OBS! Ansökningsperioden för denna annonsen har
passerat.
Arbetsbeskrivning
Vill du ha meningsfulla arbetsuppgifter som gör skillnad i människors liv? Välkommen till kommunen som är långt ifrån lagom!
Botkyrka kommun är den sjätte största kommunen i Stockholms län och består av kommundelarna Alby, Fittja, Hallunda, Norsborg, Tullinge, Tumba, Vårsta och Grödinge. Botkyrka kommun har cirka 95 000 invånare och drygt 6 400 medarbetare.
Teknik- och fastighetsförvaltningen ansvarar för kommunens lokaler och fastigheter, hela vägen från planering av nybyggnadsprojekt till förvaltning och daglig drift. Vi ansvarar även för skötsel och utbyggnad av vatten och avlopp samt driftservice såsom städning, markservice, transport- och fordonsservice. Vårt mål är att bygga och förvalta hållbart och klimatsmart för att säkerställa en trygg och säker miljö för Botkyrkaborna. Vi levererar dricksvatten av god kvalitet och har miljöfrågorna i fokus. Vi är cirka 300 medarbetare som i våra olika funktioner arbetar med lösningar utifrån medborgarens fokus.
Tjänsten och arbetsuppgifterna
För ett vikariat med start omgående t.
o.m. augusti 2025 söker vi nu en erfaren HR-specialist som med driv, kunskap och passion tar ansvar för förvaltningens HR-processer tillsammans med enheten för HR- och förvaltningsstöd. I rollen kommer du att stödja och coacha våra chefer inom hela kompetensförsörjningsprocessen med bland annat systematiskt arbetsmiljöarbete, rekrytering, samverkan/förhandling, rehabilitering, arbetsrätt och löneöversyn.
Du kommer att arbeta proaktivt för att se vilka kompetensutvecklingsinsatser som organisationen har behov av på kort och lång sikt och samt utbilda inom de frågor som rör HR-området.
I rollen ingår att:
• medverkar i utformning och förbättring av arbetsprocesser och rutiner om HR-området
• vara ett stöd i förvaltningens resurs- och verksamhetsplanering
• stötta chefer i personalärenden
• tillsammans med kommunikatör utveckla arbetsgivarvarumärket
• vara med i framtagande av kompetensförsörjningsplan b.la genom kompetensanalys och omvärldsspaning
• vara ansvarig för förvaltningens personalredovisning
• vara stöd till ledningsgruppen samt utvecklingsteamet kring förändringsledning
Du kommer att ingå i en enhet med administrativ personal och arbeta tätt tillsammans med en HR-specialist och rapportera till HR-chefen.
Du kommer även att ingå i det nätverk av HR-specialister som finns på andra förvaltningar och på den centrala HR-funktionen på kommunledningsförvaltningen där det finns möjlighet att ingå i kommunövergripande projekt gällande till exempel arbetsmiljö, arbetsgivarvarumärke eller arbetsrätt. Du får möjlighet till pensionsväxling, semesterväxling, vi arbetar utifrån årsarbetstid och erbjuder friskvårdsbidrag.
Vi erbjuder dig
Du kommer att arbeta i en förvaltning som är av stor betydelse för Botkyrka kommun och dess invånare då vi på Teknik- och fastighetsförvaltningen ansvarar för kommunens lokalförsörjning och fastighetsförvaltning samt skötsel, underhåll och utbyggnad av vatten och avlopp. Även teknik, transporter och städning ingår i förvaltningens ansvar.
Hos oss får du varierande och utvecklande arbetsuppgifter tillsammans med förvaltningens olika enheter. Vi erbjuder dig engagerade kollegor med nära ledarskap och ett stort kollegialt stöd. Du kommer även att ha ett nära samarbete med övriga HR-specialister i kommunen.
Vår arbetsplats ligger i Tumba nära pendeltågstationen, och vi arbetar både på kontoret och på distans utifrån verksamhetens behov. Du kommer att få arbeta i ett team med drivna och engagerade kollegor som ständigt vill utvecklas och utveckla förvaltningen.
Du som söker till oss
Krav: Vi söker dig som har en högskole- eller universitetsexamen inom relevant område eller annan kompetens som bedöms likvärdig tillsammans med flerårig erfarenhet av brett HR-arbete.
Vidare ser vi att du har:
• gedigen erfarenhet av förhandlingar och arbetsrätt
• god kompetens inom flera HR-processer
• god vana av digitala verktyg samt att arbeta i olika HR-system
• mycket god förmåga att uttrycka dig i det svenska språket i både i tal och skrift då du som HR-specialist stödjer chefer och förvaltning i bl.a. arbetsrättslig dokumentation och utredningar
Meriterande: Meriterande:
• Erfarenhet av utvecklings- och digitaliseringsprojekt
• Erfarenhet av förändringsledning
• Erfarenhet från offentlig verksamhet, eller annan politisk styrd organisation
Vi söker dig som har ett stort eget driv i arbetet och är den som tar initiativ och sätter igång aktiviteter där du ser att processer behöver förändras eller förbättras och du har ett sinne för att kunna lyssna in vad verksamheten behöver för att sedan omvandla det till handling. Du är trygg i din roll och som person. Du är duktig på att skapa goda relationer genom att du bland annat är transparant och lyhörd i din kommunikation. Du har en god samarbetsförmåga och är en kunskapsresurs för andra inom ditt ansvarsområde. Du arbetar självständigt och strukturerat med god förmåga att organisera, planera och prioritera ditt arbete effektivt.
Vi ser även att du:
• är en strategisk tänkare med förmåga att se helheten och driva förändring
• är lösningsorienterad och kan hantera komplexa situationer med ett lugnt och professionellt förhållningssätt
Om oss
Botkyrka är en kommun full av kontraster där storstadens förortsmiljö möter landsbygdens skogar, ängar, sjöar och havskust. Här talas över 100 språk, här bor och arbetar människor med bakgrund från hela världen.
Vi erbjuder en inspirerande arbetsplats full av möjligheter där vi tillsammans skapar de bästa förutsättningarna för en hållbar framtid.
Vi har goda och trygga arbetsvillkor med kollektivavtal och flera förmåner för att du ska trivas och utvecklas på jobbet. Läs mer här: https://www.botkyrka.se/jobb-och-vuxenutbildning/jobba-hos-oss/vart-arbetsgivarerbjudande
Övrig information
För tjänster inom exempelvis vård-skola-omsorg i Botkyrka kommun behöver du som blivande medarbetare visa utdrag ur Polisens belastningsregister.
Vi arbetar med kompetensbaserad rekrytering för att kvalitetssäkra rekryteringsprocessen och därmed motverka diskriminering.