OBS! Ansökningsperioden för denna annonsen har
passerat.
Arbetsbeskrivning
Vill du jobba med ett viktigt samhällsuppdrag och hjälpa till att göra pensioner lite enklare? Trivs du i en organisation där kommunikation är viktigt? Brinner du för att skapa en effektiv kundresa och anpassa innehållet på webben efter målgruppen?
Nu söker vi en driven digital kommunikatör med ansvar för digital tillgänglighet och kommunikationsavdelningens dataskyddsarbete.
Du kommer att ingå i ett webbteam med tre andra digitala kommunikatörer på enheten för digital kommunikation, fondinformation och hållbarhet. Vikariatet är på heltid och sträcker sig till 31 december 2024 och du kommer sitta på vårt kontor i Hornstull i Stockholm.
Dina arbetsuppgifter
Kommunikationsavdelningen har ansvar för kommunikationsfrågorna på myndigheten. Vi ansvarar för externwebben, fondinformation, sociala medier, intranätet, presstjänst, hållbarhet och extern kommunikation. Avdelningen arbetar även med myndighetens strategier när det gäller kommunikation, kund och kanal.
Som digital kommunikatör med ansvar för digital tillgänglighet och kommunikationsavdelningens dataskyddsarbete är ditt fokus att samordna arbetet tillsammans med författare, grafiskt ansvarig och utförare så att mallarna för tillgänglighet lever upp till respektives avdelningskrav och tydligt innehåll som guidar användaren rätt på webben. Du utvecklar nytt innehåll som följer våra budskap och förvaltar det innehåll som redan finns. Du följer upp att avdelningens dataskyddsarbete följer lagar och regler och kommer att arbeta aktivt för att skydda individers personuppgifter och integritet.
Utbildning och erfarenhet
Grundläggande krav:
- Relevant erfarenhet inom digital kommunikation, mediabevakare marknadskommunikation eller liknande
- Förståelse för digital tillgänglighet samt inkluderande kommunikation och klarspråk
- Goda kunskaper i att göra innehåll förståeligt och begripligt för olika målgrupper
- Erfarenhet av att jobba med exempelvis artiklar, bloggtexter till webbportaler och digitalt innehåll
- Grundläggande kunskaper i bildbehandlingsprogram
- Förmåga att kommunicera dataskyddsrelaterade krav och riktlinjer på ett tydligt och förståeligt sätt till både tekniska och icke-tekniska intressenter inom organisationen
Det är meriterande om du har:
- Minst ett års erfarenhet av att ha arbetat som digital kommunikatör, webbredaktör, mediabevakare eller motsvarande roller relevanta för tjänsten.
- Kompetens inom våra pensionsförmåner
- Kunskap om Pensionsmyndighetens grafiska profil
- Hanterat GDPR i tidigare yrkesroller
- Gedigen erfarenhet av kundmöte
- Tidigare erfarenhet av marknadsföring eller motsvarande
- Haft roller som innefattat kommunikation och texthantering
- Arbetat med sociala medier i en ansvarsroll
- Producerat grafiskt innehåll till sociala medier
- Erfarenhet av målsättningsarbete
- Intresse att kommunicera dataskyddsrelaterade krav och riktlinjer på ett tydligt och förståeligt sätt till både tekniska och icke-tekniska intressenter inom organisationen.
- Erfarenhet av att bryta ned förslag till konkreta arbetsuppgifter.
- Erfarenhet att identifiera tillgänglighetsproblem och föreslå praktiska lösningar, samt vara kreativ i att hitta sätt att förbättra användarupplevelsen för alla.
Egenskaper
Vi söker dig som har god kommunikationsförmåga och förmåga att på ett enkelt sätt förklara tillgänglighetskrav och lösningar för olika intressenter. Du tycker om att skriva slagkraftiga texter som förmedlar ett budskap och engagerar olika målgrupper. Du levererar med hög kvalitet i tid och kan agera snabbt när det behövs. Du brinner för att förstå och förbättra den digitala kundresan och att guida och hjälpa kunden rätt. Som en del av webbredaktionen behöver du trivas med att var en del av ett team som samarbetar tätt. När det behövs kan du vara drivande och självständigt leverera resultat. Du är nyfiken och utvecklingsinriktad och har en vilja att förändras när verksamheten utvecklas. Du är även kreativ och har en god samarbetsförmåga med andra avdelningar.
Du tycker om att samarbeta och att jobba i team med olika kompetenser från olika verksamhetsområden. Rollen kräver att du har förmågan att planera och prioritera vad du ska leverera på kort och lång sikt.
Vi lägger stor vikt vid de personliga egenskaperna i rekryteringen och lämplighet för tjänsten.
Vi erbjuder
Ett myndighetsuppdrag som är viktigt på riktigt! En arbetsplats där vi värnar om att våra medarbetare ska ha en god balans mellan arbete och fritid. Vi tillämpar hybridarbetssätt med möjlighet till distansarbete och på kontoret utifrån en överenskommelse med arbetsgivare. Som statligt anställd har du även goda anställningsvillkor och ett förmånspaket med friskvård, flexibel arbetstid, lediga klämdagar samt goda semester- och pensionsvillkor. Vårt kontor ligger vid Hornstull och här jobbar totalt ca 600 medarbetare.
Du kan läsa mer om våra förmåner och hur det är att jobba hos oss https://www.pensionsmyndigheten.se/om-pensionsmyndigheten/jobba-hos-oss/jobba-pa-pensionsmyndigheten.
Övrigt
Tillträde så snart som möjligt med hänsyn till eventuell uppsägningstid. Din ansökan ska kompletteras med ett personligt brev där du tar fasta på att beskriva hur du möter kraven enligt ovan.
Vi jobbar kompetensbaserat i hela processen och är måna om en inkluderande, rättvis, objektiv och kandidatvänlig process. Därför ber vi dig att besvara ett antal urvalsfrågor.
Vi kan komma att använda oss av arbetspsykologiska tester.
Har du skyddade personuppgifter kontakta rekryterande chef som hjälper dig med din ansökan.
Vi strävar efter en jämn könsfördelning och ser mångfald som en styrka och välkomnar därför sökande med olika bakgrund.
Inför rekryteringsarbetet har vi tagit ställning till annonskanaler och marknadsföring. Vi undanber oss därför ytterligare kontakt med media-/annonsförsäljare, rekryteringssajter och liknande.
Pensionsmyndigheten ansvarar för den allmänna pensionen och informerar om hela pensionen. Varje år betalar vi ut cirka 415 miljarder kronor till 2,3 miljoner pensionärer, genomför cirka 911 000 fondbyten och skickar ut 8 miljoner orange kuvert. Vi har ca 25 miljoner digitala kundkontakter per år. Vi är cirka 1700 medarbetare på åtta orter, från Luleå i norr till Halmstad i söder.
Vi gör pensioner enklare!