OBS! Ansökningsperioden för denna annonsen har
passerat.
Arbetsbeskrivning
Stockholm växer som aldrig förr. Våra ambitioner är höga. Nu söker vi dig som vill vara med och forma morgondagens Stockholm.
Äldreomsorgsavdelningen på Östermalms stadsdelsförvaltning är inne i en verksamhetsförändring med syfte att ytterligare förbättra arbetssituation för både medarbetare och chefer.
Vi gör detta genom ett närvarande, tydligt och tillgängligt ledarskap, där roller, ansvar och befogenheter är tydliga för alla chefsnivåer. Delaktighet, tillit och engagemang ska genomsyra hela organisationen.
Beställarområdet är organiserat i tre enheter med en enhetschef på varje enhet som leds av en områdeschef. Inom beställarområdet finns myndighetsutövningen, biståndshandläggning och riksfärdtjänst.
Nu söker vi dig som vill arbeta som enhetschef på en av våra myndighetsenheter under ett föräldravikariat med start i sommar. För dig som motiveras av att driva förändringsarbete och att vara med och påverka erbjuder vi en fantastisk möjlighet att få vara delaktig i att utveckla vår verksamhet vidare.
Ditt uppdrag som enhetschef
Som enhetschef har du ansvar för personal, budget, verksamhetsplanering och uppföljning för din enhet. Du har även ansvar för att måluppfyllelsen för din enhet uppnås. Du arbetar med utveckling av hela verksamheten tillsammans med dina enhetschefskollegor och områdeschefen där du tar ett delat ansvar för samsyn och samarbete inom områdets enheter. Biståndsenheterna inom beställarområdet består idag av 16 medarbetare. Personalansvaret innebär bland annat att arbeta systematiskt med arbetsmiljön och rehabilitering samt för att attrahera, rekrytera och utveckla medarbetare.
I rollen som enhetschef är du en förebild för medarbetarna och en normsättare för förvaltningens värderingar genom att hantera krav och förväntningar från både ledning och medarbetare på ett professionellt sätt. Du främjar en god arbetsmiljö och skapar goda förutsättningar för medarbetarna att ta ansvar med möjlighet till inflytande och delaktighet utifrån sin kompetens.
Din kompetens och erfarenhet
Vi söker dig som är en god ledare med förmåga att motivera och leda andra genom delaktighet och engagemang. Du är tydlig i ditt ledarskap, ser möjligheterna i förändringar och du är bra på att förse andra med de befogenheter som krävs för att effektivt nå uppsatta mål. Med en god personlig mognad och ett strategiskt tänk har du lätt för att se saker ur ett långsiktigt perspektiv och att anpassa dina handlingar till detta. Du agerar i enlighet med fattade beslut för att på bästa sätt uppnå önskade resultat och mål.
Då delaktighet, tillit och engagemang ska genomsyra hela vår organisation är det viktigt för oss att du som ledare kan inspirera till gemensam ansvarskänsla och delaktighet genom tillit och förtroende.
För denna tjänst krävs:
- socionomexamen eller motsvarande högskoleutbildning som arbetsgivaren bedömer relevant för tjänsten.
- aktuell och flerårig arbetslivserfarenhet från beställarsidan inom äldreomsorgen.
- aktuell chefserfarenhet med ansvar för personal och arbetsmiljö. Budgetansvar är meriterande.
- att du har drivit förändringsarbete från ett ledarperspektiv.
Det är meriterande om du har arbetat med ovanstående arbetsuppgifter inom Stockholms stad.
I den här rekryteringen lägger vi stor vikt vid ovan nämnda kompetenser, personlig lämplighet och engagemang för tjänsten.
Välkommen med din ansökan!
Övrigt
Stockholms stad arbetar med kompetensbaserad rekrytering som syftar till att se till varje persons kompetens och därmed motverka diskriminering.