OBS! Ansökningsperioden för denna annonsen har
passerat.
Arbetsbeskrivning
Ref: 20202136
Arbetsuppgifter
En av våra viktiga stödjande funktioner som handlägger sociala villkor i avtal ska gå på föräldraledighet. Därför söker vi nu en vikarierande hållbarhetskoordinator som har intresse och kompetens att arbeta med sociala frågor kopplade till inköp och upphandling under 2021.
I denna tjänst ska du som självständig projektledare, tillsammans med berörda i organisationen, tillse att sociala och arbetsrättsliga hållbarhetsfrågor vid inköp tas om hand i en organiserad och strukturerad form i staden.
Du hjälper ansvariga upphandlare att ta hänsyn till mänskliga och arbetstagares rättigheter, antidiskriminering, sysselsättningsfrämjande åtgärder och hållbar social utveckling vid genomförande av olika typer av upphandlingar. Du kommer även att implementera och följa upp ställda villkor inom ramen för vissa inköpskontrakt.
Kvalifikationer
Vi söker dig som har en akademisk utbildning inom juridik eller samhällsvetenskap. Du har med fördel arbetat inom offentlig myndighet eller med juridisk verksamhet. Meriterande är även arbete med mänskliga rättigheter eller hållbart företagande.
Eftersom arbetet präglas av självständighet ser vi dessutom gärna att du har erfarenhet av projekt- och/eller processledning.
För att lyckas i ditt arbete och bli framgångsrik i dina åtaganden krävs att du har ett strukturerat sätt att arbeta och en analytisk och pedagogisk förmåga parallellt med en förmåga att skapa och bibehålla goda relationer.
Det är viktigt att du kan behärska det svenska skriftspråket på ett korrekt och obehindrat sätt. Du måste dessutom ha en mycket god förmåga att uttrycka dig muntligt och vara beredd att hålla i presentationer i olika sammanhang. Det är också viktigt att du har goda kunskaper i det engelska språket.
Du är drivande och målfokuserad, det krävs för att klara korta tidsramar, samtidigt som du tycker om att leda arbetsgrupper med olika sammansättningar av kompetenser.
I urvalsprocessen kommer stor vikt att läggas vid de personliga kompetenserna.
Om arbetsplatsen
Upphandlingsenheten, som är en enhet inom Ekonomiavdelningen på Stadskontoret, har ett övergripande ansvar att hantera strategiska frågor som rör Malmö stads inköpsverksamhet på stadsövergripande nivå. Enheten ansvarar för genomförande av kommunövergripande ramavtal, förvalta avtalen och göra löpande strategiska överväganden. Enheten ansvarar också för att stödja förvaltningar i specifika upphandlingsärenden från behovsinventering till avtal.
Upphandlingsenheten består i dagsläget av drygt 30 personer varav de flesta är upphandlare med helhetsansvar inom sina respektive avtalsområden. På enheten finns tre sektioner; IT, varor och tjänster. Det finns även funktioner som har till uppgift att stödja upphandlare under upphandlingsprocessen och under avtalstiden i olika specifika frågeställningar. En av dessa stödjande funktioner handlägger sociala villkor i avtal och ska nu vara föräldraledig. Därför söker vi nu en vikarierande hållbarhetskoordinator som har intresse och kompetens att arbeta med sociala frågor kopplade till inköp och upphandling under 2021.
Stadskontoret har, som kommunstyrelsens förvaltning, en samordnande roll i förhållande till övriga förvaltningar inom Malmö stad. Stadskontorets centrala uppgiftsområde är policy-, strategi-, och utvecklingsfrågor samt uppföljning/utvärdering.
I Malmö stad arbetar vi med respekt, engagemang och kreativitet för att utveckla Malmö. Vi har Sveriges viktigaste jobb. Hos Malmö stad finns framtidens arbetsplats. Här gör vi skillnad. Vi skapar en ekologiskt, ekonomiskt och socialt hållbar stad. Vill du vara med och påverka?
Information om tjänsten
Anställningsform:Visstidsanställning
Omfattning: Heltid
Antal tjänster: 1
Tillträde: Omgående, enligt överenskommelse
Övrigt
Malmö stad strävar efter att medarbetarna ska avspegla den mångfald som finns bland befolkningen. Vi välkomnar därför sökande som kan bidra till att vi som arbetsgivare kan tillgodose Malmöbornas behov.
Kontaktpersoner på detta företaget
Chef Anders Färemo
Sektionschef Annelie Friberg
040-34 96 60
IT-samordnare Ann-Charlotte Malmros
Rekryteringskonsult Johanna Andersson
Stabs- och ekonomichef Jörgen Jepson
040-341446
Controller Madeleine Spjuth
040-342164
HR-chef Pernilla Hedin
0734-26 44 63
Sektionschef Cecilia Wenster
040-34 55 77
Sektionschef Therese Törnkvist
040-34 63 54
HR-konsult Arber Jashari
0768-91 60 98