OBS! Ansökningsperioden för denna annonsen har
passerat.
Arbetsbeskrivning
VIKARIERANDE PRESSCHEF TILL KULTURHUSET STADSTEATERN
Rollen i organisationen
Tjänsten som Presschef är placerad på marknadsavdelningen på Kulturhuset Stadsteatern. Rollen som Presschef innebär ett övergripande ansvar vad gäller presskommunikation, strategi samt krishantering och frågor av mer övergripande karaktär.
Marknadsavdelningens uppdrag är att optimera marknadsföring, kommunikation och försäljning genom aktiviteter i egna, förtjänade och köpta kanaler i syfte att locka besök och publik till verksamheterna, samt vårda och stärka Kulturhuset Stadsteaterns varumärke.
Arbetsuppgifter
Som Presschef har du en nyckelroll både på marknadsavdelningen och företaget i stort. Du har det övergripande ansvaret för presskommunikation när det gäller bolagsövergripande nyheter och frågor samtidigt som du är huvudansvarig för presskommunikation och kriskommunikation. Du rapporterar till Marknadschef och arbetar nära VD samt ingår i krisledningsgruppen.
Vidare har du ansvar för verktyg, rutiner, policies gällande pressarbete samt coachar kommunikationsansvariga samt kommunikatörer i pressarbetet.
Några exempel på arbetsuppgifter är:
Presskontakt för VD och andra bolagsövergripande frågor
Arbetar proaktivt för att utveckla och effektivisera pressarbetet
Ansvar för större pressaktiviteter
Hålla pressregister för bolagsövergripande frågor uppdaterat och tillgängligt
Sammanställer pressutfalls-rapporter och informerar ledningen
Konsultation till övriga organisationen när det gäller pressmeddelanden, vip-listor, press för samarbeten och gästspel samt vissa andra specifika projekt.
Närvarar vid vissa publika arrangemang
Övergripande ansvar för pressverktyg (utskick, register, mediabevakning) samt utbildning i dessa verktyg.
Ansvarar för tonalitet i presskommunikationen
Bollplank gällande pressvinklar, urval till pressbilder och recensionscitat, redaktioner att kontakta, formuleringar i pressmeddelanden eller i kontakten med redaktioner.
Strategier när det gäller relation med media, talespersoner internt samt tidpunkter för olika typer av redaktionell kommunikation
Operativs arbete med texter och mediebearbetning
Kvalifikationer
Vi lägger stor vikt vid både strategisk och praktisk erfarenhet inom presschefsarbete. Vi ser att du har lång erfarenhet av arbete med varumärkeskommunikation, kriskommunikation och coachning av både ledning, marknadsavdelningen samt andra avdelningar vad gäller media.
Du har dokumenterade kunskaper inom journalistik, kommunikation, strategi eller motsvarande. Du är van vid att prioritera, planera, analysera och arbeta mycket självständigt.Du är van vid att arbeta med många olika externa och interna kontakter. Tillgänglighet och flexibilitet är viktiga delar i ditt arbete. Du har förståelse för kommunikativa processer och vi ser gärna att du har erfarenhet från konstnärlig verksamhet.
Information
Tjänsten är ett vikariat på 100% under minst ett år. Intervjuer görs löpande och vår ambition är att vara klara med rekryteringen snarast. Arbetet är oregelbundet och kan förekomma på både kvällstid och helger. Arbetet är främst förlagt till Sergels torg. För mer information om tjänsten kontakta Kicki Kollstedt på kicki.kollstedt@kulturhusetstadsteatern.se
Sista ansökningsdag är den 10 februari, men vi kommer löpande att göra urval och intervjuer så ansök redan idag!
Fackliga företrädare
Scen och film: Urban Riismark urban.riismark@stadsteatern.stockholm.se
Akademikerföreningen: Petter Zerpe petter.zerpe@stadsteatern.stockholm.se
Kulturhuset Stadsteatern vill ta tillvara de kvaliteter som en jämn könsfördelning samt etnisk och kulturell mångfald tillför verksamheten. Kulturhuset Stadsteatern tillämpar provanställning.