Vikarierande Nämndsekreterare

Vikarierande Nämndsekreterare

Arbetsbeskrivning

Bodens kommun är en modern småstad med 28 000 invånare. I Boden lever vi närhetsliv. Med det menar vi det liv där du har nära till allt som är viktigt och lite till.

Att arbeta i Bodens kommun är att vara nära Bodensarnas föränderliga vardag. Detta innebär möjligheter och utmaningar där vägen fram kan vara mod att våga. Vi har en stark våga prova-kultur där stödet från kompetenta kollegor och chefer finns nära. Här får du ett stort förtroende i en fantastisk miljö och möjlighet att utveckla dig själv och andra. Vill du veta mer om hur det är att jobba i Bodens kommun? Då kan du läsa mer här: www.boden.se/jobbaiboden

Avdelningen Kansli och service är en arbetsplats inom kommunledningsförvaltningen. Det är den förvaltning som arbetar med stöd till kärnverksamheterna inom kommunens övriga avdelningar som tex personalavdelningen, ekonomiavdelningen etc.
Som nämndhandläggare arbetar du inom Kanslienheten. Vi har en del i det övergripande ansvaret för att stärka den demokratiska processen som säkerställer rättssäkra beslut.
Vi är inne i ett utvecklingsskede där vi arbetar med ett kommunövergripande projekt för att höja kvaliteten och utveckla ärendehanteringen inom kommunen. Som nämndsekreterarna har du en viktig roll i vårt utvecklingsarbete, i samverkan med övriga funktioner. I arbetsgruppen finns ytterligare tre nämndsekreterare.

ARBETSUPPGIFTER
Inom området för nämndhandläggning ingår en rad arbetsuppgifter, de viktigaste områdena du kommer att arbeta med är:
• Huvudansvar för nämndprocessen inklusive
sekreterarskap för ett par av kommunens nämnder
• Kvalitetssäkring av beslut (rättssäkra beslut)
• Stöd/ärendedragning på beredning
• Stöd vid författande av tjänsteskrivelser, för att uppnå
enkelhet och tydlighet
• Rådgivning och stöd om kommunallagen,
reglementen, delegationsordningar mm
• Utreda och ta fram underlag för olika typer av beslut
samt skriva fram ärenden


KVALIFIKATIONER
För tjänsten krävs att du har:
• Högskole-/universitetsutbildning inom relevant
område som tex statsvetenskap, juridik eller
motsvarande kunskaper förvärvade via kvalificerat
arbete inom offentlig förvaltning
• Erfarenhet av nämndarbete inom offentlig förvaltning
• Kunskap om gällande lagstiftning inom
verksamhetsområdet
• Sakkunskap inom berörda nämnders
verksamhetsområden
• Förståelse för den politiska styrningen i en
komplex organisation

Det är meriterande om du har:
• Erfarenhet av nämndsekreterararbete

Som person är du:
• Strukturerad och noggrann
• Serviceinriktad
• God samarbetsförmåga
• Utvecklingsorienterad
• Du har god initiativförmåga
• Du har god kommunikationsförmåga och är bra på
att kommunicera både i tal och skrift.

ÖVRIGT
Vi värdesätter en jämn ålders- och könsfördelning samt mångfald inom alla yrkesområden.
Vi har rökfri arbetstid och vi erbjuder en friskvårdstimme i veckan.
Följ oss gärna på Facebook och Instagram

När du söker jobb hos oss vill vi att du använder vårt e-rekryteringssystem. Support i e-rekryteringssystemet kan du få via 0771-693 693 Frågor om tjänsten besvaras av kontaktpersonerna i annonsen.

Vi tackar vänligt men bestämt nej till all kontakt med mediesäljare, rekryteringssajter och liknande.

Sammanfattning

  • Arbetsplats: Bodens kommun, Kommunledningskontoret
  • 1 plats
  • 6 månader eller längre
  • Heltid
  • Fast månads- vecko- eller timlön
  • Publicerat: 17 december 2020
  • Ansök senast: 3 januari 2021

Liknande jobb


Skolsekreterare/ Skolassistent

Skolsekreterare/ Skolassistent

19 november 2024

Stadssekreterare/valsamordnare, Solna stad

Stadssekreterare/valsamordnare, Solna stad

14 november 2024

12 november 2024

Utskottssekreterare med inriktning registrator

Utskottssekreterare med inriktning registrator

11 november 2024