OBS! Ansökningsperioden för denna annonsen har
passerat.
Arbetsbeskrivning
Vill du stötta ledningen i viktiga strategiska beslut kring kompetensutveckling? Är du en analytisk, stabil person med pedagogisk förmåga och är van att ta en ledanderoll? Då kan rollen som kompetensstrateg vara rätt för dig!
Om jobbet
Vi söker personer till sektionen som kommer att jobba med olika arbetsuppgifter inom kompetensutveckling och kompetensförsörjningsområdet.
Vissa av arbetsuppgifterna är operativa medans andra är mer strategiska.
Controllersektionen ansvarar för samordning, utveckling och förvaltning av avdelningens arbete, där verksamhetsplanering, uppföljning, ekonomi inklusive budget och prognoser ingår. I sektionens uppdrag ingår också ansvar för samordning av samverkan mellan Skatteverket och Statens servicecenter. Samordning av dataskyddsarbetet inom avdelningen är också en del i sektionens uppdrag. En stor del av sektionen ansvarar för att vara ett stöd till ledningen avseende Skatteupplysningen.
Som kompetensstrateg arbetar du bland annat med planering av kompetensutvecklingsarbete och samordning av kvalitetsarbetet inom avdelningen. I uppdraget ingår också att driva kompetensutvecklingsfrågor kopplat till Statens servicecenter.
I din roll ansvarar du för att driva kompetensutvecklingsfrågor kopplat till kundmötet och bestå med nödvändigt underlag till avdelningschef, enhetschefer och sektionschefer för att leda och styra verksamheten. I rollen ingår också att företräda Kundmötesavdelningen i kompetensutvecklingsrådet och kvalitetssamordningsgruppen på Skatteverksnivå.
Controllersektionen är en av fyra sektioner inom stödenheten, som tillhör kundmötesavdelningen. Totalt är vi 17 medarbetare på controllersektionen och du kan arbeta från valfri ort i Sverige där kundmötesavdelningen har sin verksamhet. Du har flexibel arbetstid och det är en självklarhet för oss att du ska ha balans mellan arbete och fritid.
Om dig
För att göra ett bra jobb och trivas hos oss på Skatteverket behöver du vara lyhörd, tänka nytt och ta ansvar. Du ska också leva upp till vår https://skatteverket.se/medarbetarpolicy.
I det här jobbet ska du:
- ha vana att samordna och leda grupper
- ha ett konsultativt förhållningssätt med förmåga att på ett pedagogiskt och tydligt sätt förmedla budskap i tal och skrift
- vara initiativrik, drivande och trivas med att arbeta med andra
- vara stabil som person och trygg i din roll.
Du ska även ha:
- högskoleutbildning om minst 180 högskolepoäng (120 poäng) alternativt flerårig erfarenhet utav verksamheten som vi bedömer vara relevant för tjänsten.
Det är önskvärt om du har aktuell arbetslivserfarenhet från Skatteupplysningen, samordnings eller ledarskapserfarenhet från Skatteverket.
Bra att veta
Anställningen är tidsbegränsad, vikariatet är på ett år.
En anställning hos oss kan innebära placering i säkerhetsklass. En säkerhetsprövning med registerkontroll enligt säkerhetsskyddslagen (2018:585) kan därför komma att genomföras före beslut om anställning. För en del av våra arbetsuppgifter i säkerhetsklass krävs svenskt medborgarskap.
På https://skatteverket.se/jobb kan du exempelvis läsa om vår samhällsbärande roll, fördelarna med att jobba hos oss och hur det går till när du söker våra jobb.
När du ansöker bifogar du ditt cv. Vi använder inte personligt brev i våra rekryteringar och du ska därför inte bifoga det i din ansökan.
Välkommen med din ansökan!
Skatteverket har en samhällsbärande roll. Vårt arbete berör alla privatpersoner och företag och genom vårt uppdrag bidrar vi till ett väl fungerande samhälle. Vår utveckling är kunddriven och vi samverkar med andra för att skapa effektiva lösningar. Tillsammans gör vi samhället möjligt.