ansvar för verksamhet, personal och budget. Totalt är vi 20 anställda.
Alla medarbetare ses som nyckelpersoner för att driva verksamheten framåt. Arbetet inom enheten ska präglas av rättssäkerhet, professionalitet och ett etiskt förhållningssätt, där brukarens delaktighet är avgörande. Rätt insats, till rätt person, i rätt tid, av rätt aktör och till rätt kostnad är vår strävan.
Vi har ett nära samarbete med övriga enheter inom Social- och arbetsmarknadsförvaltningen i Sundbyberg. Tillsammans med övriga förvaltningen sitter vi i Sundbybergs stadshus som är beläget i moderna lokaler i Hallonbergen.
Tjänsten består av två olika ansvarsområden. Du kommer arbeta som en av två dödsbo- och förmedlingsmedelshandläggare.
Som dödsbo- och förmedlingsmedelshandläggare kommer du utreda och handlägga kommunens dödsbon, besluta om dödsboanmälan och ekonomiskt bistånd till begravningskostnader och i vissa fall förvalta dödsbon och ordna begravning. Förmedling av egna medel innebär arbete med att utreda och besluta om rätten till egna medel samt att administrera utbetalningar och stötta klienterna i sin ekonomi.
Dina arbetsuppgifter som dödsbohandläggare är att handlägga och avgöra om det finns förutsättning för dödsboanmälan eller om bouppteckning måste göras. Ansvara för utredning av dödsboets tillgångar, skulder och övriga egendomsförhållanden. Vid behov görs hembesök och dödsbon förvaltas provisoriskt av dig när det saknas anhöriga. Du kommer även upprätta och skicka dödsboanmälan till Skatteverket enligt 20 kap 8a§ ärvdabalken. Efterforska dödsbodelägare. Anmäla ärenden till Allmänna Arvsfonden när det krävs. Ansöka om att god man utses för dödsbo då det behövs. Bevaka minderårigs rätt i dödsbo där förälder avlidit. I vissa fall ordna med begravning enligt begravningslagen 5:2. Ansvara för dödsboförvaltning enligt 18 kap 2§ ärvdabalken. Svara för prövning och beslut om ekonomiskt bistånd till begravningskostnader.
Du kommer i ditt arbete ha mycket kontakt med anhöriga, men vi samverkar även med andra aktörer, internt och externt, polisen, sjukvården, Skatteverket, begravningsbyråer etc.
Dina arbetsuppgifter som förmedlingsmedelshandläggare involverar att träffa klienter och ha uppföljningsmöten kring personens ekonomiska förhållanden. Det ingår även i arbetet att samverka med handläggare från andra enheter, samt att ta kontakter med andra externa aktörer som t.ex. Försäkringskassan.
Vi vill att du har högskoleutbildning eller har annan utbildning som arbetsgivaren bedömer likvärdig. Vi ser gärna att du har vidareutbildning på högskolenivå i offentlig handläggning och juridik. Du har goda kunskaper i socialförsäkringssystemen, socialtjänstlagen och ärvdabalken. Meriterande är att du har erfarenhet kring dödsbohandläggning och ekonomiskt bistånd.
Du har helhetssyn och har professionellt bemötande. Du har även en mycket god förmåga att uttrycka dig i tal och skrift. Du har en personlig mognad. Vi sätter stort värde på personlig lämplighet. Vi vill även att du är empatisk och möter människor utifrån den situation som de befinner sig i. Du är lyhörd, noggrann och stresstålig.
Att du har en god samarbetsförmåga, självständighet och servicekänsla. Arbetet kräver att du ska kunna planera din tid och ta egna initiativ. Det är viktig att du har förmåga att både möta människor i sorg, kris och/eller med en komplex livssituation. Därför är det väldigt viktigt att du själv kan se möjligheter, förmedla hopp och bemöta människor på ett respektfullt sätt.
Vi erbjuder dig en kreativ och proaktiv förvaltning med möjlighet till professionell utveckling, handledning och utbildningar. Sundbybergs stad erbjuder förmåner så som friskvårdsbidrag och möjlighet att omvandla semesterlönetillägg mot extra lediga dagar.
Befattningen är en tidsbegränsad anställning på heltid till och med 2023-01-31. Tillträde 1 april 2022 eller enligt överenskommelse. Ansök senast den 6 januari 2022.
Vi tar inte emot ansökningar via e-post. Rekryteringsprocessen fortgår löpande och intervjuer kan ske under ansökningstiden.
Välkommen med din ansökan!
Vi tackar nej till dig som säljer annonser och rekryteringstjänster.