OBS! Ansökningsperioden för denna annonsen har
passerat.
Arbetsbeskrivning
Vill du ha meningsfulla arbetsuppgifter som gör skillnad i människors liv? Välkommen till kommunen som är långt ifrån lagom!
Botkyrka kommun är den sjätte största kommunen i Stockholms län och består av kommundelarna Alby, Fittja, Hallunda, Norsborg, Tullinge, Tumba, Vårsta och Grödinge. Botkyrka kommun har cirka 95 000 invånare och drygt 6 400 medarbetare.
Vård- och omsorgsförvaltningens ansvar är att ge vård, omsorg och stöd till äldre och personer med funktionsnedsättning samt ge stöd till deras anhöriga. Vårt mål är att med medborgarens fokus ge goda förutsättningar till en självständig, stimulerande och trygg livssituation - dygnet runt. Vi är 2 500 medarbetare som i våra olika funktioner ger stöd och omsorg till de medborgare som behöver det.
Vi söker nu en Sektionsledare för ett vikariat med start omgående till och med den 30 september.
Detta är en spännande möjlighet att vara en del av vår utvecklingsresa. Om du uppfyller kvalifikationerna och är redo att anta utmaningen, ansök redan idag och bli en del av vårt team!
Tjänsten och arbetsuppgifterna
Ditt främsta ansvar som Sektionsledare är att stödja handläggarna i deras dagliga arbete genom effektivt samarbete med medborgare, anhöriga, kollegor inom organisationen och externa aktörer. Din förmåga att hålla dig uppdaterad kring lagstiftningen är värdefull och bidrar till att höja kompetensen på Myndighet.
Som Sektionsledare har du flera betydelsefulla uppgifter enligt lagar och bestämmelser, såsom:
- handleda individuellt och i grupp vid ärenden och ärendedragningar.
- ge dagligt stöd till handläggare i att utföra arbetsuppgifter enligt gällande riktlinjer och rutiner.
- läsa utredningar, beslut och uppdrag samt ge feedback och utveckling till handläggare.
- bevaka utredningstider och uppföljningar samt se till att dokumentationen är korrekt
- hålla koll på verkställigheten av beslut och andra tidsfrister.
- bidra till att öka rättssäkerheten
- samverka både i individuella ärenden och i mer övergripande samverkan, både internt och externt.
- att aktivt delta i utvecklingsarbetet genom att bidra med idéer och samarbeta med kollegor för att identifiera förbättringsmöjligheter som främjar organisationens utveckling och framsteg.
- vid behov, hantera ärenden själv.
Ingår i ditt ansvarsområde att både ersätta och samverka med andra sektionsledarkollegor för att säkerställa medborgarens fokus.
Vi erbjuder dig
Vi är glada över att erbjuda dig en spännande roll i en uppbyggnadsfas, där vi formar morgondagens myndighetsutövning med en klar inriktning på medborgarnas behov i centrum. Vi är i en spännande utvecklingsresa.
Du som söker till oss
Krav:
- du är utbildad socionom, jurist eller motsvarande högskoleutbildning som arbetsgivaren bedömer som lämplig.
- du har flerårig arbetslivserfarenhet inom myndighetsutövning relaterad till handläggning av stöd enligt LSS och SoL, samt erfarenhet av tillämpliga lagar såsom förvaltningslagen och kommunallagen.
- bra svenska i tal och skrift är viktigt för rollen
Vi ser det som meriterande om du har någon typ av ledarerfarenhet och tidigare arbete med verksamhetssystemet Lifecare.
Du är en person som sprider glädje och positivitet naturligt omkring dig, och du trivs i en livlig arbetsmiljö där samarbete och gemenskap är viktiga. Du är självgående och trygg, och har förmågan att se helheten i dina arbetsuppgifter. För att hantera dina arbetsuppgifter på bästa sätt krävs ett starkt omdöme, en tydlig struktur och förmåga att fatta beslut. Du är flexibel och anpassningsbar till förändrade omständigheter, och du ser dessa förändringar som möjligheter till utveckling.
Välkommen med din ansökan!