OBS! Ansökningsperioden för denna annonsen har
passerat.
Arbetsbeskrivning
Åre är en av Sveriges mest kända turistorter. Vi på Åre kommun skapar förutsättningar för att alla som bor eller vistas här kan förverkliga sina drömmar. Vi ser till att det där självklara fungerar: att våra barn har det bra i skolan, att vägarna är välplogade och att våra äldre har en meningsfull tillvaro. Men vi nöjer oss inte där. Tillsammans tar vi hela tiden nya steg mot en hållbar framtid.
Dynamik, service och bemötande är en given del i vår vardag. I vår storslagna fjällmiljö samsas förväntansfulla skidåkare med jordnära livskonstnärer. Det finns plats för dig också.
I Åre kommun arbetar vi utifrån värdegrunden att vi är professionella, respektfulla och lyhörda.
Kommunledningskansliet söker en vikarierande nämndsekreterare, 100 %, med placering i kommunhuset, Järpen.
Vår nämndsekreterarare går på föräldraledighet och vi söker därför en ny medarbetare till kommunledningskansliet. Arbetsgruppen leds av kanslichefen och består idag av en kommunsekreterare, två nämndsekreterare, en verksamhetskoordinator inom dataskydd/personuppgifter, två kommunikatörer, tre kundtjänstadministratörer, en kommunarkivarie och en samisk samordnare.
ARBETSUPPGIFTER
Som nämndsekreterare kommer du att arbeta åt flera politiska instanser och vara en nyckelperson inom den politiska beslutsprocessen och i ärendeflödet. För dessa politiska organ är du ansvarig för att planera möten, upprätta kallelser, dagordningar och protokoll allt i enlighet med kommunallagens bestämmelser. Du kommer att närvara under möten och beredningar. Det innebär ett nära samarbete med olika nämndsordföranden, verksamhetschefer och ansvariga handläggare. I ditt uppdrag ingår att stödja och utbilda förtroendevalda, handläggare och chefer i deras arbete med att ta fram beslutsunderlag. I förekommande fall kan du komma att vara sekreterare i andra nämnder som omfattas av kanslienhetens uppdrag. Åre kommun har en central nämndadministration och du kommer arbeta nära dina kollegor i gruppen. Vår ärende- och nämndprocess är digital.
Kommunledningskontoret är vägledande i administrativa processer. Därför ingår i ditt uppdrag att tillsammans med de andra nämndsekreterarna driva utvecklingen av de administrativa rutinerna i syfte att säkerställa kommunens beslutsprocesser. I tjänsten kan därför komma att ingå i utvecklingsarbeten.
KVALIFIKATIONER
Vi söker dig som är engagerad, lösningsinriktad, flexibel, effektiv och noggrann. Du har ett professionellt serviceinriktat förhållningssätt, är utvecklingsorienterad och driver självständigt frågor inom ditt område. Du ska trivas med att arbeta med såväl administrativa arbetsuppgifter som med strategiska utvecklingsfrågor under varierande grader av arbetsbelastning. Ordning och reda är avgörande för att lyckas och du har förmågan att omsätta ett processtänk i praktiken. Eftersom vi arbetar i team ser vi att du är en relationsskapande person som uppskattar samarbete med andra. Vidare har du lätt för att lära nytt och anpassa dig till vad situationen kräver. Du är en initiativtagande person och kommer med konstruktiva förslag till förbättringar, så att vi som organisation kan leverera med hög kvalitet och fortsätta utvecklas. Vi kommer att lägga stor vikt vid dina personliga egenskaper
Vi ser gärna att du som söker har relevant akademisk utbildning med inriktning mot exempelvis samhälls- eller statsvetenskap eller annan utbildning och erfarenhet som arbetsgivaren bedömer likvärdig. Du har kunskap om kommunalrätt och annan offentlig rätt och förståelse för den politiska styrningen av en komplex organisation. Du har mycket god digital förmåga och mycket goda språkliga och kommunikativa förmågor i svenska, i både skrift och tal.
ÖVRIGT
Anställningen är vakant under förutsättning att ingen övertalighet, behov av omplacering eller företräde finns i kommunen. Provanställning kan komma att tillämpas.
Inför rekryteringsarbetet har vi tagit ställning till rekryteringskanaler och marknadsföring. Vi undanbeder oss därför bestämt kontakt med mediesäljare, rekryteringssajter och liknande.