OBS! Ansökningsperioden för denna annonsen har
passerat.
Arbetsbeskrivning
Vi söker migrationshandläggare med erfarenhet av arbete med förvaltningsrättsliga ärenden till förvaret i Åstorp.
Vid en förvarsenhet placeras frihetsberövade människor som fått ett avvisnings- eller utvisningsbeslut och som behöver finnas tillgängliga för verkställighet. En person kan också tas i förvar om rätten att vistas i landet eller identiteten behöver utredas. Förvaret är en sluten enhet och verksamheten bedrivs dygnet runt. Arbetet utgår från gällande lagstiftning där rättssäkerhet, värdighet och trygghet är viktigt.
Till våra lokaler kommer man enklast med bil, det finns gratis parkering i anslutning till arbetsplatsen.
Huvudsakliga arbetsuppgifter
Att arbeta på ett förvar är omväxlande och utvecklande. Som migrationshandläggare arbetar du med att handlägga, utreda, besluta och ta fram förslag till beslut i olika typer av ärenden. Besluten har rättslig verkan för enskilda personer och påverkar deras rätt till förmåner, rättigheter och skyldigheter. Därutöver arbetar du med administration där du hanterar akter och handlingar som har kommit in eller upprättats i ett ärende.
I din roll möter du och har samtal med personer som har ett ärenden hos Migrationsverket och andra intressenter. Samtalen kan handla om att underrätta om beslut eller informera om Migrationsverkets processer samt vägleda och ge service. Du identifierar och hanterar eventuella särskilda behov hos personer och i förekommande fall håller du samtal med vuxna och barn i utsatta situationer. En del praktiska arbetsuppgifter förekommer även, såsom att upprätthåller ordning och säkerhet på avdelningen, säkerhetskontroller, visitationer, matservering samt assisterar vid besök.
Krav
- Akademisk utbildning med juridisk, samhällsvetenskaplig eller beteendevetenskaplig inriktning eller annan utbildning i kombination med för rollen relevant erfarenhet
- Kunskap om förvaltningsrättsliga ärenden
- Erfarenhet av arbete på förvar eller liknande verksamhet som arbetsgivaren bedömer relevant
- God kommunikativ förmåga och uttrycker dig väl i tal och skrift både på svenska och på engelska
- Goda kunskaper i Officepaketet
- B-körkort
Meriter
- Praktiskt erfarenhet av arbete med förvaltningsrättsliga ärenden
- Erfarenhet av arbete med professionellt bemötande
- Erfarenhet av arbete med krav på god service
Upplysningar
Anställningsform: Vikariat 1 juni 2021 - 20 februari 2022.
Arbetstider: Schemalagd arbetstid förlagd dag/kväll eller natt. Helgarbete förekommer också.
Vi tillämpar individuell lönesättning. OB-tillägg tillkommer under kväll, natt och helg.
Placering: Åstorp.
Tillträde: 1 juni 2021 eller enligt överenskommelse.
Vill du veta mer
Vill du veta mer om den aktuella rollen och enheten finns kontaktuppgifter till ansvarig enhetschef längre ned.
Ansökan
Välkommen med dina ansökningshandlingar senast 24 maj 2021. Vi tar emot din ansökan via vårt rekryteringssystem.
Migrationsverket finns för människor som söker skydd i Sverige och för dem som vill arbeta, studera eller bo här. Detta gör vi inom asylrättens och den reglerade invandringens gränser. Vi tar emot ansökningar, prövar dem och fattar beslut om vilka som har rätt att komma hit eller stanna här, och vilka som måste lämna landet.
I vårt arbete som statstjänstemän handlar vi i enlighet med fattade beslut och visar omdöme vid uttalanden och agerande. Det krävs en hög säkerhets- och sekretessmedvetenhet hos oss och vi vägleds av den statliga värdegrunden och Migrationsverkets värdeord mod, empati och tydlighet.
När du registrerar din ansökan kan du komma att få besvara ett antal frågor. Fyll i frågorna så utförligt du kan. Ansökningar med ofullständigt CV eller uteblivna svar på frågor beaktas inte i lika stor utsträckning. Som en del i rekryteringsprocessen kan du behöva genomföra tester och/eller arbetsprover. Om du kallas till intervju kan du också komma att behöva besvara ett antal frågor kopplat till säkerhet.
För oss är det viktigt att all kompetens på arbetsmarknaden tillvaratas. Vi välkomnar alla sökande och eftersträvar mångfald.