OBS! Ansökningsperioden för denna annonsen har
passerat.
Arbetsbeskrivning
Leksands kommun är rätt plats för dig som vill bidra, utvecklas och trivas. Hos oss får du arbeta med engagerade kollegor, utvecklas inom ditt område. Leksand är - som en del av Dalarna, Sverige och världen – möjligheternas kommun. Här möter vi tillsammans samhällets utmaningar på ett socialt, ekonomiskt och miljömässigt hållbart sätt. Vi skapar gemensamt möjligheter för alla att utvecklas och för att skapa din bästa livs- och arbetssituation.
Nu söker vi dig som vill jobba inom säkerhet- och beredskapsområdet i Leksands kommun. Som säkerhetssamordnare har du en central administrativ roll med inblick i och kännedom om kommunens arbete med säkerhet och beredskap. Stor vikt läggs vid personlig lämplighet. Tjänsten är ett vikariat på minst ett år med chans till förlängning.
Dina arbetsuppgifter
Som säkerhetssamordnare koordinerar du kommunens uppgifter inom säkerhetsskydd, krisberedskap och civilt försvar på uppdrag av säkerhet- och beredskapschef. Du är ett administrativt stöd till gruppen för säkerhet och beredskap genom att planera och koordinera möten, administrera olika former av mötesunderlag och presentationer samt skriva protokoll.
Du arbetar på uppdrag av säkerhet- och beredskapschef och kan utifrån behov komma att handlägga exempelvis kommunens arbete med krigsplacering och säkerhetsprövning. Du är dessutom behjälplig i arbetet med att utföra utbildningar och övningar i syfte att utveckla kommunens förmåga inom civilt försvar och krisberedskap.
Till dina övriga återkommande arbetsuppgifter hör hantering av krisberedskapsportalen WIS, Rakel, lokala lägesbilder samt deltagande i lokala och länsgemensamma arbetsgrupper och nätverk. Även övriga administrativa uppgifter förekommer, såsom att tillsammans med säkerhet- och beredskapschef handlägga styrdokument kopplat till kommunens arbete med krisberedskap och civilt försvar samt skriva tjänsteutlåtande inför att politiska beslut ska tas. Du är även sekreterare för lokala brottsförebyggande rådet (Brå) som sammanträder fyra gånger per år.
Om arbetsplatsen
Arbetet med säkerhet- och beredskapsfrågor omorganiserades under slutet av 2020, där ansvaret för frågorna flyttades till de verksamheter som i den normala driften hanterar frågorna när inte krisorganisationen är aktiv. De personer som ansvarar för respektive områden är representanter i kommunens säkerhet- och beredskapsgrupp. Säkerhet- och beredskapschef är den som leder mötena och denne anställdes hösten 2022 i syfte att ha ett sammanhållande ansvar för kommunens arbete med säkerhet och beredskap.
Din profil
Du som söker tjänsten har en gedigen erfarenhet av mötesadministration såsom att administrera underlag till beslut, förbereda handlingar och kallelser inför möten och skriva protokoll. Du är trygg och effektiv i att, utifrån tilldelade uppdrag, självständigt hantera ett brett spektrum av administrativa frågor. Du har en god förmåga att skapa förtroendeingivande relationer och du har ett intresse för samhällets säkerhet och beredskap. Arbetstempot är periodvis högt, vilket ställer krav på stresstålighet och prioriteringsförmåga.
Du har utbildning inom området som högskoleutbildning eller eftergymnasial utbildning.
Arbetslivserfarenhet inom området är meriterande såsom brandsäkerhet, fysisk säkerhet, kontinuitetshantering och krishantering. Tidigare erfarenhet från offentlig verksamhet samt vana och förståelse för politiskt styrda organisationer och kommunalt uppdrag är meriterande.
Tjänsten kräver säkerhetsprövning i enlighet med Säkerhetsskyddslagen (2018:585).
B-körkort är ett krav.
Vi erbjuder dig
För oss är det viktigt att alla våra medarbetare hittar en balans mellan jobb och hem, känner trygghet i sin anställning och en ökad livskvalitet genom att jobba i kommunen. Lyckas vi med det lyckas vi också med vår gemensamma uppgift.
Vi arbetar aktivt med att skapa en arbetsplats som ger alla medarbetare rätt förutsättningar att göra ett bra jobb. Vi vill att all verksamhet ska ha ett hälsofrämjande synsätt och vi strävar efter ett rikt arbetsinnehåll, arbetstillfredsställelse, gemenskap och personlig utveckling för alla medarbetare. Vi ser kompetensutveckling som självklart och nödvändigt. Alla medarbetare ska vara rätt rustad för sitt arbete och därför uppmuntrar vi våra medarbetare att vidareutvecklas genom exempelvis kurser, utbildningar och nätverkande.
På vår hemsida har vi samlat information om hur det är att arbeta hos oss och vilka mervärden och förmåner du har som medarbetare. För mer information vänligen se www.leksand.se/jobbahososs
För dig som sökande har vi möjlighet att erbjuda medflyttandeservice, se vidare www.rekryteringslots.se
Din ansökan
För att kvalitetssäkra rekryteringsprocessen i Leksands kommun samt möjliggöra god kommunikation med våra sökande ber vi dig skicka in din ansökan digitalt via länken. Ansökningshandlingarna består av CV och personligt brev.
Sista ansökningsdatum
Sista ansökningsdatum är : 2023-04-30
Tillsättning sker efter överenskommelse. Önskvärt är start i början på augusti.
Vi rekryterar löpande så det är bra om du skickar in din ansökan så fort som möjligt.
Läs mer på www.leksand.se och följ oss på sociala medier.
Välkommen med din ansökan!
Kontaktpersoner på detta företaget
Maria Granath-Nilsen, Ansvarig chef
0247-805 67
Carina Stegeborn, (facklig) Facklig representant
0247-802 95
Pia Eriksson-Lundström, Ansvarig chef
0247-801 58
Rigmor Bewö-Lundblad, Ansvarig chef
0247-806 07
Karin Elfving, Ansvarig chef
0247-805 46
Maria Thulemark, Ansvarig chef
0247-801 17
Ing-Marie Ludvigsson, Ansvarig chef
0247-804 61
Annica Sandy Hedin, Ansvarig chef
0247-801 79
Anders Östberg, Ansvarig chef
0247-802 34
Lena Andersson, Ansvarig chef
0247-806 60