Vikarierande Kommunsekreterare

Vikarierande Kommunsekreterare

Arbetsbeskrivning

Arbetsplatsen 
Kommunstyrelsens förvaltning arbetar som stödfunktion till övriga förvaltningar. Det handlar om samordning, helhetssyn, standardisering, utbildning, effektivitet, kvalité m.m. En annan mycket viktig del av verksamheten är att utveckla och förvalta kommunens gemensamma processer och arbetssätt.

Kommunstyrelsens förvaltning ansvarar för ekonomi, HR, arbetsmarknad och integration, kommunikation och utveckling, IT och upphandlingar. I förvaltningen återfinns också kanslienheten som nu ska rekrytera en vikarierande kommunsekreterare. På kanslienheten arbetar sju medarbetare med bland annat sekretariat, registratur, arkiv och utredning. Arbetet leds av en kanslichef.

Är du den vi söker?

Vi söker dig som är intresserad av samhälls- och demokratifrågor och vill bli vikarie för vår kommunsekreterare under den period hon arbetar med EU-valet. 

Arbetsuppgifter

Tjänsten som kommunsekreterare är både rolig, viktig, innehållsrik och omväxlande. 

Du blir en nyckelperson som deltar vid och ansvarar för den politiska ärendeprocessen till beredningar, kommunstyrelse, kommunstyrelsens utskott och kommunfullmäktige. Du ansvarar också för kallelser och protokoll. Du är en stödfunktion till politiker och chefer avseende kommunalrätt, offentlighets- och sekretesslagstiftning samt förvaltningsrätt och förväntas ha kunskaper inom dessa områden.

Kansliet ger råd, service och internutbildning till tjänstepersoner och politiker. Som kommunsekreterare är du en viktig pusselbit i att kunna leverera det stödet. 

Du har ett nära samarbete med förvaltningens högsta ledning och ledande politiker. 

I arbetet ingår bland annat kvalitetsgranskning av beslutsunderlag, ärendebevakning, planering av sammanträden och support gällande ärendeprocesserna. 

Tillsammans med kanslichefen driver du ett internt nätverk med nämndsekreterare och leder därigenom arbetet med att utveckla ärendeberedningsprocesser och administrativa rutiner.

Utöver huvuduppdraget kan även utredningsuppdrag eller annan handläggning komma att ingå i arbetet.

Kvalifikationer


Vi söker dig som har en högskoleutbildning inom statskunskap, juridik eller offentlig förvaltning, alternativt erfarenhet och förvärvad kunskap utifrån olika professioner som arbetsgivare bedömer som likvärdig.

Du har kunskaper i kommunallagen, förvaltningslagen och offentlighets- och sekretesslagstiftningen och förståelse för den politiska styrningen av en kommunal organisation.

Du har ett stort intresse för offentlig förvaltning och arbetar självgående och strukturerat.

Med kommunens värdegrund Lagandan som grund har du ett professionellt förhållningssätt, är utvecklingsorienterad och driver självständigt frågor inom ditt område.

Då tjänsten innebär olika kontaktytor ska du ha lätt att samarbeta med andra, vara relationsskapande och ha förmågan att anpassa dig till vad situationen kräver.

Du är tydlig i din kommunikation och uttrycker dig väl i både tal och skrift på svenska.

Du har kunskap och vana att arbeta med modern teknik.

Du har förmåga att prioritera, organisera och hålla god ordning.

Du har förmågan att på ett tydligt och pedagogiskt sätt dela med dig av din kompetens och skapa trygghet i samtal med andra.

Erfarenhet av att arbeta i ärendehanteringssystemet Evolution är meriterande. 

Vi kommer lägga stor vikt vid dina personliga egenskaper.

Introduktion

Du kommer att gå bredvid ordinarie kommunsekreterare under hösten och efterhand ta över arbetsuppgifterna. Ordinarie kommunsekreterare kommer under stora delar av vikariatet fungera som din mentor, och det finns alltid stöd att få av kollegor på kansliet och i övriga förvaltningar.

Det här får du av oss!
Förutom att arbeta med spännande frågor i en varierande vardag får du möjligheten att bli en del av en organisation som upprätthåller viktiga samhällsfunktioner för invånare i Ludvika kommun. Som anställd hos oss har du bland annat tillgång till friskvårdsförmåner, goda möjligheter till kompetensutveckling och växling av semesterdagstillägg. Läs gärna på ludvika.se under rubriken Jobba hos oss.

I Ludvika kommun arbetar vi efter vår värdegrund Lagandan som består av fyra principer: Relationer, Glädje, Lärande och Driv. Den bygger på samverkan och samarbete, en vi-känsla och en vilja att fortsätta utvecklas. Det är med Lagandan som vi tar oss an vårt uppdrag och strävan mot vår vision om att vara framtidens, tillväxtens och möjligheternas kommun.

Anställningsform
Anställningsform: Vikariat
Omfattning: Heltid
Arbetstid: Du arbetar dagtid måndag till fredag, men då kommunfullmäktige har sina möten på kvällstid så ingår även detta i kommunsekreterarens arbete.

Tillträde: Enligt överenskommelse, vikariatet sträcker sig tom 31 augusti 2024.
Antal platser: 1
Upplysningar


Kontaktperson: Lotta Daun Messing, kanslichef tfn: 0240-860 92
Arbetstagarorganisation: Vision via kommunens växel tfn 0240-860 00
Tycker du tjänsten verkar intressant och rolig och att beskrivningen stämmer in på dig så tveka inte – sök! Vi gör löpande urval och bokar intervjuer.
Ansökan
Välkommen med din ansökan senast den 20 augusti 2023. Vi tar endast emot ansökningar via vårt rekryteringssystem.
Vi undanber oss alla erbjudanden om kandidatförmedling samt annonserings- och rekryteringshjälp i samband med denna annons.

Sammanfattning

  • Arbetsplats: Ludvika kommun
  • 1 plats
  • 6 månader eller längre
  • Heltid
  • Fast månads- vecko- eller timlön
  • Publicerat: 1 augusti 2023
  • Ansök senast: 20 augusti 2023

Besöksadress

Gullregnsvägen 16
None

Postadress

Ludvika kommun
Ludvika, 77182

Liknande jobb


Skolsekreterare/ Skolassistent

Skolsekreterare/ Skolassistent

19 november 2024

Stadssekreterare/valsamordnare, Solna stad

Stadssekreterare/valsamordnare, Solna stad

14 november 2024

12 november 2024

Utskottssekreterare med inriktning registrator

Utskottssekreterare med inriktning registrator

11 november 2024