OBS! Ansökningsperioden för denna annonsen har
passerat.
Arbetsbeskrivning
Vara är en medelstor kommun på västgötaslätten som håller siktet på år 2030 med en vision om att skapa en välkomnande plats för alla.
En plats på vilken man ser lite längre och där alla trivs att leva och bo.
Beskrivning
Kansliavdelningen har en central roll i kommunen med uppdrag att ge stöd och service åt politiker, förvaltningar, näringsliv och allmänhet. Avdelningen utgör även ett stöd så att den demokratiska processen i kommunen är korrekt och rättssäker genom att ärenden och handlingar hanteras på rätt sätt.
På kansliavdelningen arbetar nämndsekreterare och utredningssekreterare för kommunens samtliga nämnder, utredare, kommunjurist, arkivarie och arkivassistenter.
Det ingår i kansliavdelningens uppgifter att ha ett helhetsansvar för kommunens ärendehantering, från diarium till arkiv samt att utgöra ett juridiskt stöd till förvaltningar, nämnder och bolag. Avdelningen ansvarar dessutom för ärendeberedning, sammanträdesrutiner, sekreterarskap i kommunens samtliga nämnder, kommunens arkiv och dokumenthantering.
Nu söker kansliavdelningen en vikarierande nämndsekreterare/administratör som ska arbeta mot miljö- och byggnadsnämnden under ordinarie anställdas tjänstledighet.
Arbetsuppgifter
Som nämndsekreterare/administratör är du ansvarig för miljö- och byggnadsnämndens hela ärendehantering, vilket bland annat innebär att ta emot och registrera ärenden, skicka ut handlingar, besvara frågor från allmänheten, skapa fakturaunderlag, gallra, arkivera, bevaka nämndärenden, upprätta kallelser samt sekreterarskap i nämnden, protokollskrivning och expediering.
Miljö- och byggnadsförvaltningen arbetar med ärenden inom framförallt miljöbalken, livsmedelslagstiftningen och plan- och bygglagen. Förvaltningen bedriver myndighetsutövning med hög kvalitet, rättssäkerhet och effektivitet.
Du är ett viktigt stöd till nämnd, handläggare och förvaltningschef och kommer att ha en central roll i utveckling och utförandet av den administrativa ärendehanteringen på förvaltningen.
Kvalifikationer
Vi söker dig som har minst 3-årig gymnasieutbildning och gärna fortsatta högskolestudier inom administration, statsvetenskap, offentlig förvaltning eller likvärdig utbildning.
För att lyckas i tjänsten behöver du ha god datorvana och kan arbeta i olika IT-system. Det är meriterande om du har kunskap av att arbeta med diarieföring och i system som miljö- och byggreda och Geosecma.
Vi ser gärna att du har tidigare erfarenheter av administrativt arbete, gärna inom en politiskt styrd organisation.
Som person är du ansvarstagande och noggrann samt har förmåga att skapa struktur, planera och prioritera. Du trivs med ett högt arbetstempo och har god samarbetsförmåga. Du är serviceinriktad samt har god förmåga att uttrycka dig i tal och skrift.
Tjänsten är ett vikariat till och med den 31 december 2017, med chans till förlängning.
Övrigt
Intervjuer kommer att ske löpande under ansökningstiden.
I Vara kommun tror vi att mångfald berikar - Välkommen med din ansökan!
Vara kommun vill att du skickar din ansökan via vårt rekryteringsverktyg MyNetwork. Du hittar sökvägen längst ner i annonsen där du loggar in och söker tjänsten. Om du av något skäl inte kan söka (t ex skyddad identitet), vänligen ta kontakt med annonsens kontaktperson för alternativ sökväg. I princip alla dokument som skickas in till kommunen blir allmän handling.
Vi undanber oss erbjudanden om annonserings- och rekryteringshjälp i samband med denna annons.
Kontaktpersoner på detta företaget
Emelia Larsson, Kanslichef
0512-310 89