Vikarierande nämndsekreterare

Vikarierande nämndsekreterare

Arbetsbeskrivning

Ref: 20231113

Vi söker en vikarierande nämndsekreterare till hälsa-, vård- och omsorgsförvaltningen. Rollen är placerad på staben på den strategiska utvecklingsavdelningen som bland annat har det övergripande ansvaret för utredning av ärenden till hälsa-, vård- och omsorgsnämnden.

Välkommen med din ansökan!

Arbetsuppgifter
Som nämndsekreterare i hälsa-, vård- och omsorgsförvaltningen har du en central roll med helhetsansvar för nämndsprocessen i förvaltningen. I det ingår att självständigt planera nämndens dagordningar, kvalitetsgranska beslutsunderlag till nämnd och utskott, delta i beredning med nämndens ordförande, skicka kallelse till arbetsutskott och nämnd, planera möten, vara sekreterare vid arbetsutskott och nämnd och alltså skriva protokoll och göra efterarbete som att expediera beslut och yttranden. Du ger service till nämndens ledamöter vilket kan betyda allt från att ta reda på statistikuppgifter om förvaltningens verksamheter till att stötta i användande av läsplatta och rapportera närvaro för utbetalning av arvode.

Förutom nämndens planering och administration har du en viktig uppgift i att skriva beslutsunderlag till utskott och nämnd, vissa är självklara för nämndsekreteraren, sådant som handlar om formalia och styrdokument såsom delegationsordning, men i mån av tid bereder du även andra ärenden som remisser, motioner eller uppdrag från nämnden.

Du arbetar med många olika kollegor, närmst med utredningssekreterare som också skriver beslutsunderlag till nämnden, men även experter på olika områden beroende på vilka arbetsuppgifter du för tillfället har. Utifrån ditt uppdrag att planera nämndens dagordningar och möten har du också en viktig roll för förvaltningens ledning. Du hjälper även till i generella frågor som handlar om ärendehandläggning och offentlighet och sekretess.

Kvalifikationer
Vi vill att du har akademisk examen om minst motsvarande 180 hp, arbetslivserfarenhet inom utredning/administration i offentlig förvaltning, kunskap inom relevant lagstiftning så som kommunallag, förvaltningslag och offentlighets- och sekretesslag samt god IT-vana. Det är meriterande om du även har erfarenhet av utredningsarbete i den mening att du arbetat med att ta fram förslag till beslut som fattats av förvaltningsledning eller nämnd.

För att lyckas i rollen behöver du kunna ta initiativ, agera förtroendeingivande och självständigt samt se till att saker och ting blir utförda. Du kan formulera dig och uttrycka dig klart och korrekt i både tal och skrift samt kunna hålla presentationer och föredrag och vara lyhörd för frågor och synpunkter. Vi kommer i den här rekryteringen att lägga stor vikt vid personlig lämplighet. 

Information om tjänsten
Anställningsform: Vikariat 12 månader
Omfattning: Heltid
Antal tjänster: 1
Tillträde: September 2023 eller enligt överenskommelse

Om arbetsplatsen
Vi i hälsa-, vård- och omsorgsförvaltningen är med våra 5 500 medarbetare Malmö stads näst största förvaltning. Vi har det samlade ansvaret för Malmös hemtjänst, vårdboende, mötesplatser, hemsjukvård och rehabilitering och dess biståndshandläggning. Tillsammans skapar vi en dynamisk och framtidssmart organisation. En organisation som kan möta dagens behov och framtidens utmaningar. Med engagemang, nyfikenhet och hjärta gör vi vardagen enklare för tiotusentals Malmöbor. Var med och bygg morgondagens vård och omsorg - Malmö behöver dig! Följ vår spännande utveckling på https://sv-se.facebook.com/halsavardochomsorg/

Malmö stads verksamheter är organiserade i 14 förvaltningar. Vårt gemensamma uppdrag är att skapa välfärd och hållbar samhällsutveckling. Tillsammans med Malmöborna utvecklar vi en ännu bättre stad att bo, verka och vara i; olikheter, livserfarenheter och talanger gör Malmö till en smart stad i hjärtat av Europa. Världens kunskap finns här.


Läs om Malmö stad som arbetsgivare här malmo.se/jobb


Övrigt
Observera att vi i Malmö stad tagit bort det personliga brevet från ansökningsprocessen och ersatt det med urvalsfrågor, detta för en mer inkluderande rekryteringsprocess och en effektiv kandidatupplevelse för dig som söker jobb hos oss. Dina svar blir en viktig del i vårt urvalsarbete. 

Malmö stad strävar efter att medarbetarna ska avspegla den mångfald som finns bland befolkningen. Vi välkomnar därför sökande som kan bidra till att vi som arbetsgivare kan tillgodose Malmöbornas behov.

Malmö stad är sedan 2015 finskt förvaltningsområde. Det innebär att kommunen ska informera om finska minoritetens rättigheter, erbjuda äldreomsorg helt eller till väsentlig del på finska samt främja det finska språket och finsk kultur.

Det innebär också en rättighet att använda finska i kontakten med oss i kommunen. Eftersom Malmö stad är finskt förvaltningsområde är det meriterande om du kan tala finska. Varmt välkommen med din ansökan! / Tervetuloa hakemuksesi kanssa! 

Läs mer om finskt förvaltningsområde här: Finskt förvaltningsområde - Malmö stad (malmo.se)

Kontaktpersoner på detta företaget

Chef Anders Färemo

Sektionschef Annelie Friberg
040-34 96 60
IT-samordnare Ann-Charlotte Malmros

Rekryteringskonsult Johanna Andersson

Stabs- och ekonomichef Jörgen Jepson
040-341446
Controller Madeleine Spjuth
040-342164
HR-chef Pernilla Hedin
0734-26 44 63
Sektionschef Cecilia Wenster
040-34 55 77
Sektionschef Therese Törnkvist
040-34 63 54
HR-konsult Arber Jashari
0768-91 60 98

Sammanfattning

  • Arbetsplats: Malmö stad
  • 1 plats
  • 6 månader eller längre
  • Heltid
  • Fast månads- vecko- eller timlön
  • Publicerat: 2 maj 2023
  • Ansök senast: 16 maj 2023

Besöksadress

August Palms plats 1 20580 Malmö
None

Postadress

August Palms plats 1
Malmö, 20580

Liknande jobb


Utredare/nämndsekreterare

Utredare/nämndsekreterare

20 november 2024

Registrator

Registrator

19 november 2024

Vi söker en erfaren nämndsekreterare

Vi söker en erfaren nämndsekreterare

15 november 2024