Arbetsbeskrivning
Är du en person som värdesätter utveckling, engagemang och omtänksamhet i ditt arbetsliv? Då skulle vi passa bra ihop – för det gör vi också.
Genom att jobba hos oss är du med och bidrar till en bättre vardag för tusentals människor i Marks kommun. Inte minst din egen. Hos oss får du möjlighet att växa – både som person men också i din yrkesroll, samtidigt som det du jobbar med får ett helt samhälle att växa. Oavsett vad dina arbetsuppgifter är så kommer du göra livet för alla de som bor och verkar här lite enklare. Och det är något vi värdesätter högt. Vår vision är att vara en nära kommun med människan i fokus. Nära varandra, vår omvärld och framtiden. Vi vill vara ett närvarande samhälle som med lugn och värme står bakom ryggen och tar emot våra 35 000 invånare, 3 600 medarbetare och hundratals företagare. Då blir varenda medarbetare hos oss betydelsefull. Tillsammans ser vi till att ett helt samhälle fungerar.
ARBETSUPPGIFTER
Trivs du i ett sammanhang där du är mitt i centrum? Är du en positiv och engagerad kommun- eller nämndsekreterare, med utbildning i statsvetenskap/juridik och erfarenhet av yrket? Då kan det vara dig vi söker!
Vi på kanslienheten letar efter dig som tycker det är roligt att ta dig an den moderna sekreterarens utmaningar och som vill stötta oss när en av våra två ordinarie kommunsekreterare går på föräldraledighet. Att jobba som kommunsekreterare innebär en stor variation av arbetsuppgifter, alltifrån administrativa handläggningsuppgifter kopplat till utskotts- och nämndmöten till utveckling och dokumentering av arbetssätt allt under planerade deadlines. På enheten sker det samarbete mellan kommunsekreterarna och huvudregistrator, samt kommunövergripande samarbete med övriga nämndsekreterare.
Tjänsten innehåller en hel del administrativa arbetsuppgifter och det finns många samarbetsytor vilket innebär att du behöver kunna ta dig an uppdraget med en ödmjuk och flexibel ingång. Kommunsekreterarna tillhandahåller struktur, planering och service, man arbetar genom hela processen från tjänstemannaberedning till kommunfullmäktige. Mycket av arbetet sker i ärendehanteringssystemet public 360 samt i NetPublicator. Du kommer även att vara delaktig i upphandlingen av nya ärendehanteringssystem.
I rollen ligger även att bevaka de kommungemensamma nämndhanteringsfrågorna, delta i lämpliga nätverk och säkerställa tjänsteutlåtandenas form och språk. På enheten har vi flera - stora såväl som mindre - uppdrag framför oss och vi hjälps åt att lösa dem. Ibland är det du som är den sammanhållande/drivande parten och ibland har du andra roller, men är fortsatt en aktiv och viktig deltagare. Viss kvällstjänstgöring kan förekomma.
KVALIFIKATIONER
Vi vill att du har akademisk examen inom offentlig förvaltning, statsvetenskap eller juridik. Utöver din examen ser vi gärna att du har arbetat antingen som kommun-/nämndsekreterare, juridiskt stöd inom offentlig lagstiftning eller med verksamhetsutveckling kopplat till nämndhantering/beslutsprocess. Du har en mycket god inblick i den offentliga lagstiftningen, trivs med många bollar igång samtidigt och har ett coachande och serviceinriktat förhållningssätt.
Som person är du mycket samarbetsinriktad och flexibel med stor problemlösningsförmåga, men samtidigt självständig och ansvarstagande. Planeringsförmåga och ett förutseende arbetssätt är nödvändiga egenskaper liksom noggrannhet och att kunna kommunicera flytande på svenska i tal och skrift. Du vill se resultat i arbetet, har ett diplomatiskt anlag och är en god kommunikatör.
Omvärldsbevakning och nätverkande är en naturlig del i ditt arbetssätt liksom att hålla god ordning och reda och att arbeta för en ökad transparens i verksamheten. För att lyckas i uppdraget söker vi därför dig med personlig mognad och trygghet i ditt agerande. Vi tror att du arbetar i en politiskt styrd organisation och är van vid att hantera politiska beredningar i din vardag.
Du bör ha B-körkort.
Är det dig vi söker? Tveka inte att höra av dig eller ansök med detsamma!
ÖVRIGT
Vi som jobbar inom Marks kommun utvecklar gemensamt vår tillsammanskultur genom att vi är engagerade, omtänksamma och utvecklande, till långsiktig nytta för individ och samhälle.
I våra tjänster lägger vi stor vikt vid din personliga lämplighet.
Som arbetsgivare främjar vi lika rättigheter, skyldigheter och möjligheter för alla medarbetare och värdesätter de kvaliteter som mångfald och en jämn könsfördelning kan tillföra verksamheten.
Marks kommun erbjuder olika personalförmåner såsom exempelvis attraktivt friskvårdsbidrag, rabatterat årskort på Västtrafik, hyrcykel, pensions- och semesterväxling, samt möjlighet till distansarbete-och flexibel arbetstid utifrån verksamhetens behov och utformning. Det är också enkelt att pendla hit från exempelvis Göteborg, Borås och Varberg.
Vi undanber oss vänligen men bestämt kontakt med bemannings- och rekryteringsföretag samt försäljare av ytterligare jobbannonser.
Kontaktpersoner på detta företaget
Christer Nilsson
0320-21 74 27
Anette Jansson
0320-21 80 77
Lena Johansson
0320-21 70 40
Robert Stjernström
0320-21 70 66
Administrativ chef Lena Ehrnlund
0320-21 70 03
SACO Anette Jansson
0320-21 80 77
Vision Lena Johansson
0320-21 70 40
Chef IT-service Thomas Hellberg
0320-21 70 30
Serviceledare Maricel Alvarez
0320-21 80 04
Personalchef Christer Nilsson
0320-21 74 27