OBS! Ansökningsperioden för denna annonsen har
passerat.
Arbetsbeskrivning
Kanthal® i Hallstahammar söker en…
Vikarierande HR Business Partner
Kanthal AB är det världsledande varumärket för produkter och tjänster inom industriell värmeteknologi och motståndsmaterial. I kreativa samarbeten med våra kunder utvecklar vi innovativa lösningar, alltid med fokus på hållbarhet och minsta möjliga miljöpåverkan. Vår avancerade teknologi, tillsammans med våra kompetenta medarbetare, ger oss möjligheten att delta i några av världens största och mest spännande projekt.
Vårt huvudkontor och några av våra största produktionsenheter finns belägna i Hallstahammar.
Är du min vikarie?
Till sommaren planerar jag att gå på föräldraledighet och därför söker vi nu efter dig som är intresserad av att axla min roll under perioden jag är ledig. Det är med blandade känslor jag nu ska lämna över stafettpinnen till dig. Kanthal befinner sig i en spännande fas på sin utvecklingsresa och vi har stora förhoppningar om framtiden. Därför är det med viss känsla av vemod som jag nu kommer kliva åt sidan en stund.
Rollen som vi ser på den.
Min roll som HR Business Partner inom Kanthal är att stötta organisationen i alla förekommande HR frågor. Det omfattar bl.a. individärenden, rehabilitering och alla årliga HR-processer. Jag är utsedd till stöd och ledningsgruppsmedlem för produktionsenheten Heating Systems, de är lika mycket mina närmsta kollegor som mitt HR-team. Utöver det utgör jag ett stöd till chefer inom organisationen för Forskning och Utveckling, men egentligen har jag även andra arbetsuppgifter som innebär att jag har kontakt med företagets alla chefer och de flesta av våra medarbetare.
Vi är det lilla HR-gänget med de stora ambitionerna att leverera god support och service till vår organisation. Totalt sett utgörs teamet av mig, min HRBP-kollega och min chef. Det innebär att vi är en samling ”generalistspecialister” som behöver kunna lite om det mesta, eller helt enkelt våga lösa situationerna som dyker upp ändå. Framförallt kräver det en stor portion samarbete, flexibilitet, prestigelöshet och att du har nära till skratt. Utöver min roll som HRBP så ingår därför även andra ansvarsområden, såsom bland annat över våra bemanningsleverantörer och konsultsamordning, utbildningar, företagshälsovårdskontakter, våra lokala personalstiftelser, employer brandingaktiviteter och sist men absolut inte minst – personaladministration och huvudkontakt mot vårt HR Service Center. I arbetet med det sistnämnda ingår allt ifrån schemakontroller, attester, personalregister, personalsystemfrågor och lönekontroller.
Ja, du ser – vi är HR-konstnärer!
Tjusningen med detta är att ingen dag är den andra lik, nya utmaningar och intressanta frågeställningar väntar alltid runt hörnet samtidigt som vi kan varva detta med administration och samordning. Den stora variationen av arbetsuppgifter i kombination att jobba så nära med hela företaget bidrar till att det alltid finns något nytt och spännande ämne att diskutera eller utforska, samtidigt som det finns tid för reflektion och återhämtning. För att du ska lyckas i rollen krävs det att du trivs med en stor variation och spridning mellan olika arbetsuppgifter, du behöver vara strukturerad i ditt arbetssätt och ha en god förmåga att samarbeta och bygga relationer.
Det är inte heller sällan som en dag helt kastas om och inte blir som planerad, det kan ställa saker på sin spets ibland, och för att trivas i rollen behöver man se tjusningen i det, hantera situationer med hög integritet och ta chansen till ett gott skratt med dina kollegor.
I rollen får du möjlighet att utvecklas och bidra inom HR yrkets alla delar, du blir involverad i allt som sker inom organisationen vilket bidrar till att man på kort tid lär sig mycket om vår spännande verksamhet.
Vad behöver du ha med dig för erfarenheter och kunskaper?
Förutom det jag nämnt ovan, så ser jag att du har jobbat 1-2 år inom HR-området och hanterar sedvanliga HR-processer tämligen självständigt. Det är en fördel om du har utbildat dig inom exempelvis Personal- och HR, Beteendevetenskap eller liknande. Du bör även ha stött på arbetet med rehabilitering samt vissa arbetsrättsliga- och kollektivavtalsfrågor.
Personaladministrativt så hoppas jag att du både har intresset och viss erfarenhet från att skriva protokoll, arkivering, verksamhetsberättelser, analysera information och ta fram rapporter samt sponsring.
I dina personliga egenskaper är utpräglade sidor hos dig ditt initiativtagande, din prestigelöshet, handlingskraft och servicekänsla. Men även din flexibilitet, smidighet och organiserade förmåga är något som utmärker dig. Slutligen är det självklart för dig att inge förtroende, skapa goda relationer utan att tumma på din integritet.
Tillsättning
Jag skulle gärna se att vi får en tid tillsammans innan jag går hem, för att hinna introducera dig på ett bra sätt, lämna över och sätta dig in i de månatliga sysslorna. Tillsättning sker därför med fördel i mars eller efter överenskommelse. Vikariatet sträcker sig därför från mars 2022 – 31 augusti 2023.
Välkommen till Kanthal, det familjära företaget med en rik historia och framtiden framför sig!
Hälsningar/
Cecilia
Kontaktinformation
För mer information om tjänsten är du välkommen att kontakta min chef:
Hanna Edberg Flodin, HR-chef, 070-2633809
Fackliga kontaktpersoner
Mikael Gunnarsson, Unionen, 0220-21781
Petter Lindblom, Akademikerföreningen, 0220-216 63
Johan Baringson, Ledarna, 070-6162054
Niclas Widell, IF Metall, 0220-21771
Välkommen med din ansökan senast 2022-06-30 men gärna innan. Observera att för denna process gäller löpande urval. Läs mer och ansök via https://www.kanthal.com/en/about-us/careers/, jobb-id: R0033829
För frågor angående rekryteringsprocessen, vänligen kontakta:
Malin Hessel, Rekryterare, 070-6162045