OBS! Ansökningsperioden för denna annonsen har
passerat.
Arbetsbeskrivning
I Knivsta går framtidsandan att ta på. Läget mellan Stockholm och Uppsala, bara ett stenkast från Arlanda, är attraktivt och Knivsta växer så det knakar. Varje dag bygger vi aktivt det hållbara samhället med närhet till både storstad och vilsam natur. Vill du arbeta i en innovativ framtidskommun där du utvecklas och kan göra skillnad? Och sympatiserar du med våra gemensamma värderingar delaktighet, engagemang och tydlighet?
Välkommen till oss!
Socialtjänsten i Knivsta är indelad i en myndighetsdel och en utförardel. Enheten för Råd och stöd är en utförarenhet som består av 16 medarbetare och en enhetschef. Råd och stöds arbetsuppgifter spänner över ett brett fält och inrymmer i stort sett alla insatser som kommunen erbjuder inom ramen för individ- och familjeomsorgens öppenvård. På enheten har vi ett systemteoretiskt förhållningssätt vilket genomsyrar alla delar av vårt arbete. Vi är en stabil, välutbildad och erfaren arbetsgrupp.
ARBETSUPPGIFTER
På Råd och stöd arbetar vi med stödsamtal, vägledning och behandlingsarbete. Arbetet innefattar allt från generellt förebyggande insatser till intensivt hemmabaserat behandlingsarbete. Målgruppen är barn, ungdomar, föräldrar samt hela familjer. Vi ansvarar också för familjerättens samarbetssamtal. På enheten finns även medarbetare som ansvarar för stöd och behandling till vuxna med beroendeproblematik samt våldsutsatta och våldsutövare.
Arbetsuppgifterna på Råd och stöd är mycket varierande och behoven hos dem som söker stöd hos oss skiljer sig mycket åt. Detta kräver stor flexibilitet hos behandlarna. Arbetsuppgifterna utförs både självständigt och tillsammans med kollegorna på enheten. Som familjebehandlare på Råd och stöd behöver du vara beredd på att arbeta inom de flesta av enhetens ansvarsområden, även om möjlighet till specialisering finns. Arbetet sker såväl i våra besökslokaler som i klienternas hemmiljö, och ofta i samarbete med skola, elevhälsa, vårdgivare, polis och andra enheter inom kommunen.
På enheten finns stora möjligheter att vara med och utveckla nya arbetssätt. Då behovet hos våra kommunmedborgare är föränderligt behöver vi hålla oss uppdaterade och söka efter utvecklingsområden, samtidigt som vi bevarar det som fungerar. De senaste åren har enheten t.ex. utvecklat ett arbetssätt för att främja skolnärvaro tillsammans med skola och elevhälsa, och vi har startat ett uppsökande arbete gentemot ungdomar för att öka trygghet och fånga in behov på ett tidigt stadium, i nära samverkan med skola, fritidsverksamhet och polis.
Nu söker vi dig som har kunskap och erfarenhet av att arbeta med ungdomar och vill vara med och fortsätta utveckla vårt uppsökande arbete under ordinarie medarbetares föräldraledighet. Tjänsten innebär att du kommer att arbeta uppsökande 50% av din arbetstid, och med sedvanlig familjebehandling 50%. I det uppsökande arbetet ingår bl.a. skolbesök, deltagande på föräldramöten, bekymringssamtal tillsammans med polis, och nattvandring vissa fredagskvällar. Du kommer att ingå i ett team som arbetar uppsökande, med personal från Råd och stöd, skolan och fritidsverksamheten, inom ramen för kommunens SSPF-samverkan.
KVALIFIKATIONER
Krav:
- Socionomexamen eller likvärdig utbildning
- B-körkort
Meriterande:
- Kunskap och erfarenhet av att arbeta med områden som missbruk, kriminalitet, ungdomar med neuropsykiatrisk funktionsnedsättning samt normbrytande beteende
- MI-utbildning
- Andra relevanta utbildningar inom familjebehandling, såsom COPE, FFT, Trappan, HAP/CPU
Tjänsten innebär mycket arbete i team och det ställs därför höga krav på samarbetsförmåga. I arbetet kommer du att träffa människor med olika erfarenheter och historia, det är därför viktigt att du är lyhörd och kan lyssna in personen du möter för att skapa god kontakt. Det är även viktigt att du är flexibel i ditt arbete och har lätt för att förhålla dig till ändrade omständigheter samt att du har en god initiativförmåga.
Vi lägger stor vikt vid personlig lämplighet.
Kvällsarbete förekommer.
Vill du vara med och utveckla vårt uppsökande arbete - varmt välkommen med din ansökan!
ÖVRIGT
Knivsta kommun vill ta tillvara de kvaliteter som jämn könsfördelning och etnisk och kulturell mångfald tillför verksamheten.
Använd länken i annonsen för att söka tjänsten. Skulle du behöva stöd når du supporten på
0771-693 693.
Har du frågor om tjänsten är du välkommen att höra av dig till kontaktpersonen i annonsen.
Vi använder e-rekrytering för att effektivisera och kvalitetssäkra rekryteringsarbetet. Alla dina uppgifter sparas på ditt CV-konto och du kan enkelt logga in och uppdatera dina uppgifter när du vill. Fyll därför i dina uppgifter så omsorgsfullt som möjligt för att ge en rättvisande bild av dig själv. Uppgifterna behandlas och sparas enligt dataskyddsförordningen.
Varmt välkommen med din ansökan!
Inför rekryteringsarbetet har vi tagit ställning till rekryteringskanaler och marknadsföring. Vi undanbeder oss därför bestämt kontakt med mediesäljare, rekryteringssajter och liknande.
Kontaktpersoner på detta företaget
tf biträdande enhetschef Johanna Segerheim
018-347198
Enhetschef Ulla Rodestam Örsell
018-34 71 99
Enhetschef, Hemsjukvård/rehabilitering Alf Essvik
018-34 71 11
Samordnare/DSK Nina Hell
018-347217
Samordnare Johanna Mörk
018-34 72 93
Samordnare Christin Linde
018-347292
Enhetschef, Enheten för stöd och service Åsa Crafoord
018-34 70 68
Biträdande Enhetschef Hemtjänsten Helena Lindfelt
018-34 78 10
Undersköterska/Bemanningsassistent Monika Gustavsson
018-34 72 63
Bemanningsassistent Erik Lindblom
018-34 72 63